Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokina AF 19-35/3,5-4,5

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har cosinan (som är samma som tokina). Jag är nöjd i de flesta lägen, men den optiska distortionen kan vara grymt irriterande ibland. Men du skall nog inte ge mer än max 2000 för gluggen. En hel del av mina vidvinkliga bilder ärr tagna med denna glugg.
 
Rätta mig om jag har fel, men är det inte cosina/soligor/vivitar/phoenix etc som är samma? Och tokina är så vitt jag vet inte en av dom!?
 
Håller med Kim...jämför inte dom två.
Kan oxå rekommendera Tamron 19-35(faktiskt helt OK).
 
Om man kollar på Sigma, Tamron och Tokinas vidvinkelzoomar på cyberphoto.se så rekommenderar dom Tokina som mest prisvärd och märkbart bättre än Tamron. (Sigman är bra mycket dyrare)..

Om det inte dimper ner någon dålig kritik här snart så beställer jag en Tokina..
mvh
Martin
 
sagan skrev:
Cosinan är inte samma objektiv som Tokinan.
Tokina är en helt egen tillverkare.

Inte det beskedet jag fick av handlaren eller vid kontroll i tysk tidning. Legotillverkning eller jag som blivit "förd bakom gluggen"? :)
 
Senast ändrad:
Helt klart jag som bliivt förd bakom gluggen - Jag har kollat upp på nätet och helt rätt: cosina och tokina är inte samma. Jag tror att jag skall smiska upp min handlare!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.