Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokina 80-200/2,8 ATX

Produkter
(logga in för att koppla)

klerk

Aktiv medlem
Jag har just köpt ett manuellt fokuserat Tokina 80-200/2,8 ATX och är lite förbryllad. När jag ska fokusera på oändligt i 80 mm läget så går inte detta. Endast från ca 135 mm funkar det och upp till 200 mm. Ska det vara så? I så fall: Varför?:confused: Hälsningar Berth

Låter som om den är defekt, de flesta zoomar brukar gå att fokusera bortom oändligheten (svarta hål, anyone? :) ). Har du köpt den ny?

Hmm...det sitter en liten tomte i bakhuvudet på mig och knackar....

Har för mig att jag hade en zoom för många år sedan som var konstruerad så...?

Om man hade den i yttersta (210mm) på oändligheten, och sedan höll den där medans man zoomade till 70..så likson gled avståndsringen med lite mjukt från....ca 100mm och hamnade på första siffran efter oändlighet...

/Jeppe...som nog aldrig har haft avståndsskalan inställd på oändlighet.. :rolleyes:

Hej! Det går alltså att vrida fokuseringen till oändligt på 80mm läget, men det blir inte skarpt. Skärpan ligger då på ca fem meter. Om jag har kvar oändlighetsinställningen och zoomar ut (eller in, det är en skjutzoom) så kommer skärpan på oändligt strax före 135mm. Objektivet är inte nytt, det passar till Canon FD och jag har återlämningsrätt...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar