Annons

Tokina 400/5,6

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Funderar på att införskaffa mig ett Tokina 400/5,6.
Är den kompatibel med en nikon D90?
Har försökt läsa runt lite men inte hittat något riktigt svar tycker jag.
Vissa säger att det går utmärkt, vissa har lagt upp bilder tagna med en D90.
Har någon på detta forum ett bra svar?


En dålig bild på hur objektivet ser ut finns på länken.
http://www.google.se/imgres?q=Tokin...40&start=37&ndsp=24&ved=1t:429,r:38,s:0,i:197
Mvh
/ Daniel

Verkar som ett bra lekobjektiv att börja med tänkte jag.!
 
Tokina

Verkar som ett bra lekobjektiv att börja med tänkte jag.!


Använde ett sådant till min analoga Canon kamera och det gav bra bilder med denna. Vet dock inte hur det fungerar idag med digitala kameror som säkert ställer högre krav på optiken. Du är väl medveten om att det blir manuell fokus om du köper objektivet?
mvh
Tomas
 
Använde ett sådant till min analoga Canon kamera och det gav bra bilder med denna. Vet dock inte hur det fungerar idag med digitala kameror som säkert ställer högre krav på optiken. Du är väl medveten om att det blir manuell fokus om du köper objektivet?
mvh
Tomas

Jag är medveten om fokusen.
Frågan är bara om det fungerar med digitalt idag.
Mvh
 
tamron och sigma har väl också gjort objektiv med den specen, vet dock inte hur bra dom är men jag har fått uppfattningen att dom inte är så bra även om dom nyare versionerna är bättre.
 
Gluggen är helt OK optiskt. Det funkar bra om du är noggrann. Men manuell fokus och dålig ljusstyrka ställer höga krav på dig som 'operatör' :D Men det brukar ge bra aha-upplevelse och lärdom så 'go for it'! :cool:

Skickat från mobil
 
Många av dessa objektiv saknade ED glas eller hade bara något sådant linselement och detta kan leda till både kromatisk abberation och longitudinell kromatisk abberation den första korrigeras av kameran i JPEG, åtminstone i nyare Nikonhus. Dock tycker jag att denna korrigering tar lite av bettet i skärpan. Longitudinell CA är svårare att korrigera i efterhand. På filmtiden var dessa effekter inte så påtagliga som på dagens högupplösta digitala sesnorer med i många fall mindre brus än filmens kornighet för att dölja dessa effekter. Har inte själv provat just detta objektiv men andra äldre bättre telen. Så det kan mycket väl fungera bra, men det kan vara så att man får leva med CA och LoCA.
 
Hej!
Funderar på att införskaffa mig ett Tokina 400/5,6.
Är den kompatibel med en nikon D90?
Har försökt läsa runt lite men inte hittat något riktigt svar tycker jag.
Vissa säger att det går utmärkt, vissa har lagt upp bilder tagna med en D90.
Har någon på detta forum ett bra svar?


En dålig bild på hur objektivet ser ut finns på länken.
http://www.google.se/imgres?q=Tokin...40&start=37&ndsp=24&ved=1t:429,r:38,s:0,i:197
Mvh
/ Daniel

Jag hade ett sådant tidigare, för Sony iofs. men borde prestera lika i Nikon-variant. Det var mycket trevligt och bra storlek och välbyggt, men framförallt gav det väldigt bra bildkvalitet. Kör på det du om du lyckas hitta ett är mitt råd.

Här är en bild jag tagit med detta.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2580117.htm?set=mp

/Mats
 
Gluggen är helt OK optiskt. Det funkar bra om du är noggrann. Men manuell fokus och dålig ljusstyrka ställer höga krav på dig som 'operatör' :D Men det brukar ge bra aha-upplevelse och lärdom så 'go for it'! :cool:

Skickat från mobil

F/5,6 är inte så uselt för 400mm. Ljusstarkare än så kostar a sevärt mycket mer.
Mitt Tokina Atx 400/5,6 var åtm ett AF (och då jag hade Sony så blev det också stabiliserat).


/Mats
 
Hej!
Funderar på att införskaffa mig ett Tokina 400/5,6.
Är den kompatibel med en nikon D90?
Har försökt läsa runt lite men inte hittat något riktigt svar tycker jag.
Vissa säger att det går utmärkt, vissa har lagt upp bilder tagna med en D90.
Har någon på detta forum ett bra svar?


En dålig bild på hur objektivet ser ut finns på länken.
http://www.google.se/imgres?q=Tokin...40&start=37&ndsp=24&ved=1t:429,r:38,s:0,i:197
Mvh
/ Daniel

Hej!

Du får väl inte exponeringsautmatik eller AF med en D90 jag har kört med motsvarande vivitar och helmanuella nikongluggar på en D50 och det blir inte riktigt hundra, tycker iaf jag. Nu använder jag en D300 och en Tokina ATX400/5,6. Resultatet är bra, speciellt med efterbehandlingsmöjligheterna i exempelvis Lightroom, vilket behövs för det är lite dålig skärpa och framförallt dålig kontrast på största bländaren för att inte nämna CA som främst är ett bekymmer på D50 som inte tar bort det i kameran. Jag skulle rekommendera en ATX400 före men om man bara vill leka lite är det ok tycker jag, jag har själv gått samma väg och har blivit nöjd med mitt ATX trots dess tillkortakommanden.

Hans
 
...råkade slinta på köpknappen och en 400/5.6 är på väg hem till mig, denna ser bättre ut än den sista jag provade och om den dessutom är hel så blir det nog finfint!! (är lite besatt av att ta den perfekta månbilden. Detta kommer ju motsvara 800mm på min kamera och om jag bländar ner till F8 så borde det bli tillräckligt skarpt. Får jag dessutom användning för mitt nya stativ!)
 
knäppte lite pippis med den igår, ritkigt bra faktiskt! Första två är fotat handhållet (ISO1000)
 

Bilagor

  • _3050637_cr.jpg
    _3050637_cr.jpg
    21.7 KB · Visningar: 303
  • _3050632_cr.jpg
    _3050632_cr.jpg
    13.6 KB · Visningar: 324
  • _3050586_cr.jpg
    _3050586_cr.jpg
    20.8 KB · Visningar: 327
  • _3050577_cr.jpg
    _3050577_cr.jpg
    20.3 KB · Visningar: 302
  • _3050624_cr.jpg
    _3050624_cr.jpg
    22.1 KB · Visningar: 289
lite mer. Stativfästa på min vilket behövs! Kör med Pentax K-adapter på OM-D'n och det blir faktiskt ritkigt bra resultat för de pengarna måste jag säga.
 

Bilagor

  • _3050565_cr.jpg
    _3050565_cr.jpg
    17 KB · Visningar: 318
  • _3050601_cr.jpg
    _3050601_cr.jpg
    19.1 KB · Visningar: 335
  • _3050596_cr.jpg
    _3050596_cr.jpg
    34.1 KB · Visningar: 329
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.