ANNONS
Annons

Tokina 400/5.6 ATX SD AF och D700

Produkter
(logga in för att koppla)

s60761

Aktiv medlem
Provade idag en Tokina 400/5.6 AF på min Nikon D700, men kameran tappade kommunikation med objektivet hela tiden när kameran går ur ljusmätnings läge. Annars fungerade det som det skulle.


Har läst på andra forum att det går att "chippa" om objektivet (iallafall i USA). Är det någon som vet om det går att göra detta i Sverige och vad det skulle kosta? Eller är det kört? Synd på ett så trevligt objektiv annars.
 
Låter mer som ett glapp enligt mig... Kolla kontaktytor på objektivet och även på kameran om du inte provat med andra objekiv...
 
Låter mer som ett glapp enligt mig... Kolla kontaktytor på objektivet och även på kameran om du inte provat med andra objekiv...

Vår första reaktion också. Men vi tog bort det ur ekvationen när allt fungerade klockrent hela tiden tills man lät ljusmätningen slockna. Då gick den inte igång mera.
 
För tredje part tillverkare som använder reverse engineering dvs klurar ut hur ett kameramärkes kamera fungerar kan objektiv behöva chippas om för att funka med olika hus. Kolla med Tokina i holland.
 
Tjena!

Jag har en Tokina 80-400 som funkar galant med min D3:a iallfall...
Så det är nog inget som är "standard" för Tokina iallafall..! : )

Om det inte är programvaran i gluggen så är det nog mest
troligt att det är något som glappar i optiken isåfall.

Fungerar gluggen som den ska till andra än D700:an?

MVH /David.
 
Pratat med Tokina i Holland och de bekräftade att den behöver chippas mot en kostnad av 160€ = 1741kr.

Nu får nog säljaren gå ner i pris om ja ska köpa den för att sedan chippa den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.