Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokina 35-300 på alfa kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Klassesbild

Medlem
Hej alla!
Jag får inte ett Tokina 35-300 att fungera på någon av mina alfa kameror (100,300 och 500)

Kan någon ge mig en förklaring?

Minolta objektiv funkar och även Signa objektiv.

Tack på förhand

/Klas

Hej alla!
Jag får inte ett Tokina 35-300 att fungera på någon av mina alfa kameror (100,300 och 500)

Kan någon ge mig en förklaring?

Minolta objektiv funkar och även Signa objektiv.

Tack på förhand

/Klas

Hur menar du "inte fungera"?
Jag tro du får precisera dig lite för att få ett vettigt svar.

Men jag ska försöka gissa i alla fall att kameran vägrar exponera med objektivet på och ger ett felmeddelande i stil med att inget objektiv är monterat.

I så fall om det är ett manuellt objektiv utan elektroniska kontakter så att kameran kan kommunicera med det så får du gå in i menyerna och ställa in "Tillåt utlösning utan objektiv".

Känner inte till A100 och A300 så väl, men A500 har definitivt den inställningen.

Om jag var helt fel ute så får du komma tillbaka med en lite noggrannare beskrivning av felet.

/Mats

Hur menar du "inte fungera"?
Jag tro du får precisera dig lite för att få ett vettigt svar.

Men jag ska försöka gissa i alla fall att kameran vägrar exponera med objektivet på och ger ett felmeddelande i stil med att inget objektiv är monterat.

I så fall om det är ett manuellt objektiv utan elektroniska kontakter så att kameran kan kommunicera med det så får du gå in i menyerna och ställa in "Tillåt utlösning utan objektiv".

Känner inte till A100 och A300 så väl, men A500 har definitivt den inställningen.

Om jag var helt fel ute så får du komma tillbaka med en lite noggrannare beskrivning av felet.

/Mats

Tack Mats. Det är ett AF objektiv och ger just att inget objektiv monterat. Jag har inte heller fått det att fungera i manuellt läge. Dock har jag nog missat den funktionen i menyerna,

Hittade en gammal tråd från 2008 här på FS, det var flera som inte fått det att fungera, så jag får nog klara mig utan det objektivet, jag har bättre ;)

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto