Annons

Tokina 300mm f2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

eccentric

Aktiv medlem
Är det någon som har kolla på tokinas 300mm. Jag har hört det ska va bra men även att det ska va dyrt.. dock inte lika dyrt som "orginalen".

Vet någon vad prisläget är i sverige och vilka som säljer dom?

mvh

d
 
Hej.

Jag har haft ett Tokina 300 2.8. Köpte det begagnat för 10.000. På full öppning var skärpan i mitt tycke inte tillfredställande, och ska man blända ner så finns det ju ingen anledning att släparunt ett så stort och klumpigt objektiv. Jag sålde gluggen och köpte Canons 300/4 vilket jag aldrig ångrat. Lättare, snabbare och skarpt på full öppning.
 
Jag hade en Tokina i många år, och var mycket nöjd med den. Det var i och för sig varianten med manuell fokusering, så jag kan inte svara för hur AF:en fungerar.
På den tiden jobbade jag på Hasselblad, som har den MTF utrustning där svenska fototidningar testar sina objektiv. Så vi testade mitt exemplar där, och det visade sig att den optiskt var i nästan klass med Nikon. Dock en bra bit bakom Canon.
Nu har jag bytt till autofokus och har skaffat mig en Canon 300/2,8 som är helt grym. Den är bättre på alla tekniska punkter utom en...närgränsen.
Canon har 3 meter. Tokinan har 2,4 meter. Det är inte oviktigt om man plåtar macro bilder som jag.

Hälsningar
Mikael Persson/N
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.