Annons

tokina 16-50/sigma 18-50?

Produkter
(logga in för att koppla)

word

Medlem
Jag behöver köpa nytt (begagnat) till min D70 (i framtiden ser jag en D90 elelr om det dyker upp en billig D300), och funderar och funderar .... vilken är bäst av Tokinas 16-50 och Sigmas 18-50? De verkar rätt lika enligt tester, och de känns ungefär lika. Men vad säger ni som har använt (något av) dem? Är det något som skiljer förutom de extra mm och ljusstyrkan?

Tamrons 18-50 (är det väl) som sägs vara bra vill jag inte ha - den känns bara plastig.

Sigma
http://www.photozone.de/nikon--nikk...-50mm-f28-dc-ex-macro-review--lab-test-report

Tokina
http://www.photozone.de/nikon--nikk...28-at-x-pro-dx-nikon-lens-test-report--review
 
Jag svarar på frågan själv: eftersom Sigmas fokusring roterar i AF-läge, och dessutom sitter precis där man vill hålla vänsterhanden, så går den bort.
 
Har haft ett Tokina 16-50 och gillade det inte alls. Inte tillräckligt skarpt med tanke på priset, en massa CA och vinjetterade en hel del. Sigmat ska vara ordentligt mycket bättre rent bildkvalitetsmässigt och framförallt prismässigt! Däremot är AF snabb och hyfsat säker och byggkvaliteten på topp till fördel för Tokinat. Bara en liten tanke...
 
Om jag var som dig skulle jag inte döma ut Tamrons bara för att det känns plastigt.... 17-50/2,8 är det för övrigt.

Jag har haft ett i över ett år nu och viss är det gjort av plast, men det är riktigt stabilt och tar grymt fina bilder!

Nu vet jag inte om du har kikat på ett Tokina i verkligheten, men jag tycker inte det känns mindre plastigt faktiskt. Vill du ha ett som avsevärt mindre plastigt är det bara Nikons egna som gäller, och då får du slanta upp....
 
Själv tycker jag Sigma känns plastig i jämförelse med Tamron. När jag avgjorde mellan dessa två (Tokina finns inte till Pentax) så uppfattade jag att Tamron ansågs som bäst av dessa två.

Har nu inte läst om Tokinas modell just för denna brännvidd, men läst om vidvinkel-objektiv och där verkar ju Tokina stå sig väldigt bra i jämförelse med bland annat Sigmas motsvarighet .
 
Jo, jag har känt på och kikat i både Tamron, Sigma och Tokina i butik, på kamerahus.

Tamron: väger ingenting, ser ut som en leksak särskilt i 50-mm-läge. Af låter "iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii."
Tokina: gedigen (610 gram!), känns väldigt bra. Rätt snygg till och med. Tyst och snabb af.
Sigma: känns bra, tung och fin, men fokusringen roterar vilket är idiotiskt. Tyst och snabb af.

Alla tre har det emot sig att de växer mycket när man zoomar, men det verkar vara standard på de här brännvidderna (och prisklasserna)? jag vet inte, har bara haft kortare zoomar tidigare (Nikkors 18-35 var den senaste, den är utmärkt och så skarp man behöver men är lite ljussvag).

Jag har inte bestämt mig än, men Tamron blir det icke ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.