Annons

Tokina 12-24 vs EFS 10-22?

Produkter
(logga in för att koppla)

pery

Aktiv medlem
Jag sökte lite men fann inte inte någon direkt jämförelse här på fotosidan i alla fall.

Tokinan är ju tämligen billig och har fått goda recensioner. Speciellt för låg distorsion som är viktigt när jag fotograferar arkitektur. (D.v.s. tar turistbilder i städer, men det kan man ju inte skriva...) Skillnaden i vidvinkel är ju rätt stor men på den "analoga" tiden tyckte jag inte att min 19-35 var för lite och 12 mm skulle väl ungefär motsvara det.

Åsikter?!

Sen lite OT men kan någon förklara denna fixering vid att zoomar ska ha konstant bländare genom hela zoomområdet? Finns det något mer skäl än att att det är alltid bra med så mycket ljusstyrka som möjligt?

Per
 
Kom igen nu! Teknikfrågor brukar ju få en massa svar :)

Hur som helst så hittade jag lite på nätet. Tokinan verkar vara en rätt trevlig bekantskap, vilket även antyds av en Nikon-tråd här på Fotosidan.
 
Vill du promt ha 10mm köp Canon, annars Tokinan.

Bildkvliteten är nog jämbördig skulle jag tro.

När du fotar med en supervidvinkel så vill du troligen blända ner för att få maximalt skärpedjup och då är ju inte ljusstyrkan viktig.

Nu finns det vissa som vill ha ljusstyrka även på denna typ av optik (har jag förstått) så om du vill ha det är väl ingen av dom gluggarna att föredra.

mvh kent.
 
Jag har bara goda saker att säga om Tokinan, men då har jag inte testat Canons version.

Det är en jäkligt rolig glugg att plåta med...
 
Vet tyvärr inget om Canonen..Men Tokinan rekomenderas av foto...kurvorna i mtf är riktigt bra, tappar lite från 10mm mot kanten i 12mm läget....men det gör den dubbelt så dyra nikon åxå.

Disten är bättre på Tokina. Tokina = bra köp
 
Jag har ståt som åsnan mellan hötapparna när det gäller Tokinan och Canonen. Men, nu har jag bestämt mig. Tokinans kraftiga CA fällde avgörandet, det blir Canon.

/Roland
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.