Annons

Tokina 12-24 eller Sigma 10-20??

Produkter
(logga in för att koppla)

Simon_Wa

Aktiv medlem
Hej! Jag undrar vilket objektiv som är bäst av dom nämda?

Fördel med Sigma: HSM 10mm

Fördel med Tokina: Alla säger att byggdkvaliteten är grymm! f/4 genom hela omfånget.

Det jag tänker mest på är om Tokinas har snabb och tyst AF som Sigmas?

Jag har inte testat Tokinan men är mycket nöjd med mitt Sigma 10-20. Bra byggkvalitet tycker jag. HSM känns inte så väldigt viktigt på ett så vidvinkligt objektiv eftersom det blir ett väldigt djupt skärpedjup vid de här brännvidderna (jag saknar däremot HSM när jag använder mina andra objektiv).

Jag har testat båda och i mitt tycke är Tokinan bra mycket trevligare. Märkte ingen större skillnad i skärpa men Tokinan känns mer "kvalité".

Så behöver du inte de 2 extra mm på vidvinkelsidan tycker jag absolut du ska satsa på Tokinan.

Jag har en tokina 12-24, nikonversion som jag är mycket nöjd med.Mycket fin byggkvalitet. I tester så har den också fått bättre betyg än sigman.

Tycker helt klart att du ska satsa på Sigma 10-20. Byggkvaliteten är det verkligen inget fel på. Sedan gör de 2 (eller 3 om man räknar med "fullframe-ekvavilenten") extra millimetrarna verkligen skillnad.

Kör med 10-20an på min D300. HSM är väl mest bra pga tystnaden. I det närmaste knäpptyst fokusering.

En som gillar också gillar 10-20an:

http://www.bythom.com/sigma10to20.htm (tar även upp tokinan och tamron kort)

Har ingen erfarenhet av Tokinan, men här är i alla fall några exempel med Sigman.

http//www.prepix.se/sigma10_20

Om du har råd så köp Canon 10-22 annars Sigma 10-20.
Själv stod jag precis i samma situation som du och det slutade med att jag valde Sigman pga mycket billigare. Jag är mycket nöjd med objektivet! 10mm läge är bra att ha i vissa sitautioner :)

Här är ett exempel på när jag hade velat ha 10 istället för 12 mm...

Bilagor

• mill.jpg
    mill.jpg
    14.9 KB · Visningar: 254
Det där var ett bra exemepel. Fotar du interiör så är 10mm läge bra att ha också så får man ut mer från rummet.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto