Annons

Tokina 12-24/4 eller Sigma 10-20/4-5.6

Produkter
(logga in för att koppla)

mi an

Aktiv medlem
Jag går och funderar på en vidvinkelzoom och det är någon av dessa två de lutar åt.

Nu såg jag att tokinan har fått lite sämre omdömen när de gäller motljusegenskaper. Jag är rätt svag för motljusbilder, gärna med solen i bild.

Hur upplever ni dessa objektiv i motljus? Har ni några andra synpunkter som kan hjälpa mig i mitt val?
 
För att krångla till ditt val ännu mer så kan jag meddela att Canon 10-22 har otroligt bra motljusegenskaper :)
 
Har nyligen skaffat ett Tokina 12-24 och precis som du valde jag mellan den och Sigma 10-20.

Mina främsta skäl för att välja Tokina var goda tidigare erfarenheter med ett Tokina 28-70 och att jag tror 12-24 passar mig bättre än 10-20. Har inte känt något behov av kortare brännvidd än 12 mm.

Positiva recensioner av Tokinan hjälpte också till, blanda annat på Nikonians, se länk.

http://www.nikonians.org/html/resources/nikon_articles/nikkor/af/wide_angles_shootout/index.html

Jag är nöjd med mitt val men har inte hunnit ta så många bilder ännu. Motljus har jag inte provat ännu, sol är det inte gått om så har års.

Här kan du se ett exempel jag tagit med Tokinan. (Har skärpt bilden i PS Elements)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=539119&target=_blank

Min slutsats av studier innan köp var att båda objektiven är bra. Sigman aning skarpare men med lite mer vinjettering. Jag tror att du blir nöjd vilket objektiv du än väljer. Du får tänka igenom vilka egenskaper som är viktigast för dig och välja därefter.
 
Senast ändrad:
Jag sitter också och väljer mellan dessa två.

Jag hade så gott som bestämt mig för Tokina men vissa tester, bl.a. recensionerna här på fotosidan, säger att den har mycket CA.

Ni som har Tokinan, hur mycket CA är det egentligen? Någon som har en testbild kanske?
 
Har hört amm man kan få på en Pentaxglugg på Canon med en adapter, i så fall kan nya 10-17 med manlig bildvinkel o fisköga kanske vara kul.
 
Senast ändrad:
jeskata skrev:
Ännu till har Sigma också ett 12-24...

Är själv mycket intresserad av:

SIGMA 12-24 f/4.5-5.6 EX DG Ashpherical HSM

och

24-70 mm f/2.8 EX DG Macro

och

70-210 mm f/2.8 EX DG HSM

Det sistnämnda kan vi utelämna då "alla" vet att det är ett önskeobjektiv.

Vad har ni att säga om 12-24 och 24-70 ???
 
Har samma problem. Tror att det kommer bli Tokina. Vad som gör mej tveksam är att jag görna skulle ha 10 i stället för 12.

Men hur stor skillnad är det egentligen mellan 10 och 12? Är det värt att ha som ett argument?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.