Annons

Tokina 11-16 eller SIGMA 12-24 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

#petter#

Avslutat medlemskap
Hej !

Jag har idag en Canon Eos 20d. Ska köpa en vidvinkelzoom för att fota lägenheter till internett anonser, Jag har börjat titta på Tokina 11-16 och det verkar vara en mycet bra optik som de flesta är nöjda med.

Men har sedan sett att denna inte passar på full format kameror, blir evt en 5 d nån gång i framtiden, så käns dummt att köpa en optik som inte även passar till denna.

SIGMA 12-24/4.5-5.6 EX DG HSM passar även fullformat, Är detta en optik som tar bra bilder med 20d och 5d? Någon som har erfarenhet av denna optik eller har tips på annan lämpligare olptik?
 
Hej !

Jag har idag en Canon Eos 20d. Ska köpa en vidvinkelzoom för att fota lägenheter till internett anonser, Jag har börjat titta på Tokina 11-16 och det verkar vara en mycet bra optik som de flesta är nöjda med.

Men har sedan sett att denna inte passar på full format kameror, blir evt en 5 d nån gång i framtiden, så käns dummt att köpa en optik som inte även passar till denna.

SIGMA 12-24/4.5-5.6 EX DG HSM passar även fullformat, Är detta en optik som tar bra bilder med 20d och 5d? Någon som har erfarenhet av denna optik eller har tips på annan lämpligare olptik?

Hörnskärpa och distorsion är viktigt om du ska fota interiörer. Dvs bra hörnskärpa och lite distorsion. Har inte provat Sigma själv, men vad jag vet ska det vara mycket bra på just distorsion. Personligen skulle jag vilja ha längre brännvidd än vad Tokina 11-16 kan erbjuda, men det där beror ju på hur du och din uppdragsgivare vill att dina bilder ska se ut. Däremot har du alldeles rätt att det inte passar till t ex 5D. Har du förresten kikat på Canons 10-22?
 
Hörnskärpa och distorsion är viktigt om du ska fota interiörer. Dvs bra hörnskärpa och lite distorsion. Har inte provat Sigma själv, men vad jag vet ska det vara mycket bra på just distorsion. Personligen skulle jag vilja ha längre brännvidd än vad Tokina 11-16 kan erbjuda, men det där beror ju på hur du och din uppdragsgivare vill att dina bilder ska se ut. Däremot har du alldeles rätt att det inte passar till t ex 5D. Har du förresten kikat på Canons 10-22?

Canons 10-22 är EF-S, dvs passar ej heller till 5D (eller övriga FF-hus)
 
okej tack för svaret, passar canon 10-22 även på fullformats kameror?

Har hört att optiker som passar till fullformat får bra hörnskärpa, när den används till min en kamera som inte har full format eftersom den inte använder hela linsen då eller nått sådant.
 
Sigma är på väg ut med en ver II av 12-24, den väntar jag själv på. Filten är dessutom borttagen. Ett Sigma MÅSTE man prova innan man köper, kvaliten varierar.

(nej, EF-S 10-22 passar inte FF, och att FF objektiv får bra kantskärpa på crop är naturligt, du utnyttjar ju bara en del av glaset)
 
Jag kommer själv sattsa på tokina om inte Canon kommer med ett 12-24mm 2.8.
Sedan bero det ju lite på om du t.ex har ett 17-55mm så behövs ju inte 17-24mm spec mycket.


Rek att köpa tokinat på fotokungen då dom är dom ända som har det i lager och sjukt vårt att få
tag på annars.
 
Okej det låter bra med kantskärpan när inte hela glaset används.

Fins det några nackdelar med att köpa sigmat 12-24 som är anpassad för FF, gämfört med att köpa Tokina 11-16 som inte är gjord för FF. tänkte om Tokinan blir bättre på nått sätt, på grund av att den är gjord specifikt för kameror med APS-C sensor?


Är inte detta version 2 ? den har redan kommit.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=12081962
 
Jag har ett 17-85 idag så vill framförallt komma åt mer vidvinkel men samtidigt kunna minska vidvinkeln när jag fotograferar husen utifrån för att inte behöva stå så nära huset
 
Nackdelarna är att du betalar för glas du inte utnyttjar (bokstavligt).

Jo, det är det objektivet men Sigma kan inte leverera (om du tittar en gång till). Det beror antagligen på Tsunamin, annars skulle det förmodligen varit i butik redan.
 
Tokina 11-16 2,8 är det bästa objektivet jag provat på cropsensor.
Knivskarpt ända ut i kanterna och raktecknande. Försumbar CA!
Jag går sällan under 14mm vid interiörplåtning. Blir helt fel proportioner annars.

Har testat Sigma och har ett själv. Är alldeles för mjukt i kanterna.
Mkt justering behövs.
Med fullsensor är Nikons14-24/2.8 kung!
 
Fins det några nackdelar med att köpa sigmat 12-24 som är anpassad för FF, gämfört med att köpa Tokina 11-16 som inte är gjord för FF. tänkte om Tokinan blir bättre på nått sätt, på grund av att den är gjord specifikt för kameror med APS-C sensor?

Egentligen skulle det ju kunna vara tvärtom: Sigma använd på halvformat, innegär ju att man använder bara centrum, som ju är lättare att få skarpt. Å andra sidan köper du ju en massa glas (och därmed vikt, gissar jag) i onödan med Sigma.

Varför inte köpa Tokina nu, och sälja när du uppgraderar till 5D? Du förlorar inga stora pengar. Tokina ger dig 1-2 steg bättre ljusstyrka och är skarpare.

Per.
 
Tack för alla svaren:) Det blir att köpa en Tokina 11-16. är de någon som handlat från fotokungen ? är de bra att ha att göra med ?
 
Jag har handlat där och snabb service och snabb leverans.

Men inget har strulat så vet inte hur dom är då hehe
 
okej vet du om motljusskyddet ingår när man köper hos dem det står ingenting om det på sidan men ingår på scandinavian photo och cyberphoto i alla fall men de har inte någon på lager.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.