Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Tjocklek på kapafix
- Trådstartare Paulo
- Start datum
Lasse Åbom
Aktiv medlem
Det beror på hur stora bilder du ska montera, om de ska ramas eller inte. 3,5 mm blir fladdrig vid större format än ca 40x50 cm.
ollesandahl
Medlem
Jag brukar använda 5 mm till A3 och A3+. Jag visste inte att det finns 3,5 mm men det kanske är för tunt för A3 men kanske bra för mindre format. Det finns även 10 mm men det har jag inte använt.
Olle
Olle
Photosession
Aktiv medlem
Kapa finns i 3mm, 5mm och 10mm.
På bilder upp till 50x70 fungerar nog 5mm utmärkt. Storlekar däröver skulle nog i alla fall jag välja 10mm.
På riktigt stora bilder skulle jag definitivt gå på 10 mm utan att tveka. För små bilder under A4 kan jag tänka mig att 3mm går bra.
Har monterat bilder på kapa i många år och är nöjd med resultatet.
Edit! Ett problem med Kapa vid större format är att skivan har en tendens till att bågna vilket innebär att skivan inte hänger flat mot väggen längre. Kan enkelt avhjälpas genom att sätta skivan i en ram eller vara kreativ och hitta någon annan lösning som fixerar skivan mot väggen.
På bilder upp till 50x70 fungerar nog 5mm utmärkt. Storlekar däröver skulle nog i alla fall jag välja 10mm.
På riktigt stora bilder skulle jag definitivt gå på 10 mm utan att tveka. För små bilder under A4 kan jag tänka mig att 3mm går bra.
Har monterat bilder på kapa i många år och är nöjd med resultatet.
Edit! Ett problem med Kapa vid större format är att skivan har en tendens till att bågna vilket innebär att skivan inte hänger flat mot väggen längre. Kan enkelt avhjälpas genom att sätta skivan i en ram eller vara kreativ och hitta någon annan lösning som fixerar skivan mot väggen.
Paulo
Aktiv medlem
Tack för svar! Någon som har tips på bra instruktionsfilm på youtube eller annan bra info om hur man monterar? Jag skall montera i format 70 x 50 . Somliga förespråkar att man använder en speciell skärare som heter Logan 701. Har ni någon erfarenhet av den eller går det bra med en skarp skalpel?
Photosession
Aktiv medlem
Jag för egen del använder bara en lång stållinjal och en riktigt bra kniv för att skära ned skivorna till den storlek jag önskar.
Här är en länk till videos på tuben: https://www.youtube.com/results?search_query=Mounting+on+kapa
Här är en länk till videos på tuben: https://www.youtube.com/results?search_query=Mounting+on+kapa