Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tipsa om skatteavdrag i Fotofirma!

Produkter
(logga in för att koppla)
Avdrag för resa?

Jag har ett nystartat aktiebolag och vill etablera mig som fotograf. I syfte att bygga upp en bra bildbank av bl.a. städer och natur så vill jag i företaget göra resor till annan ort med övernattning på hotell.

Jag utför inget uppdrag åt någon kund, men jag gör ett jobb åt mitt företag. Jag kan inte i förväg redovisa vad jag eventuellt kan tjäna på bilderna.

Vad tror ni om att låta företaget betala den här typen av resor?

Exempel:

Resa med hotell till Stockholm (fotografering av stad och "street")
Resa med hotell till München (fotografering av stad och "street")
Resa med hotell till Abisko fjällstation (fotografering av fjäll och natur)

Är det okej enligt Skatteverktet skulle ni tro? Jag vill ju göra rätt.

Jag har ett nystartat aktiebolag och vill etablera mig som fotograf. I syfte att bygga upp en bra bildbank av bl.a. städer och natur så vill jag i företaget göra resor till annan ort med övernattning på hotell.

Jag utför inget uppdrag åt någon kund, men jag gör ett jobb åt mitt företag. Jag kan inte i förväg redovisa vad jag eventuellt kan tjäna på bilderna.

Exempel:

Resa med hotell till Stockholm (fotografering av stad och "street")
Resa med hotell till München (fotografering av stad och "street")
Resa med hotell till Abisko fjällstation (fotografering av fjäll och natur)

Är det okej enligt Skatteverktet skulle ni tro? Jag vill ju göra rätt.

Inget problem. Enligt skattemyndigheterna är det ok att ta omkostnaderna för en assistent också.

Inget problem. Enligt skattemyndigheterna är det ok att ta omkostnaderna för en assistent också.

Jag skulle akta mig för att använda termen "inga problem" när vi talar skattefrågor! :)

Det avgörande här är väl om man kan påvisa att kostnaderna är nödvändiga för intäkternas förvärvande.

Har man intäkter i bolaget från försäljning av bilder från de aktuella resorna, så bör kostnaderna godkännas. Likaså om man kan göra trolig att man får framtida intäkter. Det senare är väl lätt om man redan är igång och säljer bilder och kan påvisa historik.

Om man däremot inte har några intäkter som kan kopplas till de gjorda resorna och har en nystartad verksamhet så finns förstås risken att resorna kan ses som privata utgifter vid en skatterevision.

Just det där med resor känns som en knepig grej. Jag har enskild firma och säljer en del bilder, dels via bildbyrå och dels via andra kanaler. Det handlar kanske om 20-40 kkr om året. Huvudsakligt motivområde är natur och miljö. Åker jag till en plats enbart i syfte att fotografera har jag dragit av resan, men en hel del bilder tas t ex under en vanlig semestertripp med eller utan familjen, som för övrigt ofta får agera modeller. Hur gör jag med en sån resa? Kan jag dra av en del av kostnaden? Om ett par veckor ska jag t ex på en flugfiskeresa till kirunafjällen. Förutom en herrans massa fisk ;) kommer den resan att ge en mängd fjäll- och fiskebilder. Bilder som jag aldrig kan veta om de kommer att säljas. Kan jag dra av en del av resan, tro?

Jag skulle akta mig för att använda termen "inga problem" när vi talar skattefrågor! :)

Det avgörande här är väl om man kan påvisa att kostnaderna är nödvändiga för intäkternas förvärvande.

Har man intäkter i bolaget från försäljning av bilder från de aktuella resorna, så bör kostnaderna godkännas. Likaså om man kan göra trolig att man får framtida intäkter. Det senare är väl lätt om man redan är igång och säljer bilder och kan påvisa historik.

Om man däremot inte har några intäkter som kan kopplas till de gjorda resorna och har en nystartad verksamhet så finns förstås risken att resorna kan ses som privata utgifter vid en skatterevision.

"Inga problem" i detta fall betyder att jag vet flera som gör detta och att skattemyndigheterna gett sitt godkännande. Det funkar i alla fall om det kommer inkomst i andra änden som är större än utgifterna. Inkomsterna behöver inte komma första året.

Just det där med resor känns som en knepig grej. Jag har enskild firma och säljer en del bilder, dels via bildbyrå och dels via andra kanaler. Det handlar kanske om 20-40 kkr om året. Huvudsakligt motivområde är natur och miljö. Åker jag till en plats enbart i syfte att fotografera har jag dragit av resan, men en hel del bilder tas t ex under en vanlig semestertripp med eller utan familjen, som för övrigt ofta får agera modeller. Hur gör jag med en sån resa? Kan jag dra av en del av kostnaden? Om ett par veckor ska jag t ex på en flugfiskeresa till kirunafjällen. Förutom en herrans massa fisk ;) kommer den resan att ge en mängd fjäll- och fiskebilder. Bilder som jag aldrig kan veta om de kommer att säljas. Kan jag dra av en del av resan, tro?

Självfallet kan det inte vara en semesterresa utan syftet ska vara foto.

Fotar man under semesterresan är det tveksamt, då ska man inte göra avdrag tycker jag, möjligen en del av resan men det är väl bara att fråga myndigheten?

Det bästa är att ringa Skatteverket direkt och ställa sin fråga. Utgifter som ligger i gränslandet mellan Verksamhet och Privat är alltid mycket tveksamma. Är det huvudsakligen privat så skall det naturligtvis inte belastas Verksamheten.

Ang kläder där brukar man få godkänt så länge som det står firma tryck på dom om du kör firma. Sedan ang resor etc brukar du sälja bilder från resorna o åker i syfte att ta bilder för att sälja o så länge du visar vinst i företaget o drar in mer än utgifter så ska det inte vara några problem. Är inte alltid lätt att veta om man får sålt eller ej eller när. Tidningar etc brukar oftast ha lång planering innan dom kör.

Jag tycker att en bokförinngsbyrå är värd varje krona dom har koll o det ska dom ha. Är bättre att lägga tid på att dra in pengar än att försöka sköta allt själv.

Så länge du inte har med familjen bör det inte vara ett problem. Förutsatt att du verkligen ägnar huvuddelen av resan åt att plåta.

Sen kan man iofs ifrågasätta affärsmässigheten i resorna, men det är en annan fråga.

Bra redovisnings- och skatteprogram

Jag har en ganska nystartad enskild näringsverksamhet som sysslar med foto, och som många andra har man fått satt sig in i vad det innebär att vara företagare.
Att göra avdrag i skattedeklarationen är någonting...

Köp, bokför och skattedeklarera i ett bra program, t.ex. Visma Enskild Firma. Det underlättar väsentligt och du får en hel del tips. Lägg dig sedan i en hängmatta, ta en öl och koppla av.

Tjänstebil

Hej!
Har en fotofirma(enskild firma) på sidan om en vanlig anställning i ett annat företag. Jag har således FA-skattsedel.
Jag håller firma på hyfsat plus minus noll och plockar inte ut någon lön. Nu har tankarna börjat gå mot att leasa en bil på företaget och jag undrar lite om det är förmånligt.

- Om jag skaffar en företagsbil. Vad gäller när jag kör den privat? Gissar på att man måste ha en körjournal för allt man kör i företaget och blir förmånsbeskattad för resten?
- Kan man privatleasa en bil och sen dra av kostnaden i företaget för de man kör i tjänsten?

Jag minns inte reglerna rakt av, de kan ha ändrats något. Men vad gäller att skaffa en företagsbil så är det tuffa regler om du kör bilen privat vill jag minnas. Typ att du bara får köra 100 mil privat eller max 10 resor under 1 år. Blir det mer så skall du beskattas för förmånen. Om du går in och söker på Skatteverket.se så bör du kunna hitta aktuella regler.

Jag minns inte reglerna rakt av, de kan ha ändrats något. Men vad gäller att skaffa en företagsbil så är det tuffa regler om du kör bilen privat vill jag minnas. Typ att du bara får köra 100 mil privat eller max 10 resor under 1 år. Blir det mer så skall du beskattas för förmånen. Om du går in och söker på Skatteverket.se så bör du kunna hitta aktuella regler.

Kollade reglerna och jag kommer inte undan med att bara köra 10ggr per år och max 100 mil så det blir ett förmånsvärde för mig.

Tänker jag rätt om jag tänker så här?
Att leasa en bil kostar ca 60.000kr i kontantinsats samt ca 3000kr i löpande månadskostnad.

De 60.000kr bokför jag som egen insats i företaget
Leasingkostnaden och halva momsen drar jag av på företaget(och måste därför dra in ca 36000kr per år för att bilen ska gå jämnt upp.
Förmånsvärdet läggs på min samlade inkomst som privatperson, ca 3000kr/månad. Eftersom jag betalar statlig skatt så blir den faktiska kostnaden för mig 57% av 3000kr?

Martin, jag är ingen skatteexpert så jag kan inte hjälpa dig med siffrorna. Föreslår att du pratar med en handläggare på Skatteverket eller en revisor, kanske både och.

Firman måste betala leasingavgiften plus sociala avgifter på förmånsvärdet, du måste betala skatt på förmånsvärdet. Tveksamt om det är en bra affär.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar