Annons

tipsa mig om objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har världens knäppaste dataskärm för den visar ju inte hur bilden ser ut egentligen.... så vad ska jag ta mig till? jag vågar inte sitta och justera då det kanske ser helgalet ut eg.... på andras datorer, finns det något att göra/köpa? för att det man ska se på skärmen är det som faktiskt ÄR ? tacksam för svar.....
Och hur lagrar ni era bilder...? Externa hårddiskar eller? RAW tar ju förbaskat mkt plats.... elller bränner ni ner hela tiden på skivor? (jag ska ta mig i kragen och göra en rensning.... )
 
En till fråga, jag ska ut någon dag och försöka öva på att fota häst grejen är den hästen är kolsvart och marken är kritvit av snö... vad ska jag ha i åtanke?
 
wellah skrev:
En till fråga, jag ska ut någon dag och försöka öva på att fota häst grejen är den hästen är kolsvart och marken är kritvit av snö... vad ska jag ha i åtanke?
Att det blir knepigt...! :)

Allvarligt talat dock, i snöiga omgivningar gäller det att se upp så att man inte får underexponerade bilder. Kamerans ljusmätare kan luras av allt det vita och exponerar för lite. Det man kan göra då är att använda exponeringskompensationsknappen och ställa in den på att överexponera lite grann.
Det kanske kan vara smart att fota i raw också i just detta fall. Då har du större möjlighet att justera exponeringen i efterhand mha t ex rawshooter. En jpg-fil kan man inte justera så mycket.

/Pia
 
wellah skrev:
jag vågar inte sitta och justera då det kanske ser helgalet ut eg.... på andras datorer

Hur menar du? Vad är det för konstig skärm du har? Testa! Lägg upp en bild på fotosidan så får vi se?

RAW tar mer plats men du kan ju alltid slänga RAW filen när du väl konverterat den till JPG till exempel. Jag har det mesta sparat på hårddisken...ibland bränner jag ner backup på DVD - mest för att sova lugnare om nätterna i händelse av ett totalt hårddiskhaveri :-/
 
wellah skrev:
Jag har världens knäppaste dataskärm för den visar ju inte hur bilden ser ut egentligen.... så vad ska jag ta mig till? jag vågar inte sitta och justera då det kanske ser helgalet ut eg.... på andras datorer, finns det något att göra/köpa? för att det man ska se på skärmen är det som faktiskt ÄR ? tacksam för svar.....

Du får skaffa en skärmkalibrator, Spyder eller Eye-One. Gör en sökning i forumen, finns mycket om det.

wellah skrev:
Och hur lagrar ni era bilder...? Externa hårddiskar eller? RAW tar ju förbaskat mkt plats.... elller bränner ni ner hela tiden på skivor? (jag ska ta mig i kragen och göra en rensning.... )

Jag skaffade en extern hårddisk. Snabbt och smidigt. Då hat jag allt dubblerat. Risken att 2 diskar craschar samtidigt är väldigt liten. Extra kära bilder bränner jag på DVD också.
 
wellah skrev:
En till fråga, jag ska ut någon dag och försöka öva på att fota häst grejen är den hästen är kolsvart och marken är kritvit av snö... vad ska jag ha i åtanke?

Det är nu du har nytta av din manuella inställning "M" eller din exponeringskompensation, båda i kombination med ditt histogram.
Dags o läsa din e-bok :)

Börja med att mäta exponeringen mot din handflata i samma ljus som hästen äe i.
Ta sedan en bild på hästen med den inställningen och kolla histogrammet.
Det borde bli hyfsat, ev behöver du överexponera lite mer.

Eller så ställer du exponeringskompensationen på +2,5 och tar en testbild och stämmer av på histogrammet.
Du får inte både snön och hästen snygg.

Har du tur loggar lillgrabben in här o beskriver hur high / low funkar på 7D för han har snott min :-( men ovanstående tips funkar.
 
Gunnar D skrev:
Har du tur loggar lillgrabben in här o beskriver hur high / low funkar på 7D för han har snott min :-( men ovanstående tips funkar.
High/Low fungerar i stort sett likadant på både 5D och 7D.

Jag antar att du vill ha en mörk häst välexponerad och gärna teckning i snön med?
Då kan man antingen köra bara med exponeringskompensation, och troligen bränna ut det man inte exponerar efter, eller så kan man använda exponeringskompensationen tillsammans med Minoltas High/Low-funktioner, du aktiverar dom genom att gå in på flik 4 i kugghjulsmenyn och byta funktion på ISO-knappen till Zone Matching.
När du har High aktiverat får du ungefär ISO 200, men så optimerar kameran bilden innan den sparas för att få så mycket teckning i det ljusa som möjligt, kan vara användbart när du exponerar efter hästen och vill ha teckning i snön, eller så kan du använda Low, vilket ger en ISO 80 motsvarighet på 5D, men 100 på 7D har jag för mig, som tar fram teckning i det mörka i bilden på samma sätt, för att få teckning i den mörka hästen.

Men observera att det inte är någon mirakelfunktion, är det för stor skillnad kommer det bli utbränt ändå, men det brukar fungera lite bättre med Zone Matching än utan.

Där du ser histogrammet i kameran (detaljerad förhandsgranskning) kan du även se direkt på bilden vad som har blivit utbränt, om något är bara svart eller bara vitt så blinkar det.
 
js1 skrev:
Jag håller inte med.
Vill man bara fota auto ska man nog fundera på om man ska ha en systemare överhuvud taget. Då är man inne på lite fel spår tycker jag.

Motivprogram på en systemare har jag aldrig fattat. Det är lite att lura folk och skapa en övertro på kameran. Det finns ju ett program för "nattbild t ex"
Då väljer Svensson det, tar med kameran ut på kvällen och bränner av en massa bilder. Kommer hem och kollar:

-Nämen oj vad suddiga bilderna blev. det måste vara fel på kameran, den stod ju på nattbild.
Får skicka in den på service.

Jag håller inte heller med men av andra skäl. Gröna P-läget har ju olika begränsningar och det nollställer en del inställningar man gör automatiskt, vilket är både bra och dåligt, men det finns faktiskt ett annat och förmodligen bättre alternativ än att byta kamera och det är det "vita P-läget". Om jag inte missminner mig så hårdstyr det gröna de möjliga val man har för lagring av bilddata vilket helt diskvalificerat det gröna läget för mig. Jag använder det aldrig.

Det vita P-läget däremot är nåt helt annat om än snarlikt. Det nollställer inte manuella inställningar som det gröna P gör och man har fördelen av både tids och bländarautomatik precis som det gröna P. Om man vill betona bländarval eller tidsval så anpassar man det med något av inställningshjulen fram eller bak (det är ju programmeringsbart i 7D efter tycke och smak). Det är mycket flexiblare än några motivprogram. Så min rekommendation för de som vill ha större flexibilitet än gröna P men ändå ha kvar möjligheten till både bländar- och tidsautomatik att kolla på vita P. Är man slö eller har väldigt bråttom så funkar vita P lika enkelt som "Kodak Klick". Det är bara att lämna allt till kameran precis som med gröna P.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.