Annons

tipsa mig om objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
js1 skrev:
Skämt åtsido, nej det löser inget. Du måste lära dig behärska din kamera. D7D är en mkt kompetent manick.
Nja, om man inte vill lära sig avancerade grejer utan bara fota på auto-program så är 5D bättre än 7D.
Du kan ju även testa 7D's autoprogram (grön P), men jag vet inte hur auto det är, har aldrig testat det programmet :/
 
FILM) (Anddje skrev:
Nja, om man inte vill lära sig avancerade grejer utan bara fota på auto-program så är 5D bättre än 7D.
Du kan ju även testa 7D's autoprogram (grön P), men jag vet inte hur auto det är, har aldrig testat det programmet :/

Jag håller inte med.
Vill man bara fota auto ska man nog fundera på om man ska ha en systemare överhuvud taget. Då är man inne på lite fel spår tycker jag.

Motivprogram på en systemare har jag aldrig fattat. Det är lite att lura folk och skapa en övertro på kameran. Det finns ju ett program för "nattbild t ex"
Då väljer Svensson det, tar med kameran ut på kvällen och bränner av en massa bilder. Kommer hem och kollar:

-Nämen oj vad suddiga bilderna blev. det måste vara fel på kameran, den stod ju på nattbild.
Får skicka in den på service.
 
Senast ändrad:
js1 skrev:
Jag håller inte med.
Vill man bara fota auto ska man nog fundera på om man ska ha en systemare överhuvud taget. Då är man inne på lite fel spår tycker jag.

Motivprogram på en systemare har jag aldrig fattat. Det är lite att lura folk och skapa en övertro på kameran. Det finns ju ett program för "nattbild t ex"
Då väljer Svensson det, tar med kameran ut på kvällen och bränner av en massa bilder. Kommer hem och kollar:

-Nämen oj vad suddiga bilderna blev. det måste vara fel på kameran, den stod ju på nattbild.
Får skicka in den på service.
Ja, det beror väl på lite, är man inte helt dum i huvet men inte har ambitionen att lära sig köra på M så kan motivprogram vara bra, ett motivprogram är ju AUTO-läget som anpassar lite extra efter vilken situation man har valt.
Du tjänar ju faktiskt ändå lite i bildkvalite på att köra en 5D i autoläge än att köra en kompaktkamera i autoläge, så helt onödigt för nybörjare/familjefotografer tycker jag inte det är, det är ju deras val om de vill lägga mycket mer pengar på liiite tekniskt bättre bilder, eller mindre pengar på en enklare och mindre kamera.
Helt upp till användaren.

Tillbaka till att plugga trafikregler nu, vill ju inte kugga teoriprovet nästa vecka pga fotosidan :)
 
Anders: jag tror sambon skulle uppskatta en 5D.... så han inte är och rör i mina inställningar hela tiden... sen säger han alltid "vad är detta för skitkamera, det blir ju bara fel på bilderna" hahahaha
 
FILM) (Anddje skrev:
Tillbaka till att plugga trafikregler nu, vill ju inte kugga teoriprovet nästa vecka pga fotosidan :)

Jag kan förhöra dig:

Vad är minsta tillåtna mönsterdjup på sommardäck för personbil:

A: 1,2mm
B: 1,6mm
C: 3,0mm
 
wellah skrev:
Anders: jag tror sambon skulle uppskatta en 5D.... så han inte är och rör i mina inställningar hela tiden... sen säger han alltid "vad är detta för skitkamera, det blir ju bara fel på bilderna" hahahaha

Det finns en del till salu på Blocket.
 
js1 skrev:
Jag kan förhöra dig:

Vad är minsta tillåtna mönsterdjup på sommardäck för personbil:

A: 1,2mm
B: 1,6mm
C: 3,0mm
1.6mm! :p

Går ju inte att motstå när man ser att någon svarat i tråden :/

Johanna: Jag tror 5D är lättare att använda för en nybörjare, inte bara pga motivprogram och sådant, utan den verkar exponera lite bättre med, har dock inte jämfört 5D och 7D sida vid sida, men det känns som att 5D är pålitligare i ljusmätningen, vilket gör den lättare att använda eftersom du annars behöver lära dig lite mer hur 7D'n beter sig och "ingripa" :)

Tänk så underbart det skulle vara med en 7D med 5D'n programvara.
 
FILM) (Anddje skrev:
1.6mm! :p

Går ju inte att motstå när man ser att någon svarat i tråden :/


Jag visste väl att du inte kunde hålla dig borta från fs!

(Förlåt Johanna, lite väl ot, men det tråden har nästan övergått i en chat.)
 
tjattra på som ni vill, inte mig emot :) hehe

Nå, en digital kompaktkamera med mkt zoom... bäst i test.... som även går att filma med (sambons krav) några tips? kollar på steve-digicams.... men det fanns så många där rekommenderade här där jag bor finns bara ett fåtal att testa i butik.... urk.... tips?
 
wellah skrev:
jörgen: jag tyvker den är så avancerad elller så är jag för senil.... för jag får inte till det känns det som.... på de andra märkena finns ju mer "nörd"inställningar.... som "porträtt" osv att välja... inte bara avancerade val som bländare, slutare, program, manuell.... jag har fått för mig att dom är mer "nybörjarvänliga" fast jag kan ju iofs vara ute och cykla.... kanske jag skulle skaffa annan hobby hahaha....

Det var just det att de Canons jag såg idag presterade mkt bättre än min.....

nu är jag iofs mer ine på Nikon.... eller att börja sy med symaskin..... hahaha

Det var inte kamerorna som presterade bättre, det var nog fotografen.
Du kan inte skylla på bristande kvalitet på din kamera, skyll på bristande kunskap istället.
Fick du inte en länk förut till en bok att läsa, i PDF-format för 20$ eller nåt.
 
Gunnar D skrev:
Det var inte kamerorna som presterade bättre, det var nog fotografen.
Du kan inte skylla på bristande kvalitet på din kamera, skyll på bristande kunskap istället.

Jag tror inte Johanna klagar på kvalitén på kameran - det är väl mer att 7D:n inte är bästa valet om man inte bemästrar alla manuella inställningar? Med en "enklare" instegskamera så finns alltid autolägen som gör inlärningsfasen enklare.
 
du har så rätt... men dom körde på förinställt program ;)

jag har läst och laddat ner boken och övar på... det går bättre.... :)
 
henrik: precis kameran är toppen när man får till det.... och det får man ju genom kunskap och att öva.... så det kommer ju bli toppen.... då hjärnan tagit åt sig all info ;)
 
gunnar: jag har ju föresten skyllt på skit bakom kameran hela tiden.... ;) 7D är ju en kvalitétskamera för de som bemästrar den.... :)
 
Hej,

Vet inte om nån här i tråden har varit inne på detta tidigare, men en sak med systemdigitaler är att det ofta behövs lite mixtrande med bilderna i datorn. De är ofta lite kontrastlösa och lite suddiga. I början med min D5D tyckte jag att det var skrutt att pojkvännens Canon A95 spottade ur sig snyggare bilder med bättre färg och exponering än min fina stora svarta grunka. Men jag fick lära mig helt enkelt att man ganska ofta måste photoshoppa lite. De viktigaste sakerna att lära sig är:
nivåer
kontrast
kurvor
oskarp mask

Med dessa verktyg kan man göra massor. Läs lite om det och testa att leka med dina bilder i datorn!

Om man inte tycker att man fixar detta (eller inte ids hålla på med det :) kan man ju alltid fota i jpg och dra upp kontrast, färgmättnad och skärpa direkt ur kameran. iaf finns det såna inställningar i min 5D. Det gör stor skillnad de gånger man inte vill hålla på och efterbehandla så mycket.

Ge inte upp! Det ÄR kul! :)

/Pia
 
Förklaringar på olika fototermer

Ni som undrar över olika fototermer och konstiga förkotningar kan gå in på http://www.cyberphoto.se/ och sedan klicka på "Vanliga frågor" i vänsterspalten nästan längst ner, sen går ni in på "ordlista" som finns längst ner på den nya sidan som kommit upp...

MVH Tommy
 
Efterarbete

Pia är helt klart inne på något viktigt och det är förstås efterarbetet i datorn. Alla bilder jag tar justerar jag mer eller mindre i datorn. Det kan vara skärpa som saknas, klena färger, underexponerat osv.

Om du fotar i RAW och läser in bilderna i ett RAW program som exempelvis RAW Shooter Essentials så kan du väldigt enkelt "framkalla" dina digitala bilder och justera mycket på en och samma gång. Det är en enorm skillnad om man jämför med kamerans jpg bilder som oftast är trista.

Testa RAW Shooter - det finns en gratisversion här

http://www.pixmantec.com/products/rawshooter_essentials.asp
 
Adobe Photoshop Lightroom beta 4.1 helt gratis

Nu kan ni ladda ner Adobe Photoshop Lightroom beta 4.1 helt gratis från http://labs.adobe.com/technologies/lightroom/

Mycket bättre program är svåra att hitta! Visserligen så är det bara en beta! Men den är i stor sett redan färdigutvecklad, dom på Labs Adobe vill nu bara ha feedbacks på sin nya produkt därav att den är gratis än så länge… Så passa på och hämta den nu innan det är försent! För sedan lär den kosta multum!

Vad är då Lightroom för typ av program?

”Lightroom, Adobes nyutvecklade lösning för digital bildhantering som vänder sig till yrkesfotografer kommer nu i en fjärde betaversion som är fritt tillgänglig. Det färdiga programmet döps samtidigt till Adobe Photoshop Lightroom, vilket understryker att det är en del av Photoshopfamiljen

– en produktlinje som möter behoven hos breda grupper användare, från semesterfotografer till avancerade fotoentusiaster och professionella användare i olika kategorier. Lightroom är utvecklat för att hantera stora mängder med bilder och att ge fotografen fullständigt stöd genom hela arbetsflödet. Ledstjärnan är att fotografen ska kunna ägna mer tid bakom kameran och mindre tid vid datorn.

Nya Adobe Photoshop Lightroom beta 4 finns tillgängligt kostnadsfritt för nedladdning från
Adobe Labs http://labs.adobe.com/technologies/lightroom)
Genom den nya uppgraderingen blir versionerna för Windows- respektive Mac-plattformarna funktionsmässigt identiska.

Hittills har mer än 325 000 användare utnyttjat möjligheten att ladda med betaversioner av Lightroom från Adobe och över 3 400 av dessa har lämnat sina synpunkter på programmet genom Adobes online-forum. Adobe Photoshop Lightroom beta 4.0 har nya verktyg som förenklar arbetsflödet vid digital bildhantering, bland annat en ny funktion för exakt inställning av vitbalans och ett mer enhetligt och elegant användargränssnitt som kan anpassas individuellt.

En ny funktion för att justera tonkurvor ger bättre möjligheter att justera bilden och underlättar för användaren att se resultatet av justeringar av skuggor, mellantoner och högdagrar. Modulerna Develop och Library har förbättrats med verktyg som sparar tid, exempelvis genom möjligheten att döpa om och konvertera bildfiler till DNG-format (Adobe Digital Negative) när de importerats till Lightrooms bibliotek.

Andra tillskott i den nya betaversionen är flera filter, förinställda sökningar och möjligheter att organisera lagring av bilder så att de kan hämtas snabbare och mer flexibelt. Lightroom har nu inbyggt stöd för över 125 kameraspecifika råformat, utöver Jpeg och Tiff. Bland de senaste kameramodellerna som stöds finns Nikon D2Xs, Sony A100, Canon Digital Rebel XTi (400D) och Nikon D80.

Adobe har skapat en särskild webbsajt för användarna av Adobe Photoshop Lightroom beta. Här finns bland annat ett bildgalleri, Lightroom Showcase Gallery http://labs.adobe.com/technologies/lightroom/gallery och forum som ger användarna tillfälle att dela erfarenheter och visa upp bilder genom bildspelsfunktionerna i Lightroom.

Rekommenderade minsta systemkrav för Adobe Photoshop Lightroom är Macintosh OSX 10.4.3, 1 GHz PowerPC G4-processor eller Windows XP SP2 med Intel Pentium 4-processor och 768 MB RAM, med 1024x768 skärmupplösning. De kompletta versionerna för både Windows och Macintosh förväntas bli klara för leverans ibörjan av 2007. Närmare detaljer om prissättning, systemkrav och tillgänglighet är ännu inte bestämda.”

Källa: http://www.adobe.com/cfusion/search/index.cfm?loc=sv&term=Adobe+Lightroom

PDF dokumentet: Adobe Lightroom blir medlem i Photoshop-familjen

Ni kan läsa mer på denna sida: http://labs.adobe.com/technologies/lightroom/
 

Bilagor

  • adobe lightroom.jpg
    adobe lightroom.jpg
    83.1 KB · Visningar: 105
Senast ändrad:
tannler skrev:
Jo - jag är fexibel - ;-)

Nej, allvar, jag "tvingades" till detta avsteg för att kunna minska filterhögen en aning. Det var det enda objektivet jag hade med 49 mm gänga och jag var lite frustrerad. Ett tag funderade jag på stepring 49-55, men det skulle bli två stycken ( 49-52 & 52-55 ihop ).

Detta att både 1,4:an och 1,7:an 1:a gen har 49 mm filtergänga är ju klart udda. Har också undrat över detta och retat mig lite på det men inte så mycket att det fått mig att sälja det och köpa en senare version. Jag använder det inte speciellt ofta. Det är väl inget större fel med en 49-55 mm ring om man tycker man måste ha filter. Det finns ju en debatt kring filter och oskärpa som säkert äger sin relevans i en del sammanhang. Sen kan man ju faktiskt leva utan filter för det mesta även om ett polarisationsfilter faktiskt är lite kul.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.