Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tipsa mig om objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
DanielSand skrev:
Rätta mig om jag har fel men köpte du inte en 50mm 1.4 RS och sålde din gamla "1st gen"?

Om du undrar hur jag är så beläst på dina auktioner så är det för att jag rotade igenom dina omdömen för att se vad du hade gett för din 85:a. :)
Jo - jag är fexibel - ;-)

Nej, allvar, jag "tvingades" till detta avsteg för att kunna minska filterhögen en aning. Det var det enda objektivet jag hade med 49 mm gänga och jag var lite frustrerad. Ett tag funderade jag på stepring 49-55, men det skulle bli två stycken ( 49-52 & 52-55 ihop ). Det räcker så bra med att ha 7x55 - 1x62 - 4x72 - 1xU75x0,75 - 1x77 & 1x112 mm. På lite sikt tillkommer också 67 & 82 mm.

Skönt att vara övervakad - det känns tryggt - 5271:- inkl. frakt var det väl - ;-(
 
tannler skrev:
Jo - jag är fexibel - ;-)

Nej, allvar, jag "tvingades" till detta avsteg för att kunna minska filterhögen en aning. Det var det enda objektivet jag hade med 49 mm gänga och jag var lite frustrerad. Ett tag funderade jag på stepring 49-55, men det skulle bli två stycken ( 49-52 & 52-55 ihop ). Det räcker så bra med att ha 7x55 - 1x62 - 4x72 - 1xU75x0,75 - 1x77 & 1x112 mm. På lite sikt tillkommer också 67 & 82 mm.

Skönt att vara övervakad - det känns tryggt - 5271:- inkl. frakt var det väl - ;-(

Haha, ok. Har aldrig tänkt på att det skulle vara olika filterdiametrar på dem. Som Anders säger så finns det 49-55, har en sådan på ingående med massa annat krafs som jag spontanköpte på ebay.
 
När nâgon hittar en 135mm f:2,8 till rimligt pris sâ skrik!
Jag "behöver" en, men inte till vilket pris som helst sâklart.
 
Blä vad jag är sur idag... på mig själv... eller kameran vet inte vilket..... antingen är jag skräp elller så kameran ;) jag måste vara världens sämsta kameramänniska.... bilderna ser ut som fan alltså..... min kusin och hennes kille (canon 350d och 30d) tog utan problem finfina bilder i dåligt ljus utan blixt, men min 7d suger ju fårballe, får man skriva så? jag testade hundra olika inställningar..... nä.... fan.... jag tror jag ska hålla mig till symaskin eller nått.... *morrar*

Eller är 7D helt enkelt för avancerad för mig? ska jag hoppa överbord?
 
vad kan man sälja sitt 7d-kamerahus för?
Jag skulle tro canon 30D är mer för mig, mer programval osv..... jag ska nog inte va så avancerad jag hahahaha
 
kameran är nog bra det är jag som är för.... obra.... elller tja.... äsch måste nog inse att jag behöver nått "lättare"....
 
wellah skrev:
vad kan man sälja sitt 7d-kamerahus för?
Jag skulle tro canon 30D är mer för mig, mer programval osv..... jag ska nog inte va så avancerad jag hahahaha

Tror inte jag heller, en sån surhink till kamera kan du lika gärna skicka till mig så ska jag kasta den åt dig. hihi


Vad är det som inte blir bra? eller vad blir bättre med deras kameror? Du har ju samma förutsättningar som dom?
 
jörgen: jag tyvker den är så avancerad elller så är jag för senil.... för jag får inte till det känns det som.... på de andra märkena finns ju mer "nörd"inställningar.... som "porträtt" osv att välja... inte bara avancerade val som bländare, slutare, program, manuell.... jag har fått för mig att dom är mer "nybörjarvänliga" fast jag kan ju iofs vara ute och cykla.... kanske jag skulle skaffa annan hobby hahaha....

Det var just det att de Canons jag såg idag presterade mkt bättre än min.....

nu är jag iofs mer ine på Nikon.... eller att börja sy med symaskin..... hahaha
 
ska tillägga att min sambo som kan NOLL om systemkameror också vill kunna fota, just nu är han ju och fifflar i mina inställningar hela tiden... så det är pannkaka för det mesta *skratt*
 
kanske vore det bättre att typ ÖVA ÖVA ÖVA för mig och ge sambon en kompakt digitalare så han slutar pillra på min kamera? Vad tror ni?
 
Jo. Motivprogramen är ju liksom inte guds gåva till mänskligheten. Det finns ju liksom inte hur mycket svängrum som helst med inställningarna utan det gäller ju att veta lite om hur förhållandet bländare/slutartid påverkat bildresultatet och vad man vill uppnå.

Fast det är klart, ser du att dina Canonkompisars bilder blir bättre än dina förstår jag om du blir fundersam. Fast samtidigt är det ju så att konstruktörerna på Minolta är ju inte dumma i huvudet och har gjort en skitkamera, skillnaderna mellan märkena ligger mest i utseende, form , menyer osv. Förutsättningar för en bra bild är rätt lika trots allt.
 
jörgen: håller på att ladda ner Gary L Friedman manualen nu, hoppas jag ska bli smartare med den.....

Jag får helt enkelt komplettera med en kompakt digitalkamera med massa zoom, för tillfällen då jag inte "orkar" vara så "smart" ;) och för sambons skull så han inte är och pillrar på dyrgripen så mkt....

största problemet är att kunna använda blixten utan att den slår för hårt.... men man ska väl kunna ställa in sånt med, bara det att jag inte hittat de funktionerna än... och en extern blixt har jag inte haft råd med ännu.
 
Nu HAR jag det, jag köper ju et beg 5D hus också för det har väl fler programval... då kan jag och sambon ha varsinn och dela objektiv?
 
wellah skrev:
största problemet är att kunna använda blixten utan att den slår för hårt.... men man ska väl kunna ställa in sånt med, bara det att jag inte hittat de funktionerna än...

Visst kan man det på en D7D, men inte på de flesta kompakter.
Du får surra fast bruksen vid toarullehållaren och läsa nån sida varje gång du går på dass..!!
 
wellah skrev:
Nu HAR jag det, jag köper ju et beg 5D hus också för det har väl fler programval... då kan jag och sambon ha varsinn och dela objektiv?

Vi kan byta rakt av!

Skämt åtsido, nej det löser inget. Du måste lära dig behärska din kamera. D7D är en mkt kompetent manick.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.