Annons

tipsa mig om objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
gunte skrev:
Minolta 24-85 ska visst vara bra om du kan stå ut med den fula "rörkonstuktionen"
Mvh/Gunte..
RS:en är snyggare ;) riktigt snygg tom.

24-85 och 24-105 är båda ruskigt fina gluggar som presterar jättebra på full öppning (Iaf RS-versionerna).

35-105 är nog bra med, men ger lite dåligt med vidvinkel på APS-C.
 
har suttit på dyxum och är nu lagomt snurrig... men vad är Takumar för märke? aldrig hört talas om, går sånt att använda på minoltas digitalare? Kna någon förklara, dom verkar ta hur snygga bilder som helst med det märket......?




Sen får någon snäll gärna länka eller berätta vad alla bokstäver i objektivnamnen betyder... som tex RS? och APO? osv osv osv..... *skratt*
 
Takumar är Pentax' budgetgluggar, gamla Takumar/Pentax med M42-gänga går att använda med adapter, men utan AF såklart och så är ljusmätningen lite pillig med eftersom du måste blända ner själv.

RS står för ReStyled, en moderniserad variant av de gamla orginalgluggarna, oftast nytt hus i plast istället för metall, fokusring i gummi och i vissa fall ändrad bländare för att få cirkulär öppning, vissa objektiv ändrades optiskt med, de flesta sådana blev tyvärr sämre. Dom har förresten nya antireflexbehandlingar med.

APO betyder att objektivet har ett eller flera apokromatiska linselement som är optimerade för att bryta ljus med olika våglängder (färger) likadant och på så sätt minska kromatiska avvikelser och förbättra skärpan.

Fler förkortningar och ord du undrar om? :)
 
vad står G för då? D står för digital väl med DG? Digital... vad? hahaha jag är verkligen helt okunnig *fniss*
 
G står inte för något, G betyder bara att det är en "pro"-glugg, ruskigt bra kvalitet.

"G-Series AF lenses stand out for the distinctive level of image quality and photographic performance they provide serious photographers. Circular aperture design, double-floating and floating focusing systems, AD (Anomalous Dispersion) glass, aspherical lens elements and a focus-hold button, are advanced G-Series design features that help produce a unique soft and natural defocusing effect, as well as enabling you to take truly high quality photos with the sharpness and vividness you expect."


(D), skrivs inom parentes, betyder att objektivet har ett D-chip och 8 kontaktytor och klarar Advanced Distance Intregation-blixtljusmätning.

DT betyder att objektivet bara passar digitalkameror med APS-C-sensor, det finns 3st DT-objektiv, 11-18, 18-70 och CZ16-80.

SSM betyder Super Sonic Motor, ultraljuds-fokusmotor inbyggd i objektivet.
 
till johanna:
35-105 är bra, mycket prisvärd och skarp glugg och den rekommenderas verkligen. Helst den äldre versioner, den lite tyngre. Är överhuvudtaget SÅ förtjust i Minoltas objektiv från senare halvan av 80-talet. De gjorde verkligen bra objektiv då. Rejäla saker. Inget plastskräp.

Ett mer svårfångat - men ruggigt bra - objektiv är 28-135mm. Kostar tyvärr lite för mycket då det dyker upp på eBay, men det kan lätt vara värt en knapp tusenlapp om man hittar det här på tradera eller blocket. Även om det skulle råka vara lite kosmetiska skavanker på objektivet. För här snackar vi kvalitetsglas. Till och med Minolta har ju erkänt att de var helt fel ute med prissättningen när de sålde det här objektivet. De sålde de helt enkelt på tok för billigt (var mycket dyrt att göra).
 
från scandinavianphoto:

DC Specialkonstruerade digitallinser. I digitala kameror är sensorn mindre än filmen är i analoga och det förhållandet är tillrättat i dessa linser. De är dessutom lätta och små.

EX-linserna är extra designade och är i toppklass vad det gäller prestanda.

DG ljusstarka objektiv med jämn ljusfördelning. Detta gör objektivet till ett idealobjektiv för digitala SLR-kameror.
 
DanielSand skrev:
från scandinavianphoto:

DC Specialkonstruerade digitallinser. I digitala kameror är sensorn mindre än filmen är i analoga och det förhållandet är tillrättat i dessa linser. De är dessutom lätta och små.

EX-linserna är extra designade och är i toppklass vad det gäller prestanda.

DG ljusstarka objektiv med jämn ljusfördelning. Detta gör objektivet till ett idealobjektiv för digitala SLR-kameror.

Observera att detta är Sigmas benämningar.
Tamron har samma uppdelning, men DG heter Di, DC heter Di II och EX heter SP.
 
Senast ändrad:
Gunnar D skrev:
Gâ hit http://www.fotosidan.se/links/list.htm/1012 sätt dig och leta igenom dessa butikernas begagnathyllor, säkert kan du hitta en 70-210mm f:4 eller en 75-300mm (första generationen, med smal fokuseringsring) för en rimlig peng.
I bâda fallen fâr du utmärkt kvalitet och underbar känsla.
Let asamtidigt efter en 50mm f:1,7 och en 35-70 f:4 sâ klarar du dig länge.
ebay.de och Tradera.se är inte fel heller men lite mer omständigt kanske.
Cyberphoto.se har sin cyberbörs oxâ, med en del hyfsade annonser, glöm inte fotosidans annonser!
Prisvärda stativ är Manfrotto 190 eller 55 serierna.

En AF 70-210/4 (C+) finns för 1500:- på http://www.l-foto.se/ under Minolta AF, men den verkar "bättre begagnad".
 
FILM) (Anddje skrev:
Dom hade endel fina grejer, men ojojoj vilka överpriser. Dom lär inte få mycket sålt.

Ja en del är inte billigt. 3400:- för en 24/2,8. Jag fick både en 70-210/4 och en 24/2,8 för 2500:- om jag inte minns fel och de var knappt använda. Inte en skråma bortsett från några dammkorn innanför frontlinsen på 24:an. Killen sålde ett paket med mina båda objektiv och ett lika fint 35-70 plus en 7000 kamera för 3500:-. Jag köpte bara mina objektiv men till ett lägrepris. Så som sagt ett bra tips är att leta efter era objektiv i gamla "paket" med analog utrustning. Mycket sånt har sålts det senaste halvåret.

Så här efteråt så undrar jag ju varför jag inte tog 35-70/4:an också. Den är ju inte heller dum även om 35 inte är idealiskt som minsta brännvidd på en "vidvinkel-normalzoom" ihop med 7D.

Annars måste man ju säja att det är fantastiskt välbyggda och fina 20 år gamla objektiv som märkligt nog funkar så bra ihop med Minoltas och Sonys digitala systemkameror. Att få bildstabilisering på köpet är ju bara fantastiskt med såna gamla grejor och Minoltas objektivens varma färgåtergivning. Mina Tamron är inte samma sak alls på den fronten även om de inte heller är dåliga.

En annan underskattad fördel med Minoltas gamla normal och vidvinkelobjektiv är att de har ett så väldigt bra format. De är nästan alla väldigt "fickvänliga" och väger mkt lite.
 
Senast ändrad:
FILM) (Anddje skrev:
...
DT betyder att objektivet bara passar digitalkameror med APS-C-sensor, det finns 3st DT-objektiv, 11-18, 18-70 och CZ16-80.
...
Njaeäh - DT var väl KonicaMinoltas ( eller rent av Minoltas ) beteckning på objektiv konstruerade för kameror med APS-C ( c:a 16 x 24 mm ) stor sensor och ger kraftivt ljusbortfall i hörnen på kameror med 135 sensor ( 24 x 36 mm ).

I första vändan kom tre objekt med KM logo;
DT 11-18/4,5-5,6(D),
DT 18-70/3,5-5,6(D) och
DT 18-200/3,5-6,3(D) [ tillv. av Tamron? ]

i Sonys modellprogram är alla dessa med och det tilkommer ytterligare en i mars nästa år;

Carl Zeiss Vario Sonnar T* DT 16-80/3,5-4,5
 
Sten-Åke Sändh skrev:...'
Annars måste man ju säja att det är fantastiskt välbyggda och fina 20 år gamla objektiv som märkligt nog funkar så bra ihop med Minoltas och Sonys digitala systemkameror. Att få bildstabilisering på köpet är ju bara fantastiskt med såna gamla grejor och Minoltas objektivens varma färgåtergivning. Mina Tamron är inte samma sak alls på den fronten även om de inte heller är dåliga.
...
Jag behöll alla tillbehör till Minolta, men sålde de analoga husen innan de blev värdelösa och började köpa öbjektv i stället. Jag hann hitta alla jag vill ha utom två (båda G-zoomarna), innan prisspiralen satte fart på allvar. Jag är ingen riktig vän av RS-hysterin, utan är gladare åt 1st gen.

Länge leve bakåtkompatibiliteten!
 
tannler skrev:
Jag är ingen riktig vän av RS-hysterin, utan är gladare åt 1st gen.

Rätta mig om jag har fel men köpte du inte en 50mm 1.4 RS och sålde din gamla "1st gen"?

Om du undrar hur jag är så beläst på dina auktioner så är det för att jag rotade igenom dina omdömen för att se vad du hade gett för din 85:a. :)
 
tannler skrev:
Njaeäh - DT var väl KonicaMinoltas ( eller rent av Minoltas ) beteckning på objektiv konstruerade för kameror med APS-C ( c:a 16 x 24 mm ) stor sensor och ger kraftivt ljusbortfall i hörnen på kameror med 135 sensor ( 24 x 36 mm ).

I första vändan kom tre objekt med KM logo;
DT 11-18/4,5-5,6(D),
DT 18-70/3,5-5,6(D) och
DT 18-200/3,5-6,3(D) [ tillv. av Tamron? ]

i Sonys modellprogram är alla dessa med och det tilkommer ytterligare en i mars nästa år;

Carl Zeiss Vario Sonnar T* DT 16-80/3,5-4,5
Ja förlåt, den passar såklart, men den är gjord för APS-C, och bör inte användas på FF menade jag.

Och så ber jag om ursäkt igen för att jag glömde 18-200:an :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.