Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tipsa mig om objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
wellah skrev:
behöver tips, hur ska jag packa mitt objektiv som jag sålt.... har satt bubbelplast runt själva objektivet, sen är det i orginalkartong... ska jag packa själva kartongen i nått speciellt? Och om man REK:ar är värdet försäkrat då? Eller räcker det att skicka med vanlig a-post och skriva "ömtåligt" eller liknande på paketet? Hur ska man våga skicka så dom inte pajjar objektivet? Är bussgods bättre kanske? tacksam för hjälp!

REK är att rekommendera,kostar 50 spänn och är försäkrat för upp till 5000:-. Kvitto och mottagaren får lösa ut = hamnar i rätta händer alltså.

Mvh/Gunte..
 
anders: tack... jättefina bilder!!!!


gunte: köparen ville ha postpaket (125 kr) så det blir det :)

jag är envis, jag ska inte överge skeppet... canon och c:eek: kan ta sig i häcken ;) *ironi*
 
nu kommer ännu en fråga från mig, ang stativ.... vad finns? något prisvärt att rekommendera? (kan inget om stativ)
 
wellah skrev:
är Sigma 70-210 APO macro okej hobby-objektiv om man kommer över det billigt? ;) haha
Nja, beror på, 70-210 3.5-4.5 fungerar inte på digitalkameror om du inte skickar in den till Sigma och får chipet bytt. Hur det presterar vet jag inte.

70-210 2.8 APO duger säkert, men dom verkar sällsynta.
 
Gâ hit http://www.fotosidan.se/links/list.htm/1012 sätt dig och leta igenom dessa butikernas begagnathyllor, säkert kan du hitta en 70-210mm f:4 eller en 75-300mm (första generationen, med smal fokuseringsring) för en rimlig peng.
I bâda fallen fâr du utmärkt kvalitet och underbar känsla.
Let asamtidigt efter en 50mm f:1,7 och en 35-70 f:4 sâ klarar du dig länge.
ebay.de och Tradera.se är inte fel heller men lite mer omständigt kanske.
Cyberphoto.se har sin cyberbörs oxâ, med en del hyfsade annonser, glöm inte fotosidans annonser!
Prisvärda stativ är Manfrotto 190 eller 55 serierna.
 
wellah skrev:
nu kommer ännu en fråga från mig, ang stativ.... vad finns? något prisvärt att rekommendera? (kan inget om stativ)

Jag är ingen större expert på stativ heller men som Gunnar säger så ska nog Manfrotto 190 eller 55 passa dig bra, 55:an är stabilare men tyngre, smaksak vad man föredrar. När du köper kulled så ta inte alltför liten kula eftersom det påverkar stabileteten ganska mycket. Jag köpte själv en Manfrotto 488RC4 med snabbplatta för att snabbt sätta på o ta av kameran från stativet, ganska smidigt.

Mitt Manfrotto 055 PRO B med Manfrotto 488RC4 kostade ca 2200:- nytt. Finns betydligt billigare stativ men då är risken stor att du bara kommer bli missnöjd för att det är vingligt etc.
 
Jag har ett Manfrotto 190 PRO B med 484 RC2-kulled, det är jag nöjd med, stabilt och tillräckligt smidigt för att ha med sig utan att behöva ta bilen.
 
nu har jag fått hem ett begagnat 50mm/1.7 och har testfotat lite, mkt nöjd.... även om jag känner mig som en bambi på hal is... finns det litteratur som just behandlar 7D och den serien? Jag känner jag behöver lära mig mer om kameran.... ska man behöva ha ISO 400 el 800 inne med 1.7 för att slippa blixt? eller har jag fel inställt?
 
wellah skrev:
nu har jag fått hem ett begagnat 50mm/1.7 och har testfotat lite, mkt nöjd.... även om jag känner mig som en bambi på hal is... finns det litteratur som just behandlar 7D och den serien? Jag känner jag behöver lära mig mer om kameran.... ska man behöva ha ISO 400 el 800 inne med 1.7 för att slippa blixt? eller har jag fel inställt?

Det beror ju helt och hållet på hur ljust det är i rummet men i ett vanligt hem utan stora panoramafönster och solsken ute så låter det rätt rimligt om man vill ha hyfsade tider.

Nu är ju inte ISO800 och f1,7 nån superkombination utan du får nog vänta dig rätt softade bilder med den inställningen.
Varför? Jo, för vid ISO800 är kamerans brusreduceringen så pass stor att det blir på bekostnad av detaljerna i bilden och att objektivet är som sämst vid full öppning dvs f1,7.
 
jörgen: jo jag vet.... måste få tag i blixt så jag slipper välja mellan brusigt eller hårda inbyggda blixten...
 
Du kan exprimentera lite med ett smörpapper eller liknande framför den inbyggda blixten, försök göra en lâda, lite större än blixtreflektorn och tejpa dit.
Det ser ut som fan men ger mjukare ljus, iofs sâ tappar du lite ljusstyrka, men det kostar inget att prova.
 
ännu en dum fråga från mig.....
om jag är ute och vill fota och få fin kvalite med mitt 50mm/1.7 och kort skärpedjup, vad ska jag tänka på?
 
Ju större bländare (dvs mindre tal t ex 1,7) ger kortare skärpedjup men största bländare ger inte bästa skärpan. Prova att blända ner nåt steg till 2,8 tex.

Ju närmre du befinner dig motivet desto kortare blir skärpedjupet.
 
om jag ska hålla utkik efter billiga men skarpa normalzoomar vilka ska jag hålla utkik efter då? Tänkte "reseobjektiv" om man inte orkar ta med sig flera utan bara ska ha ett.... typ sommar och sol... familjeobjektiv så att säga...
 
wellah skrev:
om jag ska hålla utkik efter billiga men skarpa normalzoomar vilka ska jag hålla utkik efter då? Tänkte "reseobjektiv" om man inte orkar ta med sig flera utan bara ska ha ett.... typ sommar och sol... familjeobjektiv så att säga...
Minolta 24-85, 24-105, 28-75, Sigma 24-70, 28-70, Tamron 28-75.
Till exempel :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.