Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tipsa mig om bra minneskortläsare!

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Så blev det äntligen ett datorbyte och därmed behöver jag också en ny minneskortläsare. Efter lite efterforskning märker jag att det är en jungel och tar gärna mot tips om riktigt bra modeller.

Ett krav är att läsaren klarar Compact Flash, SDHC och Memory Stick i minst 8Gb-storlek.
Det är ett stort plus om läsaren dessutom tar mini-kort (såsom mini-SD och M2-kort) utan att behöva adapter.

...och läsaren ska användas på en Macbook pro ifall det är av betydelse.

Seså, tipsa på nu!

bara att köpa vilken multiminneskortläsare som helst, jag själv använder Scandinavian Photos på min macbook pro, tror jag köpte den för 129kr. Den

Alla läsare idag är usb 2.0 och funkar för både mac och pc

Kan någon tipsa om en intern kortläsare för CF och SD som inte innehåller massa lullull? Jag vill inte ha något med fjorton vred, fyra displayer, sju lysdiodramper, fläktkontroller och annat krafs utan bara kortläsare. Andra minneskortformat får ses som en bonus, det är bara CF och SD jag är intresserad av i dagsläget.

Min far har en Dell-maskin med en helt enkel kortläsare på frontpanelen, det är bara fyra-fem spår för olika minneskort och inget annat. Var kan man få tag på en sådan???

Edit: Det var visst enklare än jag trodde, hade bara kollat i norska webshopar utan framgång men när jag började leta fanns det ju både hos Dustin, Inet och några andra. Perfekt!

Jag köpte Sandisk Extreme kortläsare för 269 kr på Kjell & Company. Den är nästan ofattbart snabb. Normalt sett brukar 1,5 gb ta ca en halvtimme för mig att föra över till datorn, via den inbyggda kortläsaren. Med Sandisk Extreme tar det två minuter. Känns mycket rpisvärt för mig som har en D3 och filer på ca 24,5 mb.

Mja... att köpa första bästa håller inte i min värld. Den jag köpte till jobbet fungerar exempelvis inte med M2-kort i adapter, annars är den ok.

Sandisk Extreme, är det bara för Compact Flash, eller tar den fler typer av kort?

...och beträffande interna minnesläsare så kan jag INTE rekommendera en 'no-name'-läsare som det står 'Multi-Card Reader USB 2.0' på framsidan. Min var extremt långsam och många kort glappade och strulade i den.

det är väl bara att söka på typ webhallen eller dustin och leta efter dina specar, eller använd www.google.se du finnar hur många somhelst, svårare än så är det inte :)

paul innergård skrev:
Jag köpte Sandisk Extreme kortläsare för 269 kr på Kjell & Company. Den är nästan ofattbart snabb. Normalt sett brukar 1,5 gb ta ca en halvtimme för mig att föra över till datorn, via den inbyggda kortläsaren. Med Sandisk Extreme tar det två minuter. Känns mycket rpisvärt för mig som har en D3 och filer på ca 24,5 mb.

1,5 GB tar en halvtimma :) Du skämtar väl........jag använder 32GB kort i min kamera. Det skulle altså ta ungefär ett dygn att föra över bilderna från det :)

Lars Johnsson skrev:
1,5 GB tar en halvtimma :) Du skämtar väl........jag använder 32GB kort i min kamera. Det skulle altså ta ungefär ett dygn att föra över bilderna från det :)
Inget skämt. I den interna kortläsare jag har i min dator tar 1,5 gb nästan en halvtimme från kortet. Datorn är tre år gammal så det kanske är lite av en förklaring. jag är inte jätteinsatt i hur och varför det varit så segt att föra över bilder. Är mest glad för hur fort det går nu. För att svara på din fråga så tror jag faktiskt att det skulle kunna ta nästan ett dygn att tanka över 32 gb till datorn från min interna kortläsare.

Dead_Silent skrev:
Mja... att köpa första bästa håller inte i min värld. Den jag köpte till jobbet fungerar exempelvis inte med M2-kort i adapter, annars är den ok.

Sandisk Extreme, är det bara för Compact Flash, eller tar den fler typer av kort?

...och beträffande interna minnesläsare så kan jag INTE rekommendera en 'no-name'-läsare som det står 'Multi-Card Reader USB 2.0' på framsidan. Min var extremt långsam och många kort glappade och strulade i den.
Den tar CF, SD, SDHC och MSP Duo.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto