Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tipsa mig om billig SLR

Produkter
(logga in för att koppla)
OM1 är helmanuell medan OM10 enbart har tidsauto utan manuellt läge. Manual Adapter finns som tillbehör dock. Kan vara knepigt att få tag på. OM1 kom -72. OM10 är lite nyare. OM20 har jag aldrig använt, men jag tror att den har tidsauto och manuellt läge. Av dessa skulle jag nog välja en OM1. Har haft en sådan och tyckte bra om den. Förbaskat snygg också om det nu har någon som helst betydelse...
 
Chinon känner jag inte till, men har svårt att tänka mig att det går upp mot en olympus, iaf utbudet av tillbehör.

Som sagt, på Ebay finns mycket trevligt, men alla gillar inte det där med internationella affärer...

Om jag var du skulle jag nog inte göra som du gör nu, en chinon är nog inte något att utvecklas med, eller rättare sagt, utbudet på objektiv och andra tillbehör lär vara tämligen litet.

Jag skulle gjort som jag faktiskt gjorde, ett klipp på en F3a på ebay :)

Spanar man lite hittar man klippen, jag fick en F3, nikkor 50mm 1:1.4, piratobjektiv 85-300mm från bländare 5.6 (inget att ha egentligen, men ändå) samt teleconverter och en snygg låsbar kameraväska i hårdplast för 350$ +frakt och införselavgifter. Trevligt som Percy Nilegård i Nile City skulle sagt.

/Erik
 
Hur kan man föreslå en Nikon F3 till en som frågar efter hus inkl. objektiv för 500:-?

För de pengarna är en Chinon säkert ett jättebra köp och vill man sedan utvecklas så är de 500:- ingen särsklit stor fölust även om man inte skulle få sålt sin Chinon.
 
Ok, ok, jag ger mig. Chinon är säkert bra för den prisklassen... (undrar dock om det inte vore bättre att spara ihop lite mer och köpa något att utvecklas med och njuta av tjusningen med analog, manuell, fotografering).

/Erik
 
En Chinon Ce 4 är inget dumt förstaköp,bländarprioritet,stryktålig och k-bajonettgluggar finns det i mängd till små pengar..
mvh/Gunte..
 
Japp! Samma fattning som Pentax gör att man senare kan skaffa sig en pentaxutrustning och behålla Chinonen som andrahus. Låter strålande tycker jag. Chinons egna linser håller dessutom hög klass vad jag har hört. Åtminstone 50/1,9.
 
Jag har haft en Chinon CE5 (samma som CE4 nästan) och en Pentax MX.
Utmärkta kameror båda två och oändligt utbud.
Jag kan inte förstå vad någon som vill lära sig fotografi kan tänkas sakna i det urvalet.
Det finns även Chinon CG5 som är en snarlik kamera som CE5.
Richo XR-P, XR10? osv, är oxå toppen, om än kanske lite mer sällsynta.

http://www2.blocket.se/view/2190708.htm
 
Vad jag blir tokig på detta.. :p

Vad gör det egentligen för skillnad att en kamera inte har ett helmanuellt läge, eller t.ex. enbart bländarprioritet?

Om jag väljer bländare X, så får jag ju se vilken slutartid det kommer att bli. Jag får ju samma värde fast "baklänges" mot slutarprioritet. Har jag rätt? Missar jag något döviktigt?

Manuellt läge kan väl bara vara användbart om man medvetet vill över-/underexponera bilder? (Med utgång i att det inte finns nån speciell ratt för EV+/-)

Mycket frågor, men jag måste bli klok nån gång iaf..
 
Det hela beror ju lite på vad/vilken "typ" av foto man föredrar.Att kunna välja bländare med bländarringen och tiden automatiskt anpassas är ett snabbt och smidigt sätt att vara/göra sig skjutklar eller/och man samtidigt föredrar att bygga bilden på kreativ skärpa/skärpedjup.
I samma läge styr du även tiden till viss del genom att blända upp eller ner vid t.ex fotografering av rörelser,typ vajande löv,rinnande vatten.
mvh/Gunte..
 
Manuellt läge är väldigt användbart bl a när man plåtar med blixt, då man kan styra hur mycket av det befintliga ljuset som ska komma med osv. Senast manuellt var oumbärligt för mig var när jag plåtade konsert med massa blinkande spottar som lurade mätningen. Så det är mer användbart än man tror. Normalt använder jag tidsauto däremot.
 
Vad tror ni om följande då?

Selges: Pentax K2 kamera m/tilhørende objektiver:
Pentax 50mm f/1,7, Vivitar 28mm f/2,8, Vivitar 70-150mm f/3,8, Vivitar telekonverter 2x, og Itorex semi-fisheye forsatslinse. + inkludert tilbehør: blitz, div. filtre, snorutløser, veske og bag. 2000 spänn..

Tycker själv inte det är så farligt om man prutar några hundra. Gör jag bort mig helt eller? :)

Bör väl även tilläggas att anledningen till att jag letar i Norge, är att jag sitter där för tillfället och vill inte råka ut för diverse elaksinnade tulltjänstemän..
 
Jag tycker det är dyrt.
1000SEK kanske.
Du får räkna med att optiken är lika gammal som huset och då är zoomen i princip värdelös.
Normalen är helt OK o 28mm är säkert det oxå..

Jag tycker nog att du letar bland lite väl gamla hus, även om K2 är en trevlig modell.

Titta här
http://www.bdimitrov.de/kmp/

"snorutlösare" vet jag inte om jag vill ha *LER*
 
Senast ändrad:
Får tacka så mycket för alla svar, jag blev en hel del klokare faktiskt. :)

Nu har jag iallafall köpt mig en Canon AE-1 Program med blixt och teleconverter i absolut nyskick. Kalasfin!

Kommer garanterat fortsätta hänga på Fotosidan och fråga er när det kör ihop sig.. :p
 

Bilagor

  • pict1346.jpg
    pict1346.jpg
    37.1 KB · Visningar: 113
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.