Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tipsa mig om billig SLR

Produkter
(logga in för att koppla)

Kolon

Aktiv medlem
Hej alla fotosidananvändare.. Mitt första inlägg här..

Jar har ett tar varit rätt inne på att köpa en ny digitalkamera, modell "värre". Har en Minolta XT nu, men den ger ju noll utrymme för kreativitet. Är/var mest inne på Minolta A1, men insåg att det kommer dra iväg en hel del med minneskort mm. Alternativet är ju en 7i, men jag vill gärna ha antiskak och det svarta huset.

Nåväl, jag fick en idé om att jag kanske skulle ta och köpa en billig systemkamera att lära mig med, tills priserna sjunkit en smula. Finns det möjlighet att få loss något användbart hus med objektiv för kanske 500 kr? Ålder spelar ingen roll. Får gärna vara manuell fokus. Finns det någon som har konkreta tips på hus att leta efter, eller kanske till och med har något eget att sälja? (nu blev det nästan en köpesannons)

Vad jag hittat hittills är i prinicip bara 90-talskameror runt 2000 kr. Antingen är det så att det inte finns några äldre kameror, eller att ingen orkar annonsera ut dem.
 
Du kan hitta ett par goa 80-talare för under tusenlappen om du letar lite. Nu har jag inte sökt på ett bra tag men titta bland begagnatlänkarna här på FS...

/Alex
 
För 500 tror jag det kan vara svårt att hitta något bra, om du däremot lägger lite mer finns mycket fint. Olympus OM-1n har jag för mig inte ligger så värst högt i pris, speciellt inte om du köper den på Ebay vilket jag f.ö. rekommenderar. Om1 är en trevlig och smidig systemare med bra optik.

Själv kör jag Nikon F3 och är grymt nöjd, och blir ännu mer nöjd när jag ser utbudet på tillbehör till kameran. Tyvärr är denna kamera rejält mkt dyrare, men användes på sin tid av yrkesfolket och har avancerade funktioner som spegeluppfällning, nedbländning, utbytbara sökare och sökarskivor etc.

Optik till nikon finns otroligt stort utbud på. Med en f2 eller f3 kan du i princip köra varenda objektiv nikon gjort.

Om du överväger att skaffa manuell slr, varför inte en grymt bra nikon? En sådan är mer än att lära sig på, du kan utvecklas hela vägen och lär inte bli missnöjd. Men du kanske i första hand sen vill ha digitalt. Hur som helst rekommenderar jag f3an.

/Erik
 
Håller med dig Erik, har själv en F3:a som jag är riktigt nöjd med.
Men den kostar ju också bra mycket mer än tusenlappen...
Olympus OM-1 har jag hört mycket gott om, helt klart ett bra alternativ om Anders inte vill/kan slänga ut så mycket pengar...

/Alex
 
En Canon AE-1 med normalobjektiv bör kunna hittas för en tusing eller lite mindre (i gott skick). En sjysst kamera enligt mig, bländarautomatik för de tillfällen man inte hinner pilla manuellt, och helmanuellt om så önskas. Robust kamerahus, relativt litet.
 
Liten följdfråga som jag kom att tänka på..

Nämligen om dessa äldre kameror har nån sorts exponeringsautomatik. Alltså ljusmätare och grejer eller om man får "gissa" sig fram till rätt tider. Verkar ormligt det senare alternativet, men jag vet verkligen inte.

Har alla de nämnda alternativen manuell fokus eller iaf möjlighet till det?

Ni är även välkommna med länkar till bra annonser, då jag som sagt inte vet riktigt vad jag ska leta efter. Har hittat en del, men tycker att de ligger högt i pris: runt 2000 vad det än gäller verkar det som.
 
Som sagt, Nikon F3, som jag ständigt rekommenderar (överväg iaf) har givetvis inbyggd ljusmätare och tidsautomatik om man så vill. Dock manuell fokus om du inte har autofokus versionen som är väldigt ovanlig och inte har särskilt bra af heller. Om1 har ljusmätare, dock måste du köpa specialbatterier då kvicksilver batterierna på 1.35v inte längre säljs i sverige. Dock finns det ett luft/zink batteri på samma spänning som tydligen skall fungera bra.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3801721556&category=30035

denna har inte stigit så mkt (visar nu ebay auktioner där föremålen oftast är belägna i usa, men trots fraktkostnaden blir det otroligt mkt billigare). Nu var det inte så lång tid kvar, men om jag hade vart dig hade jag mailat honom och frågat vad frakt till Sverige skulle kosta (även fast de skriver att de bara skickar till USA är min erfarenhet att 90% av säljarna ändå skickar till Sverige. Håll utkik efter PayPal auktionerna (90% återigen), lättaste sättet att betala.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3801731978&category=15239

Olympusen, dessa rackare formligen skänks bort, med bra optik dessutom. 50mm kommer man långt på.
Återigen gäller samma procedur för ebay handel. Då säljarn även har 550 st genomförda auktioner känner jag mig iaf säker från att bli blåst.
Ebay är underbart!!

Olympus är nog en troligare kamera i ditt fall. Bättre pris.

Lycka till med kameraköpet och fråga ifall du undrar nåt mer, i synnerhet ifall du undrar över Ebay-handel.

/Erik
 
Jag hjälpte en kollega att leta billig kamera för ett tag sen och hittade här på fotosidan en Minolta XG1 + normal för 500:- och en Pentax K1000 + normal för 600:-. Har ingen aning om skicket, men visst går det att hitta med lite tur.
 
Satsa på billig F3 eller OM1 från Ebay i USA. Dessa kameror kommer man långt med. Automatik kan du gå över till senare.
 
Jag hade samma bry för många år sen och fann lösningen hos några lokala begagnat handlare. Bor du i en hyfsat stor stad så hittar du massor av godis hos dem. Och du får förhoppningsvis kalas service.
Dem har ofta prylar som dem inte rokar lägga ut på nätet men som kan passa dig fint.
Såg senast kring jul att handlarna i malmö har överflöd av gamla slr. IN och pruta med dig.
Lycka till
 
Canon AV1 saknar helmanuellt läge, vilket begränsar en del. Den har bara tidsautomatik (nästan säker, kan vara bländarauto) och Bulb. Så jag skulle inte rekommendera den. Inte så jättebilligt heller. Vet inget om piratlinserna men jag tror knappast de är särskilt fantastiska. Normalen är bra dock.
 
Jag tycker du ska leta efter en Pentax.
ME Super, MX, K1000, KM, KX, KMD?,
Dessa ger dig det grundläggande funktionerna och håller bra.
Dessutom finns en uppsjö av billig och bra optik med K-bajonett.

Även Richo och Chinon har flera trevliga modeller till rimliga priser.
Dessa tar oxå K-bajonett
 
Tyckte väl den övre såg rätt sliten ut den också..

Var på en fotoaffär här i stan och kollade på lite olympus. Dom har en OM20 för 995 och Om10 + om1 för 1295 stycket.. Skillnaden mellan dessa? Hon i affären påstod att det inte fanns _någon_ exponeringsautomatik. Verkar tokigt, stämmer det?

Fint skick och så, men det känns på något sätt rätt skumt att betala lika mycket för en gammal kamera som för en ny autofokuskamera med zoomobjektiv. Inte för att jag nu vill ha det sistnämnda, men ÄNDÅ.. :)

Nu ska jag iaf bjuda på en Chinon CM-4.. Får se hur det går..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.