Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tips vid konsertfotning

Produkter
(logga in för att koppla)
skall fota på citysound (www.citysound.se)för mitt e-zine guitarmy (www.guitarmy.se) här i gbg nu till helgen. behöver lite tips om hur jag skall fota då jag brukar fota digitalt i vanliga fall men skall använda en systemkamera denna gången. Har hört att man skall köra med höga ISOtal och stor bländare på grund av mörkret, några kommentarer & tips?

de som fotat på nef, sticky, storan osv får gärna ge tips om hur jag skall anpassa mig efter lokalerna:)

tack på förhand
 
Jag har en kompis som plåtar mycket artistuppträdanden. Han kör i och för sig analogt men det spelar ingen roll. För det mesta så räcker scenbelysningen till, då kör han med ISO 800 och pendlar mellan F/2,8 och F/4. En förutsättning är förstås ett objektiv av högsta kvalitet t.ex Canon 70-200mm/F2,8. I annat fall blir det att ta till blixt.
Jag har själv provat med mitt Cigma 70-300mm men det håller inte kvalitetsmässigt.
 
Helst ska du stå långt fram och fota med ett ljusstarkt 50mm på t.ex. 1/60, 2.8 bländare för ISO400 om det är mycket ljus på scenen annars kör 800 eller 1600. För säkerhets skull ta med 2st kameror med olika filmer om du kan.

Köp Kodak Portra 400UC. Portra finns i 800 också.
 
Hercules skrev:
Helst ska du stå långt fram och fota med ett ljusstarkt 50mm på t.ex. 1/60, 2.8 bländare för ISO400 om det är mycket ljus på scenen annars kör 800 eller 1600. För säkerhets skull ta med 2st kameror med olika filmer om du kan.

Köp Kodak Portra 400UC. Portra finns i 800 också.

Det är ju i och för sig rätt detta också. Har man möjlighet att komma så pass nära att det räcker med 50mm kan man ju komma ner i slutartid och då köra med ISO400.
Blir det verkligen bra att köra med ISO1600, i svartvitt kan man ju göra det.
Min polare använder Fujicolor Press 800 när han plåtar artister, blir finkornigt och bra.
 
Nja, båda Konicas och Fujis 1600 filmer är såpass finkorniga att de funkar jättebra. Eller så kan man pressa Fuji 800 till 1600.
//Erik
 
Blixt kan ni bara glömma. Det är synonymt med aja-baja. Det är också förbjudet att använda på de allra flesta konserter. Av förståeliga skäl.

Här gäller ljusstark optik a' 2.8, gärna med enbensstativ o relativt snabb film, 400-800 brukar räcka ganska långt.

Beroende på hur nära scenen man kommer så kan man använda allt ifrån 20mm (grodperspektiv) till 3-400mm 2.8-4.0.

Jag har plåtat ett hundratal konserter, och mina favoriter med i väskan är då, 20-35mm, 80-200 och min 400 2.8 + enbensstativ.
 
har plåtat mycket konserter (hultsfred, debaser, popaganda m.m.) och fujis 1600 är guld värd på konserter! eller någon kodak 800 för färg. och: stå nära, använd inte blixt (konserter är ett av få tillfällen då proffs ljussätter åt en själv! ;) och ha minst bländare 4. tiderna kan du ju leka med, beroende på vilka effekter du vill ha.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.