Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips vid hemma foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Danne1984

Medlem
Hejsan.
Jag har precis börjat intressera mig för porträtt och modellfoto. Nu är grejen så här, Jag har inte tillgång till någon studio o inga pengar att köpa stora blixtar.

Jag har gjort så här: Hängt upp ett lakan hemma, använt lite vanliga lampor o min Externa blixt till kameran.

Finns det nåt annat man kan göra? Jag vill verkligen utvecklas o bli bättre.

Mvh Daniel

Om du kan använda din blixt som slav, dvs trigga den från kameran så kan du komma rätt långt vad gäller porträtt.

Viktigt är att du använder nåt att studsa ljuset mot så det inte blir så hårt. Billigast är att använda en vit vägg, men en frigolitskiva går oxå bra. Ett paraply ännu bättre då man kan rikta ljuset mer.

Ett lakan brukar se rätt billigt ut som bakgrund, speciellt om du inte har nåt att ljussätta det med. Men i Photoshop kan man ju släta ut skrynkliga delar. Vanligt är att man använder en pappersbakgrund som är slät.

fredrik calabrese skrev:

börja jobba med fönster.

Vaa?
Det visste jag inte, att det skulle vara bra för fotografering.
Måste kontakta min granne, han är snickare, renoverar gamla fönsterbågar och fönsterkarmar, behandlar dessa med linoljefärg, på gammalt sätt.

Rådfråga en stor ateljé, de har erfarenhet av hur man bäst eller billigast skall rigga upp, bakgrund/belysning.

Fönsterljus är bra ljus. Dock krävs det att det är ljus ute.

Under den mörka delen av dygnet kan man skapa ett fönsterliknande ljus genom att låta ljuset studsa mot en stor matt vit yta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar