Annons

Tips vid foto av enduro osv på vintern?

Produkter
(logga in för att koppla)

sukram

Aktiv medlem
Morsning!

Jag tänkte ta mig till tierp på söndag och kolla på enduro och fota lite, tips på vad jag ska tänka på för att få så bra bilder som möjligt?

Nikon D100
Tamron AF 19-35/3,5-4,5
Tamron 28-75/2,8 XR Di
Nikon 75-240mm f/4.5-5.6D AF Zoom-Nikkor

är grejjerna jag har.

Mvh
Markus

Några enkla tips, dock väldigt subjektiva åsikter:

- För bra skärpa i korten, ligg gärna på tider kring 1/320s och kortare, då blir det rörelse i hjulen men (oftast) skarp förare. Neråt 1/500s och kortare blir det riktigt bra, men ev något "fryst".

- Svårt att få till de tiderna inne i skogen, så hitta gärna en ljusare glänta med en bra bakgrund som ger en bra kontrast till motivet.

- Fotar mest med telezoom och korta skärpedjup, tycker det ger ett gott resultat. Blir även mindre rörelser än när man ska hinna med med ett vidvinkel i en kurva, men det ger å andra sidan sköna rörelseeffekter.

- Ta med Dig extrabatteri om Du har, äter ju lite extra ström nu på vinter känns det som.

- Kan vara bra med ett sittunderlag att lägga knät på ifall Du vill ta många bilder från lägre position.

Lycka till och lägg gärna in en bild i denna tråd efteråt!

virgin31 skrev:
Några enkla tips, dock väldigt subjektiva åsikter:

- För bra skärpa i korten, ligg gärna på tider kring 1/320s och kortare, då blir det rörelse i hjulen men (oftast) skarp förare. Neråt 1/500s och kortare blir det riktigt bra, men ev något "fryst".

- Svårt att få till de tiderna inne i skogen, så hitta gärna en ljusare glänta med en bra bakgrund som ger en bra kontrast till motivet.

- Fotar mest med telezoom och korta skärpedjup, tycker det ger ett gott resultat. Blir även mindre rörelser än när man ska hinna med med ett vidvinkel i en kurva, men det ger å andra sidan sköna rörelseeffekter.

- Ta med Dig extrabatteri om Du har, äter ju lite extra ström nu på vinter känns det som.

- Kan vara bra med ett sittunderlag att lägga knät på ifall Du vill ta många bilder från lägre position.

Lycka till och lägg gärna in en bild i denna tråd efteråt!

Tackar för tipsen!

Tänkte variera lite mellan objektiven tänkte jag så ser man ju vad man trivs bäst med. Hoppas det inte är FÖR kallt bara =)

Vidvinkel kombinerat med blixt, kanske också med synk på andra ridån, kan ge snygga bilder. Det är ljuset som är största problemet, men kanske lättare när det ligger snö på marken.
Grundtips: Reka området i förväg och hitta bra platser att plåta på.

Jag använder blixt mer och mer just på sådan fotografering även bra att lätta upp med nu när det är så mycket snö.
Kolla mina bilder från crossbanan så ser du lite bilder just fotade med blixt...med olika resultat.
www.jymden.nu/offroad .och bilder sedan "Svansta Crossbana 2006"

The Champ skrev:
Jag använder blixt mer och mer just på sådan fotografering även bra att lätta upp med nu när det är så mycket snö.
Kolla mina bilder från crossbanan så ser du lite bilder just fotade med blixt...med olika resultat.
www.jymden.nu/offroad .och bilder sedan "Svansta Crossbana 2006"

Jag har tvärr bara den itnerna blixten att leka med än så länge.

Tänk på att du måste använda spotmätning i många situationer då det ligger snö på backen. Om du nu inte kör manuellt

Ursäkta mig att lägger in en bild, men jag ick till en så bra bild idag när jag fotade Östra Vintercupen i enduro. Det är från Tidaholms deltävling och föraren heter Fredrik Georgsson.

1/1000s, f4, ISO-400, 200mm.

Bilagor

• fs-img_7107.jpg
    fs-img_7107.jpg
    58.1 KB · Visningar: 403
virgin31 skrev:
Ursäkta mig att lägger in en bild, men jag ick till en så bra bild idag när jag fotade Östra Vintercupen i enduro. Det är från Tidaholms deltävling och föraren heter Fredrik Georgsson.

1/1000s, f4, ISO-400, 200mm.

sån snygg bild ska jag ta imorron! =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar