Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips vid flygfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Ni som har fotat flyg ett tag, hur tycker ni att det fungerar, eller hur brukar ni göra, med bildstabilisering i samband med långa slutartider och panoreringar? En del objektiv har ju olika lägen för bildstabilisering, ett för V/H och ett för endast V så att man får kompensation i höjdled om man panorerar i sidled. Men flyg panorerar man ju inte alltid endast i horisontalplanet...
Jag har upplevt lägen där man följer en propellerkärra som flyger avancerat och haft bildstabilisering avstängd och då missat snygga lägen t.ex. på toppen av en stigning där flygplanet hänger helt still. Lång brännvidd och slutartid i det läget kan lätt bli lite oskarpt...
Eller är det så att man kan ha bildstabilisering aktiverad även vid panoreringar?

Ja, bruksen har jag såklart läst (jag är ju kille!). Jag var mer ute efter era personliga erfarenheter så att säga.

/Björn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar