Annons

Tips vid dopfotografering!

Produkter
(logga in för att koppla)

b.singmyr

Medlem
Har fått ett uppdrag av en vän, blandat med jobb, att fotografera hennes dotters dop på söndag.
Då jag inte har tillgång till att kolla upp hur kyrkan ser ut eller liknande så behöver jag alla tips jag kan få innan det är dags för denna speciella högtid. Kommer inte att kunna gå in i kyrkan så långt innan dopet, då det tydligen är högmässa innan. Kommer även att vara med på mottagningen efteråt, så har ganska mycket som ska fotas :)

Utrustningen jag har att röra mig med är:

Kamera:
- Canon eos 700D
Objektiv:
- Canon 18-55mm (standard)
- Canon EFS 55-250mm
- Canon 50mm


Har även lite filter, samt "macrofilter" och en extern blixt.

Vad ska man tänka på? Hur ska man tänka?

Vet att man bara har en chans och sen så kan jag ju prata med mamman om man kan arrangera något m.m..

Så behöver massor med tips och hur ni har gjort!

Mvh
Bea
 
Har fått ett uppdrag av en vän, blandat med jobb, att fotografera hennes dotters dop på söndag.
Då jag inte har tillgång till att kolla upp hur kyrkan ser ut eller liknande så behöver jag alla tips jag kan få innan det är dags för denna speciella högtid. Kommer inte att kunna gå in i kyrkan så långt innan dopet, då det tydligen är högmässa innan. Kommer även att vara med på mottagningen efteråt, så har ganska mycket som ska fotas :)

Utrustningen jag har att röra mig med är:

Kamera:
- Canon eos 700D
Objektiv:
- Canon 18-55mm (standard)
- Canon EFS 55-250mm
- Canon 50mm


Har även lite filter, samt "macrofilter" och en extern blixt.

Vad ska man tänka på? Hur ska man tänka?

Vet att man bara har en chans och sen så kan jag ju prata med mamman om man kan arrangera något m.m..

Så behöver massor med tips och hur ni har gjort!

Mvh
Bea

Eftersom det är nu på söndag, och du säkert är väldigt sugen på tips o råd som du vill läsa i lugn o ro.
Så hade jag googlat "dopfotografering"

Finns hur mycket som helst att läsa.
 
Leta upp fem bilder som du tycker om.
Fundera på var ljuset kommer ifrån o var fotografen har placerat sig för att ta bilden.
Ta sen en "likadan" hemma med en docka.
 
Kommer dopet att ske medan det är ljus ute? Annars skulle jag tipsa om att använda ditt 50mm mycket med stor bländare, eftersom det lär vara rätt mörkt där inne. Se till att du har koll på vart skärpan landar bara! Använd bara blixt om ni kommer överens om det innan (Personlig åsikt...).

Allmänna tips; Skanna in lokalen när du kommer in och se efter vart mest ljus kommer ifrån. Se till att försöka positionera dig så att du får det ljuset som du vill ha det under ceremonin.

Lycka till!

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/
 
Nej tack!

Har fått ett uppdrag av en vän, blandat med jobb, att fotografera hennes dotters dop på söndag.
Då jag inte har tillgång till att kolla upp hur kyrkan ser ut eller liknande så behöver jag alla tips jag kan få innan det är dags för denna speciella högtid. Kommer inte att kunna gå in i kyrkan så långt innan dopet, då det tydligen är högmässa innan. Kommer även att vara med på mottagningen efteråt, så har ganska mycket som ska fotas :)

Utrustningen jag har att röra mig med är:

Kamera:
- Canon eos 700D
Objektiv:
- Canon 18-55mm (standard)
- Canon EFS 55-250mm
- Canon 50mm


Har även lite filter, samt "macrofilter" och en extern blixt.

Vad ska man tänka på? Hur ska man tänka?

Vet att man bara har en chans och sen så kan jag ju prata med mamman om man kan arrangera något m.m..

Så behöver massor med tips och hur ni har gjort!

Mvh
Bea

Med så kort varsel ser det ut som ett självmordsuppdrag. Lova absolut ingenting eller tacka nej.
 
Har fått ett uppdrag av en vän, blandat med jobb, att fotografera hennes dotters dop på söndag.
Då jag inte har tillgång till att kolla upp hur kyrkan ser ut eller liknande så behöver jag alla tips jag kan få innan det är dags för denna speciella högtid. Kommer inte att kunna gå in i kyrkan så långt innan dopet, då det tydligen är högmässa innan. Kommer även att vara med på mottagningen efteråt, så har ganska mycket som ska fotas :)

Utrustningen jag har att röra mig med är:

Kamera:
- Canon eos 700D
Objektiv:
- Canon 18-55mm (standard)
- Canon EFS 55-250mm
- Canon 50mm


Har även lite filter, samt "macrofilter" och en extern blixt.

Vad ska man tänka på? Hur ska man tänka?

Vet att man bara har en chans och sen så kan jag ju prata med mamman om man kan arrangera något m.m..

Så behöver massor med tips och hur ni har gjort!

Mvh
Bea

Ett bra tips tror jag är att prata med prästen innan, det är inte tillåtet att fotografera under själva dopet i alla församlingar, då brukar man kunna arrangera bilder efteråt, om det är tillåtet, så är det inte säkert att dom är glada för att du använder blixt,kanske kan prästen tipsa om var du ska stå för att få dom bästa bilderna. Kolla in församlingens hemsida, ofta finns där bilder på hur kyrkan ser ut invändigt och kontaktuppgifter till präst.
Hälsningar Bengt
 
Eftersom det är nu på söndag, och du säkert är väldigt sugen på tips o råd som du vill läsa i lugn o ro.
Så hade jag googlat "dopfotografering"

Finns hur mycket som helst att läsa.

Jag har redan kollat runt på google, men då jag har lite svårt med att få ihop något bra tips av allt man ser, så hade jag velat haft lite mer konkreta tips av er som har erfarenhet av dopfotografering :)
 
Kommer dopet att ske medan det är ljus ute? Annars skulle jag tipsa om att använda ditt 50mm mycket med stor bländare, eftersom det lär vara rätt mörkt där inne. Se till att du har koll på vart skärpan landar bara! Använd bara blixt om ni kommer överens om det innan (Personlig åsikt...).

Allmänna tips; Skanna in lokalen när du kommer in och se efter vart mest ljus kommer ifrån. Se till att försöka positionera dig så att du får det ljuset som du vill ha det under ceremonin.

Lycka till!

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/

Dopet börjar vid 13:30 så det kommer inte vara mörkt ute då :)
Har läst att man ska undvika blixt om man kan.

Kommer inte att ha så lång tid på mig innan dopet att "skanna" av kyran och ljuset.
 
Med så kort varsel ser det ut som ett självmordsuppdrag. Lova absolut ingenting eller tacka nej.

Vadå så kort varsel?

Men har redan pratat med mamman och kollat med henne om hon vet något bra ställe. Då hon och jag är vänner så blir det lite lättare att prata med henne om just det :)
Hon vet redan att det är min första dopfotografering och jag har sagt till henne hur det ligger till, men hon vill fortfarande att jag ska fota, men tack för ditt fina pepptalk ;)
 
Ett bra tips tror jag är att prata med prästen innan, det är inte tillåtet att fotografera under själva dopet i alla församlingar, då brukar man kunna arrangera bilder efteråt, om det är tillåtet, så är det inte säkert att dom är glada för att du använder blixt,kanske kan prästen tipsa om var du ska stå för att få dom bästa bilderna. Kolla in församlingens hemsida, ofta finns där bilder på hur kyrkan ser ut invändigt och kontaktuppgifter till präst.
Hälsningar Bengt


Okej, tack för tipsen Bengt! :)
Ska ta och göra detta, har även bett mamman till lilltjejen att kolla upp lite sådant med prästen innan då jag inte har så mycket tid till det. Eller jo fast endast via telefonkontakt då jag kommer att åka 48 mil (tur och retur) för detta dopet :)
Är jätte tacksam för dina tips! :)
 
Okej, tack för tipsen Bengt! :)
Ska ta och göra detta, har även bett mamman till lilltjejen att kolla upp lite sådant med prästen innan då jag inte har så mycket tid till det. Eller jo fast endast via telefonkontakt då jag kommer att åka 48 mil (tur och retur) för detta dopet :)
Är jätte tacksam för dina tips! :)

Om det är så att det finns bilder på hemsidan, se om du kan få tag i den som tagit bilderna, kanske han/hon kan tipsa om hur ljuset faller, om det är flera olika ljuskällor osv. Dopfamiljen och faddrar brukar stå samlade kring dopfunten, eller på rad, vid själva dopakten ber ibland prästen dom som inte ser att komma fram, pass på , för då kan nån plötsligt skymma sikten...ibland ber präst något annat barn hälla upp vattnet i dopfunten, kan bli bra bild. Det är lite olika hur prästerna håller barnet och hur mycket man ser från församlingens håll, ibland är barnet "på magen" med ansiktet neråt vattnet = knepigt, oftast på rygg=lättare, ibland får en fadder hålla barnet medan prästen öser vattnet tre gånger på huvudet, efter det håller oftast prästen upp barnet högt över sig för att välkomna det i församlingen och går ibland även runt till församlingen för att visa upp det nydöpta barnet
 
Tack för tipset! :)
Ska ta och göra det, är ju faktiskt bra träning bara det :)
Räkna sedan kallt med att det är 10 släktingar till som vill ha just DEN vinkel du vill ha. Eller att de skymmer för att kunna filma.
Hur vassa armbågar skall du ha? Fundera på frågan. Jag tror inte att det finns ngt svar men bara det ATT man funderar ger dig ett övertag över din egen nervositet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.