Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TIPS, TV1 kl 12,05

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: En bra nyhet...

Jessica_ skrev:
för oss som var ute i vårsolen är att det verkar som det sänds en repris *tjoar*

På svt står det om dokumentären och slutraden lyder något om 11 maj, 21:30

Kan detta må tro vara en tid för repris? Eller är det bara rent önsketänkande från mig? :)

//Jessica

Någon, vem som helst, som minns bra och kan påminna oss andra via ett inlägg dagen innan?
 
11:e maj ska jag ha ett videoband laddat. Kan vara kul att plocka fram och titta på senare om inspirationen tryter någon gång.
 
Johan P skrev:
Men han hade ju den där arroganta inställningen som det verkar som att man är tvungen att ha för att lyckas inom mode...
"alla inblandade i detta jobb är idioter som borde avskedas" ;-)
Ja, jag har sett den och märkte det oxå.
För ett par år sedan svalde jag allt som hade med modefoto att göra, men har tröttnat på plasten...

Jag såg K-special med Roy Andersson istället:)
 
Nog var han lite dryg alltid... men det är inte lätt att vara ödmjuk när man är bäst...

Häromkvällen sågade Jens Assur Robert Capa också... det var lite skoj...
 
Att många modefotografer i toppen är dryga (läs sviniga) har väl de vanliga orsakerna.

Som unga män (oftast) var det lite svårt med tjejer. Men en dag fick de en kamera i handen och upptäckte att tjejer slängde pussar åt dem och skrek ”filma mig”.

När de kommit upp på toppen säger alla att de är bäst, men, innerst inne vet de att de bara är en bluff, någon dag kommer de att glömma filmen på hotellrummet eller liknande.
Konstigt att de inte blivit avslöjade än, men, säger de att jag är bäst så är det väl så.

Problemet är att det inte krävs mycket för att de skall avslöjas som de klåpare de innerst inne egentligen vet att de är, och de är beroende av andra människor för att folk skall tro de är duktiga. Sådana som modeller, assistenter och smink.

Och när stressen och ångesten sätter in måste de lätta på trycket åt någon, dessutom måste man ha ett färdigt försvar den dag det skiter sig. Därför rackar man ned på alla runt omkring och berättar hur dåliga de är. Så att alla vet, den dag avslöjandet kommer, att det inte är fotografens fel.

Sedan finns det ibland orsaker att skälla på medhjälpare, alla brinner inte för bilderna på samma sätt som fotografen och många kreatörer kräver samma hängivelse och engagemang för jobbet från alla i teamet. Men man kan inte alltid få det.


Men många kräk finns det, jag har jobbat åt två. Och det finns stenhårda, krävande fotografer som kan döda med blicken men jag ändå respekterar. Jag har jobbat åt två.
 
mipert skrev:
När de kommit upp på toppen säger alla att de är bäst, men, innerst inne vet de att de bara är en bluff, någon dag kommer de att glömma filmen på hotellrummet eller liknande.
Konstigt att de inte blivit avslöjade än, men, säger de att jag är bäst så är det väl så.
Sen är det väl så att ingen typ av fotograf är mer förbrukad än en modefotograf som inte är hipp längre. Det är ju bara ett fåtal som jobbar på konstant i alla år, det kommer nya hela tiden och det försvinner lika många.
Är han Max Vadak...eller vad han heter lika het i modebranchen fortfarande?
 
Calle S skrev:
Sen är det väl så att ingen typ av fotograf är mer förbrukad än en modefotograf som inte är hipp längre. Det är ju bara ett fåtal som jobbar på konstant i alla år, det kommer nya hela tiden och det försvinner lika många.
Är han Max Vadak...eller vad han heter lika het i modebranchen fortfarande?

För sex år sedan arrangerade jag en föreläsningsserie med ett antal reklamfotografer och en av dem var Walter Hirsch.
Jag tog upp frågan om hur det känns att vara sextio och se unga 23-åringar poppa upp och bli hetare än en själv.
Han berättade då om en ung kille som var riktigt het under två år men sedan försvann han från snacket.
Det visade sig senare att han satt inne för checkbedrägeri, hans femton minuter på toppen hade skapat en livsstil som var svår att uppehålla när han inte var så het längre. Att ha två assistenter och stor studio är jobbigt när de stora kunderna inte ringer.

Och ett av tecknen på att man är ”någon” är att man har två assistenter. Numera räcker det heller inte att ha agent, man skall ha en i London eller så också.

En del löser det på ett litet lustigt sätt, jag såg en fotograf som på sin webbsida angav ”represented by” med ett nummer till london och ett till den ort han bor i, vi struntar i vilken men jag bor där just nu. Sverigenumret gick till honom själv och jag skall banne mig kolla vart Londonnumret går.
 
Avundsjuka månne??

Hmm...känns lite bitter avundsjuka på vissa håll, är asse för modefotograf som är grym+schysst! Men håller med att det finns många dryga rackare me, men jag tror att det beror på att de har assat i minst en handfull år och slavat och slavat. När de själva står på egna ben vill de kanske slå tillbaka och "playa" sig fram. Vet inte bara en teori.Har jobbat åt två en schysst och en dryg!

Ps tack jessica, ska hålla utkik efter ytterligare repriser! Ds

Rille
 
Tycker bara att man inte ska ge sig in i diskussioner när man inte har riktigt koll, Helmut Newton, Max Voudal är legender inom deras område. Likaså som Lennart Nilsson och Jens Assur är inom deras... Tycker du att mode e tråkigt och ointressant, säg det då istället för att klanka ner på dem..!
 
rickardsund skrev:
Tycker bara att man inte ska ge sig in i diskussioner när man inte har riktigt koll, Helmut Newton, Max Voudal är legender inom deras område. Likaså som Lennart Nilsson och Jens Assur är inom deras... Tycker du att mode e tråkigt och ointressant, säg det då istället för att klanka ner på dem..!
Vad vet du om min "koll"?
Helmut och Avedon betraktar jag som legender.
Assur är för ung och färsk för att kallas legend. Man ska nog inte strö det ordet för vårdslöst omkring sig.
Nilsson; där håller jag med dig.
 
hm...kände bara i din långa utläggning sån otrolig ilska mot modefotografer, undrade då vad det beror på...?? Ska i fortsättningen inte strö så mycket.
Ville då ge exempel på sådana som inte som du utryckte det"glöms bort".En annan är Mario Testino.
Bara för att inte alla fotointresserade så är Max otroligt beaktad i modevärlden.Kanske har hans person i sig hjälpt honom på vägen, det låter jag vara osagt.
 
Max Voudal är väl knappast någon legend.

(hade ärligt sagt aldrig hört talas om honom innan dokumentären)

Däremot börjar väl Steven Meisel nosa på dom områdena.

Och Mikael Jansson får väl betraktas som en modern legend inom svensk modefotografi.
(även mycket stor internationellt...)

Skulle väl betrakta Mikael Jansson och Max Voudal på ungefär samma nivå internationellt - men de är inga "legender"
 
rickardsund skrev:
hm...kände bara i din långa utläggning sån otrolig ilska mot modefotografer, undrade då vad det beror på...?? Ska i fortsättningen inte strö så mycket.
Då har jag uttryckt mig dumt, för någon ilska mot modefotografer generellt har jag ju inte. Och så långt inlägg gjorde jag inte. Säkert att du inte blandar ihop mig med Mikael P;-)
 
Mario Testino är kylig.

Han lär fotografera med enbart kompaktkamera men när man ser hans bilder verkar det otroligt.
Men påståendet kommer från flera olika håll, bland annat folk som jobbat med honom.

Hallå Calle, jag är inte bitter, inte alls buhu, buhu...

Om någon tycker att mina inlägg osar bitterhet stämmer det inte. Jag har enorm respekt för många av fotograferna i modesvängen, även för flera av de som är kräk. Bilderna är det viktiga.

Men jag tycker det är intressant att fundera över vad som gör att människor är som de är, jag är helt klart medveten om min avundsjuka för många fotografer som exempelvis Fredrik Lieberath. En kille lika gammal som mig från Helsingborg som jobbar i NY och inte är helt okänd om vi säger så. Men jag ser det som positiv avundsjuka, en sådan som får mig att analysera varför han är framgångsrik men inte jag. Och jag vet sedan flera år varför jag har den bottenposition jag har inom yrkesfotografin och det känns bra. Jag är inte nöjd men jag mår bra.

Och självdistans och viss ironi har aldrig skadat, förutom i elektroniska forum förstås. ;-)
 
mipert skrev:
...Om någon tycker att mina inlägg osar bitterhet stämmer det inte...

Fast, det bestämmer ju förstås inte jag, det är upp till läsaren att avgöra om jag verkar bitter.

Och kompaktkamera används även av Terry Richardson, han kör med Contax T3 (tror jag den heter).

Testion lär köra med Yashica T4 och någon Olympusmodell.
 
kul att veta om testino, men hur funkar då de stora printarna som jag såg bla på portrait gallery i London...typ 1.5*3meters printar...altså om man kör med småbild om jag förstog rätt...då borde de ju bl grymt grovkorniga....men icke..

Rille
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.