Annons

Tips till studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

toys

Medlem
Tjenare.

Det är så att vi ska öppna en studio för att fota kläder till en web butik och skulle därför behöva lite tips om blixtar.

Har kollat på två paket hos cyberfoto som verkar vettiga men skulle vilja höra från några som kanske har mer erfarenhet om detta än mej.

Pakten jag kollat på är dessa
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL-20801

Eller detta
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL-20802

Vad tror ni skulle det funka? Gärna för och nackdelar.. Vi kommer fota mot vit bakrund.

MvH Pontus

lite beroende på storleken på din lokal där du skall fota och om det bara är nomhus, men är det inomhus så kommer det för modligen räcka med den mindre paketet. du kommer nog att tröttna på syncsladden och jag rekomenderar någon form ad trådlös sändare, kostar från ca 300kr

något reflektor kan vara bra.. men det räcker oftast något i frigolit om du inte reser med sakerna.

Tack för svaret Jan.

Ja det kommer bara att vara inomhus i en fast studio, men man ska inte satsa på det större paketet då? det kostar ju inte så mycket mer och det stora paketet ligger ju på 25-400Ws.

En trådlös utlösare kommer det bli för att slippa snubbla runt på kablar och dylikt.

Många gånger är det blixtens MINSTA styrka som är begränsande. I en liten studio blir det lätt så att man måste köra på minsta styrka och fortfarande blir det bl 11 eller 16.
Om ni har mindre än tre meter mellan blixt o motiv skulle jag nog rekommendera D-lite 2 paketet. Egentligen vore det optimala en blixt av varje, men tyvärr har inte Elinchrom den kombinationen i paket.

Kaffebrus!

Kolla här för billigare och bättre alternativ. QH blixtar på 250Ws som går att reglera ner 1/16 bländarsteg.
Har du liten lokal så är det just som dom säger svårt att få lite ljus, det blir oftast föööör mycket. Mer info kan du hitta på min HEMSIDA. Kolla under Radio eller IR i menyn.

PS. Alla bilder tagna med kaffebrusblixtar!

1) Vad har du för budget?
2) Ska blixtarna alltid stå på samma ställe, eller har du planerat att packa upp/ner/flytta runt?
3) Hur stora krav har du på kvalitet och funktion?
4) Hur frekvent kommer du använda dom?
5) Vad har du för krav på sortiment/kvalitet av tillbehör?

Några intressanta frågor som du bör ställa dig innan du handlar...

Trådlöst... Har inte Elinchrom en egen ganska prisvärd lösning som de kallar "skyport"? Denna funkar väl till D-lite??

Lycka till i ditt val!
Mvh /Peter

Skyport är onödigt dyrt och har ingen direkt mer funktion om man inte har Elinchrome RX blixtar. det blir lika bra med någon ir sändare för 300 spänn.IR funkar bäst inomhus, finns Radiosändare oxå som har bättre räckvidd, men tror domkostar lite mer.

//jan

Kör själv BX400 och BX100 blixtar, har dock testat att fota med d-lite4 och tyckte det var helt ok. Något som jag kände begränsade mig när jag började fota var antalet blixtar. Nu har jag 2st BX400 och 2 BX100. 2st för att lysa upp bakgrunden och 2st till modellen.

Mitt förslag är att du köper ett d-lite paket med 2 blixtar och sedan köper till en extra blixt och en reflexskärm. Tre blixtar brukar funka till det mesta.

peter_wahlström skrev:
1) Vad har du för budget?
2) Ska blixtarna alltid stå på samma ställe, eller har du planerat att packa upp/ner/flytta runt?
3) Hur stora krav har du på kvalitet och funktion?
4) Hur frekvent kommer du använda dom?
5) Vad har du för krav på sortiment/kvalitet av tillbehör?

Några intressanta frågor som du bör ställa dig innan du handlar...

Trådlöst... Har inte Elinchrom en egen ganska prisvärd lösning som de kallar "skyport"? Denna funkar väl till D-lite??

Lycka till i ditt val!
Mvh /Peter

1) Budgeten är inte jag som sätter tyvärr men kanske runt 6000 ex moms.
2) Ja dom kommer stå i en fast studio ute på lagret.
3) Kvaliten är ju alltid viktig, man vill ju inte ha grejer som går sönder stup i kvarten..
4) I början kommer vi använda dom mycket då vi ska fota alla produkter som ska läggas in i Webshoppen, men sen blir det väl mest när nya produkter kommer in.
5) Vet inte än eftersom vi inte riktigt vet resultatet än.

Tack för alla som tagit sej tid och svarat. Som det ser ut nu så lutar det åt det billiga paketet för att testa med och skulle detta inte räcka får man väl köpa till en blixt..

MvH Pontus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar