Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips till att fota Hopptävlig?!

Produkter
(logga in för att koppla)

xorangelampax

Avslutat medlemskap
Hej, jag har fått mitt första fotouppdrag, och otrurligt nog är det att fota en hästhopptävling. Jag har nämligen ingen erfarenhet av att fota häster, ännu mindre hoppande tävlingsekipage...

Detta uppdrag fick jag också sådär i sista minuten och det enda tillfälla jag har att förbereda mig är att provfota unghästarnas tävlingsklasser innan de klasserna som jag ska fota kör igång. Så nu undrar jag lite grejer.
Jag ska nämligen sälja bilderna till ekipagen, hur går det till?
De sa någonting om att sätta upp en lapp på anslagstavlan och sedan sicka råbilder (?) till de intresserade, så att de kan välja vilka bilder de vill ha, och sen sicka in pengarna på ett baknkonto.

Finns det något annat att tänka på vid själva fotograferandet? Hur och var ska jag stå? Bildkomposition? Jag är tacksam för alla möjliga tips.

Jag tycker inte du ska skicka RAW-bilderna till dina köpare. För det första av den enkla anledningen att dom flesta av dom inte kommer kunna öppna bilderna, och för det andra för att det låter som att det är upplagt för att bli blåst. om du inte vet så är RAW är ett obehandlat fil-format. Det är bilderna direkt exakt som sensorn i kameran såg dom. All information finns kvar i filen. Att skicka dessa bilder i förskott och sen snällt vänta på betalning är inget jag skulle göra eller rekomendera. Ge dom några lågupplösta jpegslaskbilder, så kan dom beställa bilder sen i lugn och ro. När dom vet vad dom vill ha, gör dom en beställning, får sina bilder och betalar.

Mina tankar...
MVH

Jag brukar skala ner bilderna så mycke som möjligt men ändå så den som ska kika på dem kan titta på dem, dock kanske inget som funkar att skriva ut, alternativt sätta en vattenstämpel på bilden "mitt i", och förklara att bilderna som fås på skiva är si och så och betalning sker vid leverans. att leverera fullstora bilder oavsett om det är jpg eller raw bäddar för att bli blåst. om de får dem på skiva innan betalning kan de ju kopiera av dem och rent av skita i och beställa av dig.

Tack för tipsen. Jag tyckte också det verkade lite konstigt att först sicka bilderna sen få betalt...
Ska nog köra vattenstämpelvarianten.

mvh
C

Numrera bilderna, som du lämnar ut i tumnagelstorlek.

Ange priser för bilder i olika storlekar och säg till dem att skicka slantarna till ditt postgiro/bankkonto och skriva bildnummer och storlek i meddelandefältet.

Då får du pengarna i förskott o kan sen börja printa o posta bilder på löpande band. Lycka till!

Innan digitalkamerorna fanns kallades obehandlade snabbframkallade kopior ofta för "råbilder", för de "riktiga" bilderna innebar kopieringen att färg och exponering anpassades efter motivet på bästa sätt (vilket ibland fick göras manuellt).

En bra analogi skulle kunna vara att den "riktiga" bilden är Photoshoppad och klar enligt konstens alla regler, medan "råbilden" är en obehandlad jpeg direkt från kameran (eller råkonverteraren) nedskalad till visningsstorlek på skärm.

Ofta när jag blir tillfrågad efter bilder brukar jag e-posta ett gäng i skärmstorlek, sedan väljer kunden ut de bilder de vill ha och som jag skickar i full storlek (eller storlek anpassad för användningen).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar