avslutat_medlemskap
Aktiv medlem
Hej på er,
Jag vill dela med mig om ett tips om hur du praktiskt går tillväga för att handla tex kameragrejor billigt när du är i USA.
Jag har nyss köpt/betalat/fått en Nikon D200 + Nikon 24-120 VR objektivet.
Kameran kostade idag $1324 och med dagens forex-dollar kurs blir det i 9874 kr, objektivet 3573 kr.
Det är vad jag betalade + frakten (valde overnight shipping för cirka 500 kr).
1) Jag beställde från www.wilddigital.com
2) Jag bodde tillfälligt i San Francisco (på hotell)
3) Wilddigital.com reserverade $150 från mitt kontokort
4) Jag skaffade en sk "money order" (en slags check/postväxel) för resterande belopp
5) Paketet levererades till hotellet (jag var inte där så "security" tog hand om det)
6) Hotell-personalen levererade paketet till mig
7) Jag gav personalen min "money order"
8) KLART
För mig innebar detta köp följande saker
1) Jag fick tag på en BILLIG Nikon D200 + objektiv
2) Jag behövde INTE betala den lokala skatten eftersom detta köp gjordes från en annan stat.
I Kalifornien omkrin 8-9 %
3) Jag betalade INTE moms på varorna när jag tog in dessa i Sverige
Om man tycker att det är fel med skatte-missen i CA så går det att ordna så att du betalar in detta till de lokala skattemyndigheterna i CA.
Man kan ju även anmäla i tullen att man köpt grejor så att man får betala den Svenska momsen.
Naturligtvis med din redan beskattade pengar...
För min egen del så var det inte aktuellt eftersom jag anser att det inte är så trevligt med dubbel/trippel beskattningar...
;-)
Glömde säga att jag även köpte till en sk worldwide-garanti för att få en 1 årig garanti-period i Sverige.
Hoppas min erfarenhet kan ge dig lite tips som du kan ha nytta av.
Nackdelen med detta förfarande är att man måste ju vara fysiskt på plats i USA för att göra enl min "kokbok"
Mvh
Anders
Jag vill dela med mig om ett tips om hur du praktiskt går tillväga för att handla tex kameragrejor billigt när du är i USA.
Jag har nyss köpt/betalat/fått en Nikon D200 + Nikon 24-120 VR objektivet.
Kameran kostade idag $1324 och med dagens forex-dollar kurs blir det i 9874 kr, objektivet 3573 kr.
Det är vad jag betalade + frakten (valde overnight shipping för cirka 500 kr).
1) Jag beställde från www.wilddigital.com
2) Jag bodde tillfälligt i San Francisco (på hotell)
3) Wilddigital.com reserverade $150 från mitt kontokort
4) Jag skaffade en sk "money order" (en slags check/postväxel) för resterande belopp
5) Paketet levererades till hotellet (jag var inte där så "security" tog hand om det)
6) Hotell-personalen levererade paketet till mig
7) Jag gav personalen min "money order"
8) KLART
För mig innebar detta köp följande saker
1) Jag fick tag på en BILLIG Nikon D200 + objektiv
2) Jag behövde INTE betala den lokala skatten eftersom detta köp gjordes från en annan stat.
I Kalifornien omkrin 8-9 %
3) Jag betalade INTE moms på varorna när jag tog in dessa i Sverige
Om man tycker att det är fel med skatte-missen i CA så går det att ordna så att du betalar in detta till de lokala skattemyndigheterna i CA.
Man kan ju även anmäla i tullen att man köpt grejor så att man får betala den Svenska momsen.
Naturligtvis med din redan beskattade pengar...
För min egen del så var det inte aktuellt eftersom jag anser att det inte är så trevligt med dubbel/trippel beskattningar...
;-)
Glömde säga att jag även köpte till en sk worldwide-garanti för att få en 1 årig garanti-period i Sverige.
Hoppas min erfarenhet kan ge dig lite tips som du kan ha nytta av.
Nackdelen med detta förfarande är att man måste ju vara fysiskt på plats i USA för att göra enl min "kokbok"
Mvh
Anders