Annons

TIPS: Så köper du kamera billigt i USA

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
Hej på er,

Jag vill dela med mig om ett tips om hur du praktiskt går tillväga för att handla tex kameragrejor billigt när du är i USA.

Jag har nyss köpt/betalat/fått en Nikon D200 + Nikon 24-120 VR objektivet.

Kameran kostade idag $1324 och med dagens forex-dollar kurs blir det i 9874 kr, objektivet 3573 kr.

Det är vad jag betalade + frakten (valde overnight shipping för cirka 500 kr).

1) Jag beställde från www.wilddigital.com
2) Jag bodde tillfälligt i San Francisco (på hotell)
3) Wilddigital.com reserverade $150 från mitt kontokort
4) Jag skaffade en sk "money order" (en slags check/postväxel) för resterande belopp
5) Paketet levererades till hotellet (jag var inte där så "security" tog hand om det)
6) Hotell-personalen levererade paketet till mig
7) Jag gav personalen min "money order"
8) KLART

För mig innebar detta köp följande saker
1) Jag fick tag på en BILLIG Nikon D200 + objektiv
2) Jag behövde INTE betala den lokala skatten eftersom detta köp gjordes från en annan stat.
I Kalifornien omkrin 8-9 %
3) Jag betalade INTE moms på varorna när jag tog in dessa i Sverige

Om man tycker att det är fel med skatte-missen i CA så går det att ordna så att du betalar in detta till de lokala skattemyndigheterna i CA.
Man kan ju även anmäla i tullen att man köpt grejor så att man får betala den Svenska momsen.
Naturligtvis med din redan beskattade pengar...

För min egen del så var det inte aktuellt eftersom jag anser att det inte är så trevligt med dubbel/trippel beskattningar...
;-)

Glömde säga att jag även köpte till en sk worldwide-garanti för att få en 1 årig garanti-period i Sverige.

Hoppas min erfarenhet kan ge dig lite tips som du kan ha nytta av.

Nackdelen med detta förfarande är att man måste ju vara fysiskt på plats i USA för att göra enl min "kokbok"

Mvh
Anders
 
Ang deras "stat moms":

Tänkte be syster köpa mig en Nikon D80 där borta nu när hon åker över. Får hon då betala nån slags moms eller e det priset som gäller på hemsidan typ som hos B&Hphotovideo????
 
Tycker man det är OK så... det är ju upp till var och en bara man är medveten om att det är olagligt och att det därför finns risker med det.

Att uppmuntra till det är minst sagt tveksamt och förmodligen också i strid med Fotosidans regler.
 
okami skrev:
Någon som har erfarenhet av sajter som dessa:

http://www.myus.com/
http://www.usglobalmail.com/default.asp

Man får en postlåda i usa och allt som hammnar i den packas om och skickas till sverige. Skulle kunna vara ett sätt att slippa denna hiskliga svenska momsen.

Om tullen bedömmer innehållet i paketet, så får man betala moms. Så enklet är det. Frågan är vad kostar dessa tjänster, blir det verkligen någon förtjänst? Många gånger så åker man själv eller någon bekant över pölen genom jobbet och då kan man göra som anders gjort. Köper man något väldigt dyrt så kan man ju ta en veckas semester och göra resan privat med "vinst".
 
Håller med!

Anders Östberg skrev:
Tycker man det är OK så... det är ju upp till var och en bara man är medveten om att det är olagligt och att det därför finns risker med det.

Att uppmuntra till det är minst sagt tveksamt och förmodligen också i strid med Fotosidans regler.
Jag tycker at vuksna personer (?) borde ha bettre omdömme enn detta.
Oppmuntran til lagbrott borde inte förekomma på fotosidan!
Erik J
 
Anders Östberg skrev:
Tycker man det är OK så... det är ju upp till var och en bara man är medveten om att det är olagligt och att det därför finns risker med det.

Att uppmuntra till det är minst sagt tveksamt och förmodligen också i strid med Fotosidans regler.

Tycker man det är olagligt så är man galen.. Otroligt galen.
 
Ades skrev:
Tycker man det är olagligt så är man galen.. Otroligt galen.

Det är klart det är olagligt, sedan kan man diskutera hur allvarligt lagbrottet är. Problemet med att sätta sig över lagen är att din granne kan uppleva att du har mer pengar än han och han därmed borde ha rätt att råna dig. Han anser då att lagen är fel och borde få bryta mot den eftersom den är fel, precis som du tycker att du får bryta mot momslagarna för att du tycker de är fel.


Mvh

Martin
 
Det borde skrivas in i de mänskliga rättigheterna att ingen stat må förtrycka sitt folk genom att ta ut mer än 50% i skatt. (inklusive dolda skatter)

Moms är en konsumtionsskatt och om jag konsumerar mina pengar utomlands så ser jag absolut ingen orsak att jag ska betala straffskatt med 25% på de produkter jag inhandlat i ett annat land.

De som tycker att det är ett hemskt brott att gå på grönt i tullen, tycker ni även att ni bör uppge om ni konsumerat mat utomlands och isåfall be om att få betala matmoms på 12% på den föda ni förtärt medans ni varit i ett annat land? (OBS jag är ironisk!)
 
Jag har väldigt dålig koll på det här, men jag har för mig att jag har hört att man helt lagligt slipper moms och tull om prylarna är använda utomlands. Vet någon om det stämmer?
 
Nej...

divander skrev:
Jag har väldigt dålig koll på det här, men jag har för mig att jag har hört att man helt lagligt slipper moms och tull om prylarna är använda utomlands. Vet någon om det stämmer?
...det stämmer inte. Det är moms på värdet; oxå begagnat.
 
wico skrev:
Det borde skrivas in i de mänskliga rättigheterna att ingen stat må förtrycka sitt folk genom att ta ut mer än 50% i skatt. (inklusive dolda skatter)

Moms är en konsumtionsskatt och om jag konsumerar mina pengar utomlands så ser jag absolut ingen orsak att jag ska betala straffskatt med 25% på de produkter jag inhandlat i ett annat land.

De som tycker att det är ett hemskt brott att gå på grönt i tullen, tycker ni även att ni bör uppge om ni konsumerat mat utomlands och isåfall be om att få betala matmoms på 12% på den föda ni förtärt medans ni varit i ett annat land? (OBS jag är ironisk!)
Kul att du är ironisk. Om du läst på vet du också att det är på varor man tar in i landet och att det är tillåtet att ta in varor för eget bruk upp till ett visst belopp (ca 1600 kronor senast jag reste vill jag minnas) utan att betala moms. Så din ironi slår nog lite fel där tyvärr.

Jag tycker inte det är ett hemskt brott att gå under grönt, speciellt inte om man jämför med våldtäkt, mord, väpnat rån och liknande. Men det var aldrig frågan. Frågan var om det är lagligt att undanhålla staten moms när man är skyldig att betala sådan.

Jag tycker också att vi är överbeskattade i många fall. Tänk bara att jag ska betala pengar till artister och kompositörer när jag köper DVD-skivor för att bränna backup av mina egna bilder, för att man KAN använda samma skivor till att olagligt kopiera deras verk. Men tyvärr handlar det inte så mycket om vad jag tycker som om hur lagen faktiskt är.

Om du inte tycker det är ett hemskt brott att gå på grönt i tullen så får du väl ta det på ditt samvete, men att uppmana andra att göra det är med all sannolikhet att bryta mot Fotosidans regler och/eller policy. Låt oss slippa sådant här, tack.
 
divander skrev:
Jag har väldigt dålig koll på det här, men jag har för mig att jag har hört att man helt lagligt slipper moms och tull om prylarna är använda utomlands. Vet någon om det stämmer?
Tror det är gamla regler. Kollade upp det för något år sedan på tullverkets hemsida och hittade någon broschyr där de skriver att man får ta in prylar för 1700kr eller liknande moms- och tullfritt.
 
divander skrev:
Jag har väldigt dålig koll på det här, men jag har för mig att jag har hört att man helt lagligt slipper moms och tull om prylarna är använda utomlands. Vet någon om det stämmer?

Ojdå...tror att det var ca 1 år sedan som jag skrev ett inlägg sist i forumet, men blir lite förvånad att det diskuteras samma saker som då.

Måste finnas hur många trådar som helst som tar upp samma sak.

Det stämmer ej...osäker på summan, men tror den ligger på 1700:- fortfarande...oavsett nytt eller begagnat.
 
Undrar hur många av er som tycker det e så olagligt som betalar, Tv-licens, Inte tar med för mycket sprit från utomlands resorna, Dragit av lite extra på deklaration, lagt till några extra mil på pendlingen vid deklaration osv... Man kan ju tro att det inte nån gått mot röd gubbe ens...
Ni kanske skulle bli politiker när ni är så Laglydiga?
Där finns ju en o annan som dragit undan en del...
 
?????

Elgas skrev:
Undrar hur många av er som tycker det e så olagligt som betalar, Tv-licens, Inte tar med för mycket sprit från utomlands resorna, Dragit av lite extra på deklaration, lagt till några extra mil på pendlingen vid deklaration osv... Man kan ju tro att det inte nån gått mot röd gubbe ens...
Ni kanske skulle bli politiker när ni är så Laglydiga?
Där finns ju en o annan som dragit undan en del...
Huff! Jo da; jag har gått på röd gubbe; t.o.m. fler gånger. Just nu är upptagen med att lära mine barnbarn att göra det samma. Dom skal oxå lära att svartjobba för att kunna köpa prylar dom ellers inte ville ha råd med.
 
Max jag har inte uppmanat någon att begå brott, jag reflekterade bara över frågeställningen, trådskaparen tipsar däremot hur man kan göra för att slippa betala momsen.

Mitt tips är annars att bolagisera sin hobby om man bränner mycket pengar på prylar. Då slipper man momsen helt lagligt. Om man är lite företagsam så är det nog inte så svårt att tillbörja med få en verksamhet som går +/- noll. Och kanske även kan göra en liten vinst så småningom.

Ps, det är väl inga problem att äta & dricka för några tusen på en 5stjärning krog, om man sedan inte besökt toa innan man beträder svensk mark igen så har man i princip varorna i magen (smuggling?). (Ironiserar nu igen)
 
wico skrev:
Max jag har inte uppmanat någon att begå brott, jag reflekterade bara över frågeställningen, trådskaparen tipsar däremot hur man kan göra för att slippa betala momsen.
Mikael, jag har inte sagt att du uppmanade till det. Jag reagerar på folks allmänna inställning och att man helt plötsligt ska ta ställning till om det är ett "hemskt brott" eller inte. Antingen bryter man mot en lag eller inte. Visst kan man tycka att ett lagbrott är vidrigare än ett annat, men båda ÄR lagbrott.

Man kan också tycka att vissa lagar är helt idiotiska och i civil olydnad bryta mot dem. Men då får man stå sitt kast, allt annat är hyckleri. Det är rätt vanligt att folk fifflar och sedan försöker rättfärdiga det med att de tycker reglerna/lagarna är "dumma". Det gör det faktiskt inte mer tillåtet för det. Varför ska det vara så svårt att erkänna? Är det för att man sover bättre på kvällarna om man intalar sig själv att det är ok? (Alla inser väl att man då bara lurar sig själv...)

Jag är ingen ängel, går rätt ofta mot rött (mig veterligen inget lagbrott längre, men skulle jag åka på böter pyntar jag). Dock suckar jag bara när man läser ytterligare en sådan här tråd på Fotosidan. Jag tycker faktiskt inte det är något vidare revolutionerande "tips" att berätta att man kan smussla in något genom tullen när man vandrar från gaten. Det kan nog vem som helst komma på.

Annars håller jag helt med dig om att starta firma är ett sätt att kvitta moms på, fast det skulle väl inte smälla lika högt om du postade en tråd om det dessvärre :-/

Ps. Angående ditt tips om femstjärnig krog och toalettbesök tycker jag du ska prova det! Berätta gärna för oss här i tråden vad Tullen sade. (Jag ironiserar också...)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.