Jag har gjort detta bara en enda gång, så min erfarenhet inom området är tämligen begränsad. Föreslår att du gör några sökningar här med t.ex. termerna vimmel, vimmelfoto, vimmelfotograf och motsvarande med början på mingel.
För egen del använde jag ett normalzoomobjektiv samt en ganska kraftig blixt, eftersom jag hade tänkt använda min Stofen Omnibounce ljusdiffusor. Denna fungerar bara ifall det finns väggar och/eller tak på ganska nära håll, vilket inte var fallet, så den var oanvändbar. Jag tillverkade istället en provisorisk reflektor av ett vitt A4-papper (för att få större reflekterande yta och därmed lite mjukare ljus - fungerar på nära håll) som jag klippte till lite och och färste med gummiband (jag riktade blixthuvudet rakt uppåt).
Undvik automatisk vitbalansering - det brukar ge väldigt stora variationer mellan bilderna eftersom det vanligen finns alla möjliga olika färgade lampor överallt. Likaså har jag hittills föredragit manuell exponeringsinställning vid blixtfoto, eftersom även detta ger betydligt mera likformigt exponerade bilder (efter att man har tränat ett tag). Fast numera, med min nyligen inskaffade Sony A550, så har jag funnit att den riktigt bra klarar av att exponera blixtbilder rätt.
Ifall du vill ha med något av bakgrundsatmosfären så får du välja en lång exponeringstid - runt 1/4 sekund eller däromkring, samt antingen Slow Speed eller Second Curtain (eller vad Nikon kan tänkas att ha döpt dessa funktioner till), beroende på vilken effekt du vill uppnå. Vanligen föredrar man ju Second Curtain-läget, men vid vimmelfoto av folk så brukar detta inte funka så bra, eftersom de många gånger kan hinna att ändra sig så mycket innan blixten brinner av - som ju då sker först några ögonblick efter att du har "knäppt".
Ifall du ställer in vitbalansen efter blixtens färgtemperatur så får bakgrunden naturligtvis en varm karaktär, men det ser oftast helt OK ut. Ifall du inte gillar detta kan du ju sätta ett varmfärgat filter på blixten (inte på kameran förstås). Föreslår att du i så fall inte korrigerar fullt ut - det är oftast mer tilltalande med en lite varmare bakgrund.
Slutligen, ifall du vill ha med bakgrunden i bilden så behöver du normalt använda dig av någon form av bildstabilisering eftersom slutartiden blir så lång (det är inga problem med dina "offer", eftersom elektronblixtljusets korta bränntid effektivt fryser dessa). I ditt fall blir det då tyvärr bara 16-35/4 VR-gluggen (såvida du inte råkar vara sensationellt stadig på handen). Ifall du vill använda ljusstarka objektiv vid dåligt ljus så har du lite fel utrustning - det finns inga sådana objektiv med VR/IS. I sådana fall behöver man använda kameror med stabilisering i huset (dvs vilket system som helst UTOM just Canon eller Nikon).
Hoppas att du kan ha någon nytta av denna information! Och observera att min sista parentes INTE ALLS är ett förslag till dig att byta utrustning - det handlar enbart om information.
Edit: Andra skriver mindre långrandigt och mera snabbt än vad jag gör...