Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips: Rädda torra gummidelar

Produkter
(logga in för att koppla)

crawen

Aktiv medlem
Lyckades nyligen ropa in en fräsch Leica CL på en auktion och jag sitter nu och fixar och trixar lite med den. Objektivet har ett motljusskydd av gummi och efter ca 34 år har gummit börjat bli lite torrt. Kände att jag inte ville riskera att förstöra detta fina och smidiga motljusskydd så jag började undersöka lite om vilka olika sätt det finns att rädda det från att torka ut helt och börja spricka.

Efter lite googlande fick jag reda på att paraffinolja är finfint att behandla gummi med (används tydligen rätt flitigt i bland annat jänkarbilskretsar för att återfukta gummilister etc). Så efter lite rotande i städskåpet hittade jag en flaska paraffinolja från IKEA och applicerade detta på motljusskyddet. Lät det sedan stå i ca 30 minuter och suga åt sig oljan, torkade av det och nu är det som nytt, helfint, mjukt och med en känsla av nytt gummi. Riktigt nöjd måste jag säga.

Bara ett tips jag ville dela med mig av :) Hoppas bara att jag la det i rätt forumdel...
 
Perfekt. Satt just och letade tips för rekondning av gummit på fokus- och zoomringen på ett 70-200 L-objektiv. Ska absolut testa med lite paraffinolja!
 
Köpte Glycerol på apoteket. Kostade en 50-lapp. Smorde in med en svamp och en hård pensel och lät dra några minuter. Torkade rent med en tygtrasa och tops. Gummit både känns och ser ut som nytt!

Tack för tipsen!
 

Bilagor

  • g1.jpg
    g1.jpg
    52.1 KB · Visningar: 9,989
  • g1b.jpg
    g1b.jpg
    53.1 KB · Visningar: 9,890
  • g2.jpg
    g2.jpg
    44 KB · Visningar: 10,025
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.