Annons

Tips - Programvara värd varje peng!

Produkter
(logga in för att koppla)

recman

Aktiv medlem
Vill tipsa om ett, eller egentligen två, helt suveräna program för alla som har Nikon-kameror. Sprang själv på dom idag av en slump och jag har inga som helst knytningar till tillverkaren utan anser bara att programmen är värda varenda krona och vill därmed tipsa andra om dom.

Programmen är ControlMyNikon och Cinematographer Pro. Förstnämnda är för att koppla kameran till datorn och därifrån sedan kunna styra allt i princip, man kan tex se liveview direkt på datorn, eller vad sägs om att kunna ta kort med hjälp av ljudaktivering?

Det andra programmet, Cinematographer Pro, är liknande som första men helt inriktat för de som filmar med sin D7000 eller D5100, enda kamerorna som stöds tyvärr. Man kan då bland annat få live-histogram vid filmning, nåt som kamerorna saknar annars.

Programmen kostar ca 85:-/st (inkl moms) vilken är ett superpris tycker jag med tanke på vad man får för pengen. Båda programmen finns i 14-dagars-trial-version, så bara att tanka hem och testa, jag är riktigt imponerad av vad de lyckats få ihop.

Hämta och läsa mer på www.controlmynikon.com

Tack för tipset, men...

För alla som har Nikon-kameror?
Nej inte på långa vägar.

Trevligt för de som har kameror som programmet stöder, men det finns ju flera program för dessa kameror redan.
Skulle gärna se ett program (som är färdigt och till försäljning) som stöder Live View på laptop/surfplatta med Win7 till D3100 istället. Det vore trevligt.

Tack för tipset, men...

För alla som har Nikon-kameror?
Nej inte på långa vägar.

Trevligt för de som har kameror som programmet stöder, men det finns ju flera program för dessa kameror redan.
Skulle gärna se ett program (som är färdigt och till försäljning) som stöder Live View på laptop/surfplatta med Win7 till D3100 istället. Det vore trevligt.

Ursäkta mig, för de allra flesta med Nikon-dslr. ControlMyNikon stödjer en ganska bra uppsättning kameror (D3, D3S, D3X, D40, D40X, D60, D80, D90, D200, D300, D300S, D700, D5000, D5100, D7000).

Att just D3100 inte stöds misstänker jag är en fråga om att kameran inte erbjuder möjligheten, annars borde de redan ha stöd även för den. Maila dom och kolla, eller köp en ny kamera ;)

Ursäkta mig, för de allra flesta med Nikon-dslr. ControlMyNikon stödjer en ganska bra uppsättning kameror (D3, D3S, D3X, D40, D40X, D60, D80, D90, D200, D300, D300S, D700, D5000, D5100, D7000).

Att just D3100 inte stöds misstänker jag är en fråga om att kameran inte erbjuder möjligheten, annars borde de redan ha stöd även för den. Maila dom och kolla, eller köp en ny kamera ;)

Tänk att bara för att man inte går ner på knä och kysser deras fötter (bildligt talat) när de säger något, så tar de åt sig som om man varit hotfull och elak.

Som jag sa, till dessa kameror som stöder "tethering" redan från början finns det många program som gör just allt det som dessa två program gör. Möjligtvis skiljer det sig lite utseendemässigt och prismässigt.

Jag kritiserade dig inte FÖR ATT du tipsade om programmen, jag bjöd bara på min syn på programutbudet överlag för kameror som inte stöder "tethering".

Sen kan man diskutera vad man anser att tethering är och ifall inte all form av datorstyrd interaktion med kameran kan kallas tethering, men den här tråden handlar ju inte om detta i första hand.
Bli inte sur över att någon kommenterar i din tråd på ett sätt som du inte håller med om.
Det hör till ett forum att folk har olika åsikter och att alla har lika rätt att uttrycka dem så länge man inte bryter mot forumets regler.

Tänk att bara för att man inte går ner på knä och kysser deras fötter (bildligt talat) när de säger något, så tar de åt sig som om man varit hotfull och elak.

Som jag sa, till dessa kameror som stöder "tethering" redan från början finns det många program som gör just allt det som dessa två program gör. Möjligtvis skiljer det sig lite utseendemässigt och prismässigt.

Jag kritiserade dig inte FÖR ATT du tipsade om programmen, jag bjöd bara på min syn på programutbudet överlag för kameror som inte stöder "tethering".

Sen kan man diskutera vad man anser att tethering är och ifall inte all form av datorstyrd interaktion med kameran kan kallas tethering, men den här tråden handlar ju inte om detta i första hand.
Bli inte sur över att någon kommenterar i din tråd på ett sätt som du inte håller med om.
Det hör till ett forum att folk har olika åsikter och att alla har lika rätt att uttrycka dem så länge man inte bryter mot forumets regler.

Nu vet jag inte riktigt alltid vad du svamlar om. För det första, varför skulle jag bli sur över ditt förra inlägg? Iof innehåll det lite gnällande som var ovidkommande för tråden, men sur?? Nej du...

Vems fötter skulle du gå ner och kyssa? Mina? Helst inte om du frågar mig, men fattar ärligt talat inte vad du jiddrar om...är du snäll och förklarar?

Mitt tips grundande sig just på kombinationen av alla funktioner som erbjöds och det högst överkommliga priset för en licens. Jag har aldrig sagt att det inte finns andra alternativ, även om jag faktiskt inte sett nåt annat som har alla dessa funktioner. Men du som känner till dom får väldigt gärna berätta mer om dom, nya och bättre programvaror är alltid roliga att klämma och känna på, så jag tar med glädje emot dessa tips från dig.

Du kan ju inte begära att det skapas programvaror för tethering till kameror som inte ens stödjer det, som tex till din kamera (om så nu är fallet). Hur hade du tänkt att mjukvarutillverkarna skulle lösa det? Troligen handlar det i bästa fall om ett firmware-hack för kameran som krävs, men då skall någon ta fram detta första (Nikon lär tyvärr inte göra det). Vill man så gärna ha tethering till sin kamera så köper man helt enkelt en kamera som stödjer tethering, den bistra sanningen.

Diskussionen över vad tethering egentligen är tänker jag inte gå in på, då det aldrig varit ett frågetecken i denna tråd, var helt enkelt nåt som poppade in i din skalle helt apropå.

Och du behöver inte förklara någon form av forumsetik eller forumsregler för mig, tack. Däremot är mitt tips till dig att tagga ner, sluta läs mellan raderna (för du klarar inte av det) och håll dig till ämnet.

Hoppas du får en bättre fortsättning på dagen!

På tal om bra programvaror.

Har hittat en som är gratis och som skickar bilden direkt till datorn o visar den.
Liknande de beskrivna men denna är till Mac.

http://www.sofortbildapp.com/

Bra tips! Låter som ett bra alternativ för alla Mac-användare då tyvärr en Mac OS-version av ControlMyNikon inte finns i dagsläget, heller inte hittat ifall de jobbar på detta.
Sofortbild verkar dock sakna ett par sköna funktioner, som att se Live-View-bilden direkt på datorn och som att kunna styra kameran med ljud, ljus (kräver externa mackapärer men den har stöd för det), via webben och eller med röstkommandon. Men just Live-view-visningen är väl den jag kände var riktigt trevlig att ha, tex vid studio- eller produktfotografering.

Men Sofortbild var gratis om jag förstod allt rätt och gratis är alltid gott :)

Intressanta tips verkar det som trots att jag inte har en kamera som programmen stödjer och till råga på allt har jag en Mac. Det är svårt att full koll på intressant programvara så det kan därför vara av intresse med tips liknande detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar