Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Tips på vidvinkel/normalzoom!
- Trådstartare Crille81
- Start datum
schaki
Aktiv medlem
Crille81 skrev:
Men om jag klarar mig utan det korta skärpedjupet som mitt Tamron 28-75/2.8 ger, kan Nikon 16-85 vara ett bra alternativ då eller jag ska rentav satsa på ett Nikon 17-55/2.8?
Vet det är ganska stor prisskillnad men det kan jag ta bara jag vet de presterar bra!
Är det stor skillnad mellan ett Sigma 18-50/2.8 och ett Nikon 17-55/2.8?
Jag tror inte heller att det är ngn gigantisk skillnad, om man jämför 2 bra exemplar av respektive objektiv.
Skillnaderna är mig veterligen, byggkvalite och vädertätning, till Nikkorns fördel.
Medan Sigmat ger möjlighet att ta close ups.
Hur pass bra närbilderna med det objektivet blir kan jag tyvärr inte svara på, då jag inte har använt det
Däremot vet jag att de med Sigma 24mm 2.8 Macro blir klart godkända, bortsett från att flare kan uppstå ute i naturen vid macro.
Nikkor 16-85mm borde va ett bra objektiv, särskilt då dem av allt att döma tänker ersätta deras nuvarande 18-70mm med det, som folk tycks gilla. Och jag tror dem aktar sig för att göra det sämre då dem knappast vill få bakläxa.
Det jag är lite skeptisk till är att största bländaröppning är 5.6 i teleläget.
Oavsett vilket objektiv du väljer, så returnera om du skulle få få ett exemplar med halvdan skärpa på full bländarÖppning.
Det är tyvärr inte bara de som köpt Sigma och Tamron som fått mediokra exemplar, utan även 1 eller 2 Nikon-fotografer, på Dpreview har råkat ut för något halvdant Nikkor 17-55 2.8.
Crille81
Avslutat medlemskap
schaki skrev:
Jag tror inte heller att det är ngn gigantisk skillnad, om man jämför 2 bra exemplar av respektive objektiv.
Skillnaderna är mig veterligen, byggkvalite och vädertätning, till Nikkorns fördel.
Medan Sigmat ger möjlighet att ta close ups.
Hur pass bra närbilderna med det objektivet blir kan jag tyvärr inte svara på, då jag inte har använt det
Däremot vet jag att de med Sigma 24mm 2.8 Macro blir klart godkända, bortsett från att flare kan uppstå ute i naturen vid macro.
Nikkor 16-85mm borde va ett bra objektiv, särskilt då dem av allt att döma tänker ersätta deras nuvarande 18-70mm med det, som folk tycks gilla. Och jag tror dem aktar sig för att göra det sämre då dem knappast vill få bakläxa.
Det jag är lite skeptisk till är att största bländaröppning är 5.6 i teleläget.
Oavsett vilket objektiv du väljer, så returnera om du skulle få få ett exemplar med halvdan skärpa på full bländarÖppning.
Det är tyvärr inte bara de som köpt Sigma och Tamron som fått mediokra exemplar, utan även 1 eller 2 Nikon-fotografer, på Dpreview har råkat ut för något halvdant Nikkor 17-55 2.8.
Kanske dum fråga men hur kan jag på ett enkelt sätt kolla så att skärpan är bra på full bländar öppning?
Vet såklart man ser det på bilder men finns det något bra "test" jag kan göra?
schaki
Aktiv medlem
Crille81 skrev:
Kanske dum fråga men hur kan jag på ett enkelt sätt kolla så att skärpan är bra på full bländar öppning?
Vet såklart man ser det på bilder men finns det något bra "test" jag kan göra?
Själv har jag provat att fota något detaljerat föremål på full bländaröppning.
Det vanligaste, för mig, är att jag går och fotar en runda, mestadels på full bländarÖppning, men också nerbländat.
Och sen granskar jag bilderna i actual size, när jag kommer hem.
nosferatu
Aktiv medlem
Mina tyckanden gällande Tamron 28-75 och Tamron 17-50:
* Skillnaden 17mm vs. 28mm är mycket stor.
* Skillnaden 50mm vs. 75mm är inte lika stor, men märkbar t.ex. vid porträttfoto.
* Båda är ungefär lika i storlek, vikt och byggmässigt.
* 17-50 har betydligt gnälligare/ljudligare AF.
* Båda ger mycket bra bildresultat.
Själv ska jag behålla 17-50, då jag behöver vidvinkeln. 28-75 är dock mycket trevligt som porträttobjektiv.
Trevlig kväll
//e
* Skillnaden 50mm vs. 75mm är inte lika stor, men märkbar t.ex. vid porträttfoto.
Själv ska jag behålla 17-50, då jag behöver vidvinkeln. 28-75 är dock mycket trevligt som porträttobjektiv.
Trevlig kväll
//e
Crille81
Avslutat medlemskap
nosferatu skrev:
Mina tyckanden gällande Tamron 28-75 och Tamron 17-50:
Trevlig kväll
//e
Tackar för inlägget! Har läst en del att Tamron 17-50/f2.8 inte ska va så skarp i kanterna vid full bländaröppning, stämmer det?
Som det ser ut nu så väljer jag mellan:
- Tokina 12-24/f4
- Nikkor 16-85/f3.5-5.6
- Sigma 18-50/2.8
- Tamron 17-50/2.8
Kommer behålla mitt 28-75/f2.8 som "allround" objektiv på tex semester resor eller liknande då de kan funka bra!
Men som sagt är ute efter lite mer vidvinkel tex till inomhus foto eller mässor. Oftast sitter ju min SB-600 på kameran då!
Så någon som kan ge mig bra råd vilket/vilka jag ska välja? Det jag fotar mest är natur/byggnader osv. och sen en del modellfoto i studio. Vilket objektiv är bäst till mina behov?
nosferatu
Aktiv medlem
Vågar inte orda om detta, då jag inte detaljgranskat i den omfattningenCrille81 skrev:
Tackar för inlägget! Har läst en del att Tamron 17-50/f2.8 inte ska va så skarp i kanterna vid full bländaröppning, stämmer det?
Dock passar 28-75 även till fullformatskameror, vilket innebär att man med 1,6x-sensor endast använder sig av "the sweet spot", alltså den skarpa mitten. 17-50 däremot är anpassad för små sensorer.
Så rimligtvis skulle det mycket väl kunna vara som du har hört, speciellt som det torde vara svårare att designa vidvinklig optik med bra prestanda i hörnen.
Även jag hade funderingar på Tokina 12-24, men ett 17-50 känns betydligt mer allround än att behöva byta mellan två objektiv i ett så pass viktigt brännviddsområde (12-24 <---> 28-75).
Zotamedu
Aktiv medlem
Det är ju rätt olika objektiv du radar upp där. Är det mycket vidvinkel du är ute efter så är ju Tokina ett självklart val. Är det stor bländaröppning står det mellan Tamron och Sigma och vill du ha ett allroundobjektiv blir det Nikon. Tror du behöver fundera på vad du tänker använda objektivet till.Crille81 skrev:
Som det ser ut nu så väljer jag mellan:
- Tokina 12-24/f4
- Nikkor 16-85/f3.5-5.6
- Sigma 18-50/2.8
- Tamron 17-50/2.8
Kommer behålla mitt 28-75/f2.8 som "allround" objektiv på tex semester resor eller liknande då de kan funka bra!
Men som sagt är ute efter lite mer vidvinkel tex till inomhus foto eller mässor. Oftast sitter ju min SB-600 på kameran då!
Så någon som kan ge mig bra råd vilket/vilka jag ska välja? Det jag fotar mest är natur/byggnader osv. och sen en del modellfoto i studio. Vilket objektiv är bäst till mina behov?
Crille81
Avslutat medlemskap
Zotamedu skrev:
Det är ju rätt olika objektiv du radar upp där. Är det mycket vidvinkel du är ute efter så är ju Tokina ett självklart val. Är det stor bländaröppning står det mellan Tamron och Sigma och vill du ha ett allroundobjektiv blir det Nikon. Tror du behöver fundera på vad du tänker använda objektivet till.
Förstår hur du menar, grejen är ju att mitt 28-75/f2.8 ser jag som ett bra allround objektiv om man är utomhus.
De objektivet jag är ute efter vill jag kunna fota med inomhus (allmänt, kalas osv.), men vill även kunna använda det till studiofotografering.
Går det att kombinera? Är 18-50/2.8 eller 17-50/2.8 att föredra då eller jag ska satsa på Tokina 12-24/4?
Makten
Aktiv medlem
Det du bör beakta är om du tror att du kommer röra dig just i området mellan objektivens respektive ändbrännvidder, alltså 24 och 28 mm (om du väljer Tokina 12-24). Det är jobbigt att hålla på och byta fram och tillbaka som en dåre, men så behöver det inte bli om man inte är så intresserad av just det området.
Jag är just på gång att införskaffa 12-24:an, men jag har ingen normalzoom alls. Istället har jag lite fasta objektiv, så jag tänkte komplettera nedåt med en zoom. Det blir väl ungefär samma sak i praktiken. 12-24 känns som ett väldigt attraktivt omfång för en vidvinkel eftersom 24 är såpass långt att det duger som "kort normal". Detta blir min uppsättning:
12-24
35
50
105
200
Jag är just på gång att införskaffa 12-24:an, men jag har ingen normalzoom alls. Istället har jag lite fasta objektiv, så jag tänkte komplettera nedåt med en zoom. Det blir väl ungefär samma sak i praktiken. 12-24 känns som ett väldigt attraktivt omfång för en vidvinkel eftersom 24 är såpass långt att det duger som "kort normal". Detta blir min uppsättning:
12-24
35
50
105
200
Crille81
Avslutat medlemskap
Som jag skrev tidigare, jag har nu funderat ut vad mer specifikt jag behöver optiken till:
- Fotografering i studio, modellfotografering
- Fotografering på mässor evenemang
- Modellfotografering utomhus
Vilket objektiv tror ni lämpar sig bäst till dessa miljöer? Foto i studio och mässor är ju med SB-600 blixt.
Tankarna går nu att antingen komplettera mitt 28-75/2.8 med ett 12-24/4 eller 17/18-50/2.8 eller så ett Nikkor 16-85/3.5-5.6, men då kommer nog inte mitt 28-75/2.8 användas allt för mycket eller vad tror nI?
Vilket objektiv tror ni lämpar sig bäst till dessa miljöer? Foto i studio och mässor är ju med SB-600 blixt.
Tankarna går nu att antingen komplettera mitt 28-75/2.8 med ett 12-24/4 eller 17/18-50/2.8 eller så ett Nikkor 16-85/3.5-5.6, men då kommer nog inte mitt 28-75/2.8 användas allt för mycket eller vad tror nI?
Makten
Aktiv medlem
"Modellfotografering" säger ju ingenting. Det kan vara allt från ansiktsporträtt (då man ju vill ha ett kort teleobjektiv oftast) till sånt som herr Knutsen pysslar med (och då vill man antagligen ha redig vidvinkel ibland): http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?authorID=12750Crille81 skrev:
Som jag skrev tidigare, jag har nu funderat ut vad mer specifikt jag behöver optiken till:
Samma sak med "studiofotografering". I en studio kan man fotografera med allt från vidvinkel till tele.
Mässor inomhus är väl det enda där vidvinkel känns "självklart", även om normalzoom också lär funka bra.
PerFogelberg
Aktiv medlem
Med ett Tamron 28-75 i min väska hade jag definitivt valt en 12-24 att komplettera med.
12 mm är roligt. Speciellt om man ska fotografera fordon.
Här är ett bildexempel: Visa bild - Busig Buss
Makten
Aktiv medlem
Hmm, det var ju väldigt usel hörnskärpa må jag säga. Är det nedbländat något?PerFogelberg skrev:
Med ett Tamron 28-75 i min väska hade jag definitivt valt en 12-24 att komplettera med.
PerFogelberg
Aktiv medlem
Bilden är inte fotograferad med en 12-24. Däremot har objektivet jag har använt samma bildvinkel som en 12-24. Dessutom ligger skärpan på bussfronten och inte på väggen bakom. Exif säger f/4,8.Makten skrev:
Hmm, det var ju väldigt usel hörnskärpa må jag säga. Är det nedbländat något?
Makten
Aktiv medlem
Åhå, det var ju lite missvisande med tanke på tråden;-) Men jag förstår meningen.PerFogelberg skrev:
Bilden är inte fotograferad med en 12-24. Däremot har objektivet jag har använt samma bildvinkel som en 12-24.
Jag tänkte på de nedre hörnen. Särskilt till höger.Dessutom ligger skärpan på bussfronten och inte på väggen bakom. Exif säger f/4,8.
PerFogelberg
Aktiv medlem
Det jag vill säga är att 12 mm är roligare än 17 mm. Med 12-24 och 28-75 har man en bra kombination.
Ofta har jag bara min vidvinkelzoom på kameran när jag är ute och promenerar.
Ofta har jag bara min vidvinkelzoom på kameran när jag är ute och promenerar.
Makten
Aktiv medlem
Ja, så skulle jag också resonera. Men trådskaparen kanske håller sig runt 20-30 mm gärna, och då är det ju bökigt att hålla på och byta. Värt att tänka på.PerFogelberg skrev:
Det jag vill säga är att 12 mm är roligare än 17 mm. Med 12-24 och 28-75 har man en bra kombination.