Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på utrustning ism fotojobb.

Produkter
(logga in för att koppla)

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Hejsan !
Jag har funderingar på att böra "investera" lite fotoprylar, och starta eget. Dock väldigt lätt. Scenariot är inte det att jag ska säga upp mig och tro att jag kan leva bra på att fota. Utan mer en smygstart, investera lite mera prylar, börja göra mindre jobb.

Min största målgrupp kommer att vara "bilar". Men eftersom marknaden inte är speciellt stor så kommer jag ta åt mig annat.

Jag har en budget på ca 45K.
Och den utrustning jag har idag:

-Olympus e-300
-Olympus Zuiko Digital E 14-45/3,5-5,6
-Olympus ZUIKO DIGITAL E 40-150/3,5-4,5
-Olympus ZUIKO DIGITAL ED 7-14/4,0
-Manfrotto stativ med kulled, snabbfäste.
-Fjärrutlösare
-Polariseringsfilter
-Uv filter (som skydd)
-Bärbar 40GB hdisk
-1gb SD minneskort
-Fl-50 blixt
-Fotorig modell "avancerad" (syfte att fota bilar utifrån i fart)

med mera...

Dator:
Imac G5 med stora processorn, photosop cs2

Produkter jag har funderat över:
-Olympus Zuiko Digital 35-100/2,0 - 21739 kr
-Omnibounce =UNI= Universal, till min blixt.
-Explorer 1200Ws är ett batteripack med 2 vanliga strömuttag för exempelvis blixtar.
-Blixtset från kaffebrus: http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-500w-238.html
-Ljustält för produktfoto: http://www.kaffebrus.com/ljustalt-for-produktfoto-vitt-7.html

Det jag undrar nu vad jag kan tänkas behöva mer, vad kan jag evenutellt inte behöva? Ang blixt settet får ni GÄRNA komma med förslag, för jag är helt nybörjare vad det gäller studio blixtar.
Om ni tycker jag är ute och "cyklar",säg det och ge förslag på nått bättre.

Jag vill poängtera ännu en gång, det är ett litet företag som jag vill smygstarta. Även om det är en del "investeringa" jag pratar om, så kommer dom till nytta i framtiden.

Uppskattningsvis vill jag att folk som har erfarenhet i ämnet "foto som jobb" svarar. Naturligtvis får även dom som inte har erfarenhet av jobbet, men har förslag,kunskap om de tekniska bitarna som blixtar och objektiv etc.

Tack för eran tid
Mvh Andreas
 
Bästa tipset är att dra på sig så få fasta kostnader som möjligt.

*en tanke...
Jag själv lever inte på foto men "gör små saker ibland".
Jag har få (ytterst få!!) fasta kostnader i mitt liv, fortfarande. Detta är som att få högre lön;)
Jämfört med den som har villa, hund, bilar, barn etc så har jag oerhört många hundra tusen i lön per år... även om sanningens årslön är snuskigt låg i mitt fall;)

Mitt råd vad gäller prylar är att köpa hellre färre dyrare saker än många middels dyra/bra.

MVH Niclas,
 
Säker på Olympus om du skall jobba profft?

Jag menar inte alls att det är dåliga saker, bara att allt blir snävare när du eventuellt vill utöka din arsenal. Svårsålt begagnat också, jämfört med tex Canon/Nikon.

Idag kan man nog inte säga annat än att kvalteten ur en eos 30D och ett typ 24-70 2,8L är helt super.

Jag ser ett sådant paket som ett bra utgångsläge..

MVH Niclas,
 
Men det blir ju orimligt hög startkostnad om han skall byta ut allt, bättre o köra sâ billigt det gâr ett tag och sedan bestämma sig för ev systembyte.
Men Olympus räcker lâng, det är bara snobberi att skrika efter Canon / Nikon sâ fort nâgon vill sälja en bild eller tvâ.
 
Oj, jag trodde att den listan Andreas skrivit var den tänkta investeringen.. Måste ha läst slarvigt.

Jag håller såklart med dig Gunnar!!

Använd då det du har Andreas!
Kanske saknar jag ngt ljusstarkt som ger dig möjligheten till tex ett riktigt kort skärpedjup, tex div utsnitt på fälgar, crom, osv osv.. Snyggt när ett landskap bakom en bil i rörelse är helt utom fokus,, kanske tom med bara en utvald del av bilen i skärpa..

Däremot så tycker jag att det är rätt att sträva mot ngn av de stora producenterna, helt klart. Inte för att bilderna blir bättre utan för att fördelarna är många andra.

MVH Niclas,
 
Jag har haft det i åtanke. Frågan är hur lätt är det att sälja utrustning för runt 40K som är av märket olympus. Jag tänker samtidigt att om jag köper mer så är det värt mer, men samtidigt är det svåare att sälja. Nu köper jag inte bara för köpandet skull. Utan det är lista på saker jag vill ha, att ha fotoblixtar med sig under en fotosession med extärn strömförsörjning. Ja jag tror inte många bilfotografer använder sig av det idag, om vi inte talar riktiga proffs för biltidningar.

Ang fasta utgifter, ja det är redan försent tyvärr :). Kör ju Skyline R34 GTR som drar 1,5 liter milen och kostar 1700 i månaden på försäkring. Så där är det kört hehe.

Niclas: Ja det stämmer,det är en lista jag redan har. 7-14 objektivet är helt underbart, det är inte oslagbart, men klart bästa objektivet från olympus vad det gäller närmare avstånd iaf.
Nått ljusstarkare, ja det vill jag ha. Jag har nämnt ett ovan i min tråd..

Tack för tips. Men ge mig mera _;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.