ANNONS
Annons

Tips på utrustning för omstart

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag har efter många års frånvaro fått upp fotointresset igen. Jag behöver lite idéer angående vad jag ska skaffa för utrustning. Jag har tidigare använt Canon EOS 5D och 1D samt A-1 med Fd-gluggar och är väl bekant med det systemet. Det enda jag har kvar är en EF 50 1,4. Jag funderar på att köpa en 5D igen och någon analog EF kamera för att kunna använda samma objektiv så man slipper ha dubbelt av allt. Jag har även en Nikkormat med normal, trevlig men lite för omodern och enkel för svårare ljus. Jag är ingen fanboy eller prylnörd utan vill ha en så liten utrustning som möjligt som fyller mina behov. Jag tänker mig dokumentärfoto i dåligt ljus. Jean Hermansson hade en Nikon FM-2 på slutet. Jag tänker mig främst analogt och att kanske bara ha en 5D med 50 1,4 för de gånger man vill ha digitalt.

Om du kör en manuell kamera för film så kan du ju typiskt sett även köra dem (red: objektiven alltså) med adapter på en spegellös, men det beror förstås på om du vill ha autofokus eller inte. Och det gäller ju även tvärs över olika system, eftersom det mesta för film har längre registeravstånd än olika spegellösa fattningar. Men det blir förstås elektronisk sökare med vad det innebär både i att det oftast är lättare att fokusera manuellt, men även att det är en mer eller mindre bra eller dålig liten bildskärm bakom ett okular.

Senast ändrad:
När jag läser omstart tänker jag något nytt, och gärna något bättre.
Som otrogen yrkesfotograf skulle jag börja min nya bana med en Sony fullformatare eller APS.
Sony för att det är här jag ser utvecklingen spira.
Det finns gott om både nya och gamla varianter och hundratals objektiv.
Låt plånbok och behov fälla avgörandet, men stanna inte kvar på grund av någon gammal glugg du har kvar.
Till Sony finns numer tex ett antal kinesiska märken som gör roliga gluggar billigare.
Jaghar under en mer än 50 årig karriär ägt hundratals kameror av olika slag.
Dagens spegellösa är bättre på varje punkt, utom möjligen nostalgi.

En Nikon ZF (FM2 i digital form) med voigtländer 40mm1.2 har allt som behövs för dokumentär foto i dåligt ljus.
Det finns massor med adaptrar till gammla objektiv dessutom.

Ifall utrustningen i huvudsak ska användas för att fotografera med film så handlar det väl om att kolla in vad som finns på begagnatmarknaden?

Nu har väl en digitalkamera betydligt bättre förutsättningar vad gäller dokumentärfoto i dåligt ljus men det är en annan fråga.

Det som skulle avgöra valet mellan Canon och Nikon för mig är helt enkelt vilken man trivs bäst med. Jag har haft båda systemen både analogt och digitalt, den digitala Canon var en 5D Mk2 som jag körde med i några år men för personlig del gillar jag ergonomin i Nikon bättre så det blev en D750 och efter den en Z6 II, däremellan ett mellanspel med Fuji X-T4 under ett par år. Men tips nummer ett är att om du inte har investerat en massa i gamla objektiv så låt inte det styra hur du väljer och tips två är att du väljer det system du trivs bäst med. För mig är det som sagt Nikon, för andra Canon eller något annat, detta är personligt och rent bildmässigt spelar det knappast någon roll om du ligger runt ungefär samma upplösning och samma generation på sensorer. Om du skall videofilma mycket blir det en del andra parametrar att ta hänsyn till som utläsningshastighet från sensorn och annat, men det kan jag dåligt eftersom jag inte filmar med kameran.

I så fall skulle jag rekommendera, som analog kamera, en Canon EOS 5. Den har allt du behöver och lite till, och du får en begagnad för runt 500kr.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.