Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på tillbehör till Fuji x-t3

Produkter
(logga in för att koppla)

ShootMe

Medlem
Hej!

Efter ett år med min Ricoh gr3 så är det dax att uppgradera till en Fuji xt3. Jag började fota igen för ett år sedan så är väldigt färsk på tillbehör.

Jag behöver er hjälp med tips på diverse tillbehör, märken, modeller osv. Har ett hum om de saker jag vill ha till en början.

kameraväska (räcker med att den rymmer kameran med 16-80 kit objektivet), lins/uv skydd, tumgrepp, handledsrem, minneskort och något rengörings kit är det jag har i huvudet just nu.

Funderar på en blixt också för sport foto men har tänkt att testa min lumecube först.

God jul & god fortsättning,
Kevin

Peak design gör riktigt bra väskor i mitt tycke. Jag har också en X-T3a och får god plats med hus och lins på och två extra linser i den. Oftast har jag 50mm eller 18-55mm monterat på huset, och 55-200mm och Laowa 60mm macro i väskan. Plus extra batterier, minneskort, rengöringsgrejer osv.
T om en iPad eller dator upp till 13" också. Trots det är den väldigt liten och smidigt.

Peak design Everyday Sling 10L v2 heter den.

Till X-T3an rekommenderar jag extra batterier. Finns från jupio som är betydligt billigare än original. Kolla kamda.se och efter batteriet NP-W126 som det heter. Även ett skärmskydd till skärmen hade jag investerat i. Finns även det hos kamda.

I övrigt, många kompletterar med avtryckarknapp men jag har läst många skräckhistorier om dom. Folk som fastnat med kameran någonstans och i knappen, så har den slitet sönder originalknappen som sitter under. Dyrt att laga...

Tumgrepp är också något många investerar i. Jag har provat och personligen förstår jag inte grejen med det. Dessutom går det bort för dig som funderar på en blixt.

Jag har nyligen köpt en X-T4 och fick tipset att köpa ett smallrig L-shape handgrepp till den. Jag har inte gjort det än, så det är ett andrahandstips.

Peak design gör riktigt bra väskor i mitt tycke. Jag har också en X-T3a och får god plats med hus och lins på och två extra linser i den. Oftast har jag 50mm eller 18-55mm monterat på huset, och 55-200mm och Laowa 60mm macro i väskan. Plus extra batterier, minneskort, rengöringsgrejer osv.
T om en iPad eller dator upp till 13" också. Trots det är den väldigt liten och smidigt.

Peak design Everyday Sling 10L v2 heter den.

Till X-T3an rekommenderar jag extra batterier. Finns från jupio som är betydligt billigare än original. Kolla kamda.se och efter batteriet NP-W126 som det heter. Även ett skärmskydd till skärmen hade jag investerat i. Finns även det hos kamda.

I övrigt, många kompletterar med avtryckarknapp men jag har läst många skräckhistorier om dom. Folk som fastnat med kameran någonstans och i knappen, så har den slitet sönder originalknappen som sitter under. Dyrt att laga...

Tumgrepp är också något många investerar i. Jag har provat och personligen förstår jag inte grejen med det. Dessutom går det bort för dig som funderar på en blixt.

Tack ska kolla närmare på sling väskorna! Det jag planerar att bära med mig i väskan är xt3an m. 16-80 & i framtiden ett fujinon 35mm f2.

Hur stor väska kan jag behöva ish för att få ner det?

Vad behöver man i ett rengöringkit egentligen? Har inte behövt tänka på sånt med min gr3a

Tips: Ha inte kameran i en kameraväska utan hängandes på axeln eller helst i handen - annars blir inte många bilder tagna. Skaffa ett bra normalobjektiv för vardagsfoto och porträtt och en telezoom för resten. De enda minneskort jag aldrig haft problem med är Sandisk.

Tack ska kolla närmare på sling väskorna! Det jag planerar att bära med mig i väskan är xt3an m. 16-80 & i framtiden ett fujinon 35mm f2.

Hur stor väska kan jag behöva ish för att få ner det?

Vad behöver man i ett rengöringkit egentligen? Har inte behövt tänka på sånt med min gr3a

Dom är grymma. Med det du beskriver hade jag nog gått på den jag skrev. Så får du plats och lite till, man har ju en tendens att alltid addera saker snarare än att ta bort.

Jag har alltid med ett bälgblås och någon duk. Bälgblås är bra för att få bort irriterande prickar i fotona som orsakas av små dammkorn i huset eller linsen.

Duk för att torka av om det behövs t ex om man råkat ta på framsidan av linsen. Då blir det alltid en fläck från fingret. Eller regnstänk.

Sen har jag alltid med en liten egen specialare. Fryspåse och gummiband. Om det verkligen tokregnar så trots paraply blir kameran blöt. Då sätter jag fryspåsen runt kamerahuset och linsen och håller fast den med gummibandet. Nog för att dom flesta kameror idag ska vara väderskyddade så vill alltid jag iaf vara extra försiktig. Är ju rätt dyra prylar man har ändå.

Peak väskan jag tipsade om har ett bra ytterfack för rengöringsprylarna. Sen inuti väskan kan du själv styra "väggarna" så att säga för hur bred ditt hus och extra objektiv är. Även inuti finns en smart ficka med dragkedja, där sitter små fickor där batterier och minneskorten passar perfekt.

Finns t om fäste utan på dragkedjan som är för själva väskan där man kan sätta hänglås eller liknande om man vill vara extra försiktig. Finns ju en del ficktjuvar som är rätt duktiga minst sagt. Varit med om en bekant som i Spanien blev av med kamera osv. Han åkte tåg och när han skulle stiga av så stod tjuven bredvid honom och låtsas också att han ska gå av. Sen öppnar han väskan och plockar ut kamerahus och annat. Det märker min polare efter tåget åkt iväg, att väskan var lite lättare.

Väskan (finns i andra färger)

Remmar (den runda röd-svarta pucken sätts i kameran, sen knipsar man bara rem, handledsrem eller vad man nu vill använda)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar