Annons

Tips på staiv i 1000-1300:- klassen?

Produkter
(logga in för att koppla)

The Russian

Aktiv medlem
Har en EOS400D (men ska e.v uppgradera senare) men önskar tips på ett stativ I 1000-1300:- klassen.
Har även ett 70-300mm objektiv som det måste hålla för.

Jag tror det finns några ganska färska trådar som diskuterar ungefär samma fråga. Där kan du nog hitta en del intressant läsning.

Om jag uttökat till max 1500:- så kanske nån har nåt förslag billigare prisvärda oxå välkommna..

Ett så pass långt tele som ett 300 mm på en crop.camera fordrar ganska bra stativ och bra stativhuvud. Ska det bli riktigt prisvärt får du nog lägga på en tusenlapp eller två, Vad det gällelr prisvärda märken så titta på kinesiska Sirui som gör hyfsade Gitzo kopior, och mycket bra kulleder.

Triopo är nästan likadana som Sirui, fast Sirui har sex års garanti. Förmodligen är dock dessa modeller i aningen klenaste laget för TS längsta tele, annars säkert ett bra stativ.

Jag hade dock bytt kulleden mot någon som inte har en separat ratt för friktionsjusteringen. Det är väldigt lätt att ta fel ratt när man ska låsa. Bättre om man ställer in friktionen på en liten skruv som sitter på själva huvudlåsvredet som t.ex. på Siruis K-20X.

Jag bytte just mitt Benro B2 huvud med dubbla rattar mot ett Sirui och jag skulle nog inte vilja byta tillbaka, dels på grund av den separata friktionsratten, dels på grund av att Benrot var lite inexakt i låsningen, dvs kameran flytttade sig lite när man spännde åt.

Har bara Gitzo och RRS grejor men köpte ett Sirui K-20X på fotomässan efter att ha blivit mäkta imponerad av dess gång. Har lite funderingar på en A7r som `Sarek-kamera´ och har upptäckt att Sirui har ett stativ modell T-1204X som skulle vara lämpligt. Ca. ett kilo med kulled G-10X och 1900:- spänn på ebay är inte så tokigt.

Tror att detta stativ vore perfekt för trådskaparens behov och då med kula G-20X kanske.

/Stephan

Ett så pass långt tele som ett 300 mm på en crop.camera fordrar ganska bra stativ och bra stativhuvud. Ska det bli riktigt prisvärt får du nog lägga på en tusenlapp eller två, Vad det gällelr prisvärda märken så titta på kinesiska Sirui som gör hyfsade Gitzo kopior, och mycket bra kulleder.

Helt klart!
Jag har provat att sätta min D700 med AF-S 70-200/4 VR på mitt Manfrotto 190 Pro-B (eller vad det heter) med 486 RC2-kulled ("årgång" typ 2006-2007 någonting). Det fungerar inte för fem öre, åtminstone inte utan stativfäste på objektivet, vilket jag inte har. Både att det blir framtungt och brännvidden ställer till det.

Har bara Gitzo och RRS grejor men köpte ett Sirui K-20X på fotomässan efter att ha blivit mäkta imponerad av dess gång. Har lite funderingar på en A7r som `Sarek-kamera´ och har upptäckt att Sirui har ett stativ modell T-1204X som skulle vara lämpligt. Ca. ett kilo med kulled G-10X och 1900:- spänn på ebay är inte så tokigt.

Tror att detta stativ vore perfekt för trådskaparens behov och då med kula G-20X kanske.

/Stephan

Min fru provade ett T-1204X tillsammans med Nikon D800 coh ett 70-200 och det höll det inte riktigt måttet för. Med G-10X blev det ganska rickigt. Använde man liveview, satte på full liveview förstoring, och zoomen i 200 läget gungade det betänkligt även efter de 10 sekunder som självutlösaren var ställd på. Egentligen hade det nog behövts 2 storlekar upp för att få riktigt bra stabilitet, men hon valde T-2205X som kompromiss för att få något hon orkade bära på.

Nu är TS kamera lite lättare vilket gör att han kanske skulle kunna användaT-1204X stativet, men å andra sidan vill han kunna använda längre brännvidd vilket ställer större krav. Sedan har väl Canons 70-300 ingen stativgänga vilket gör att kulleden kommer att belastas med större moment. vilket i sin tur ställer större krav främst på kulled. Så det bästa han kan göra är att försöka hitta det i en fotobutik och prova. Min gissning är dock att det kommer att vara i klenaste laget för telet, men fungera bra för korta brännvidder.

En annan sak för TS att tänka på när man väljer stativ är att om man drar ut mittpelaren fullt förlorar man väldigt mycket stabilitet, så se mittpelaren som ett sätt att finjustera höjden ett par centimeter eller så, snarare än ett sätt att göra stativet högre, och välj stativhöjd med tanke på detta.

Som TS kommer att märka kostar stativ som är bra och prisvärda en hel del mer än vad han kanske ursprungligen tänkt att betala. En lösning på detta kan vara att försöka hitta något begagnat. Det är inte helt ovanligt att t.ex. dödsbon inte har riktigt koll på vad sådana här prylar kostar och säljer dem riktigt billigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar