Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på schysst kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

LisaMuhrer

Medlem
Hej! Har i år börjat intressera mig mer för bilder och fotografering och har precis upptäckt denna underbara sidan och hoppas kunna få lite hjälp här... Vill ha en bra digital systemkamera i en rimlig prisklass.. Är student så är inte direkt jättetät. Har länge gått och funderat på te x Nikon D-70 eller Canon EOS 300D men har nu fått upp ögonen för Canon EOS 20D tror jag den hette.. Någon som har lite vettig information till mej?? Då skulle jag bli glad!

Gärna höra fotosidans medlemmars egna erfarenheter av kameror. Jag tycker det är lite klurigt att läsa tillverkarens information, jag känner mig inte helt säker på att allt stämmer... Ofta låter det mesta väldigt bra, så kan man bli besviken... Vad har du för erfarenheter själv?

Jag köpte först en EOS 10D som jag var/är mycket nöjd med.
Två saker irriterade dock, det fula bruset och att den är långsam.

Så jag köpte mig även en EOS 20D och de sakerna jag saknade på EOS 10D, är fixade på på EOS 20D.

Jag är mycket nöjd med köpet av EOS 20D, en kamera som kan hantera i stort sätt vilken fotografisk situation som helst och med excellent resultat.

Ställ gärna specifika frågor, lättare att svara då.

Själv har jag en canon 300D som jag är väldigt nöjd med. Är själv student och hade inte råd med något dyrare men är inte missnöjd för det. Känner mig inte begränsad av kameran på något sätt än så länge. Visst kanske det kan finnas lite småsaker som kan vara irriterande ibland men inga stora saker. Sen kanske det beror lite på vad man har för erfarenheter av kameror sedan tidigare. Jag kom från en analog systemkamera och kände mig genast hemma. Utvecklingen går ju framåt hela tiden och 300D känns som ett bra förstasteg bland digitala systemkameror. Känner ingen sorg över att jag inte hade pengarna till att köpa en 20D påengång, hade nog inte haft så mycket större glädje av den jämfört med 300D.

Jag använder Canon D60 som är som D10:an men kanske inte lika robust. Men jag är jättenöjd med den med tanke på priset. Idag ligger priset på privatmarknaden på drygt 6.000:-. Om jag vore du skulle jag köpa en sån och sen lägga mer krut på objektiven. Det är ju sånt otroligt ras på värdena för de digitala så man tjänar mycket på att ligga något år efter i utvecklingen.

Vad gulliga ni är att ni tar er tid att svara! Jätteschysst, verkligen! Försöker nu ladda upp bilder som jag tagit, hur bär jag mej åt? Helt ny medlem, det kankse förklarar saken.... Och så är jag ju fruntimmer också ;)

Ett rent generellt tips, eftersom du inte är så "jättetät" är ju att köpa ett av de lite billigare husen, kanske ett begagnat som David föreslår och sedan lägga de "extra" pengarna som blir över på optik. En 20D med 18-55:an känns, i mitt tycke, lite skevt. Bra optik på något av de billigare husen ger garanterat bättre resultat. En begagnad D30 kan man få "nästan gratis" och ett litet snäpp upp 300D eller D60.

Själv har jag, för övrigt, en D70 som jag är mycket nöjd med. ;-)

Som Kim säger, ställ gärna mer specifika frågor. Du kan åxå söka på forumet så kommer du att hitta en hel del info om alla nämnda modeller. Särskilt 300D vs D70 kanske, som ältats till leda. :)

Glömde visst att nämna att jag köpte min 300D begagnad och kan rekommendera det. Bara att man ser till att den är i hyggligt skick så går det bra. Håller med om att det är bättre att satsa på bra optik än att köpa de dyraste kamerahusen. Optiken tar man ju bara med sig senare då man vill uppgradera kamerahuset. Ett tips kan vara att helt enkelt gå till en affär som har kamerorna och känna lite på dom för att se att det känns rätt. Jag tycker att det ligger väldigt mycket i känslan av kameran.

pris ras

Sitter i samma sits som dig men litet tätare i ekonomi kanske beror att föräldrarna hjälper mycket som invandrare min skit i det frgan va om tips till shysst kamera
I ditt falla skulle jag rekomendera varmt Nikon D70. En suvären kamera som kommer att hålla några år minst 10. Det har sket en pris ras från 9900 som den kostade för en månad så kostar den ny utan optik 8200 mycket pengar att spara
canon variaterna e detudlig dyrare. Även om jag e en CANON kille som du ser i kamerväskan så rekommenderar jag nikon i ditt fall.

Köpte en Canon 10 D för ett par veckor sedan från Dustin Home (www.dustinhome.se). Priset: 9995 inklusive moms för huset. Det är ett otroligt bra pris! Scandinavian Photo tar 12450 för samma sak. Frågan är om det är värt mellanskillnaden (ungefär 4800 kronor) upp till en 20 D. Dustin Home verkar fortfarande ha enstaka ex kvar eftersom den fortfarande finns med på deras hemsida (de hade 14 ex kvar för ett par veckor sedan).

Alltså - om du ser en tråd som heter "Tips på schysst kamera?" så behöver du väl inte klicka på den länken?

Vad tänkte du för svar på den frågan Hans?

D e väl klart jag har så tråkigt :)

Tänk på att Nikons objektiv rent generellt har sämre andrahandsvärde. Där finns pengar att spara. ;-)
(Om man kan tänka sig att köpa begagnat alltså.)

Billiga?

Håller med Robert där och Nikkor objektiv är ju kända för sin kvalitet! Oroa dig inte att köpa begagnat för folk är väldigt rädda om sin optik, men det hindrar ju inte dig för att titta till så att allt funkar som det ska!
Det jag däremot inte förstår är när Canons objektiv blev billigare än andra?
Letar du efter kamera som du kan kompletera med bra och billiga objektiv så ta en titt på Konica Minolta Dynax 7 Digital (efter julen)! Inte lika stor beg. marknad men ett grymt skönt hus med bra nypriser på objektiven!

Hoppas du hittar vad du letar efter! Är inne på samma stig...

Ursökta Jonas Holmström

Ursäkta mig Jonas Homlström men jag är helt ny här så jag har faktiskt inte tagit mej tid att leta runt i forumet. Ursäkta mig så hemskt mycket om det var jobbigt för dig. Men jag gjorde rätt så klart i min diskussionsrubrik vad ämnet handlade om, så frågan är väl kanske varför du gick hit från första början? Eller varför ens lämna ett inlägg som inte hör till debatten? Ett par frågor du kanske borde fundera lite på. Alla andra här har ju varit mer än vänliga och verkligen hjälpt mig. De är några du kanske borde se upp till och sträva efter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar