Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på sändare med snabb synktid för blixtutlösning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cuiris

Aktiv medlem
Hej allesammans!

Jag skulle vilja ha radiosändare som kan leverera en snabbare synktid än 1/250. Har portabla studioblixtar (Quantum) med batteripack som jag använder tillsammans med Cactus v5 sändare.

Om jag inte missminner mig kan mina SB-800 blixtar leverera en slutartid på 1/8000. Bra när man knäpper bilder på rinnande vatten t ex. Eftersom det är Nikons egna blixtar använder jag kamerans inbyggda blixt för att trigga SB800 blixtarna.

Det är väl bättre sändare jag ska kolla efter?

Om kameran har 1/250 som kortast blixtsynk så kan du inte få kortare tid till Quantumblixtarna. Det har inget att göra med vilken sändare du har. Det är kameran som begränsar synktiden.

Hej allesammans!

Jag skulle vilja ha radiosändare som kan leverera en snabbare synktid än 1/250. Har portabla studioblixtar (Quantum) med batteripack som jag använder tillsammans med Cactus v5 sändare.

Om jag inte missminner mig kan mina SB-800 blixtar leverera en slutartid på 1/8000. Bra när man knäpper bilder på rinnande vatten t ex. Eftersom det är Nikons egna blixtar använder jag kamerans inbyggda blixt för att trigga SB800 blixtarna.

Det är väl bättre sändare jag ska kolla efter?

Du ska leta efter svindyra studioblixtar eller använda dins SB-800 om du vill ha high speed sync.
Studioblixtar och dina externa blixtar fungerar helt olika. Tvärtom kan man säga.

Om kameran har 1/250 som kortast blixtsynk så kan du inte få kortare tid till Quantumblixtarna. Det har inget att göra med vilken sändare du har. Det är kameran som begränsar synktiden.

Det gäller väl bara den interna blixten väl? Sätter du en blixt med HSS eller använder sladd så kan man få upp synctiderna. Rätta mig om jag har fel.
Ex så hade min förra kamera 7D synctid på 1/250s, men hindrade mg inte på att köra med HSS på 1/8000s.

/Stefan

Med sladd kan du inte få upp synktiden. Däremot så kan du trixa med studioblixtar Med lång brinntid och sådana sändare som du kan justera fördröjningen av signalen på för att undvika att få med kamerans slutare i bilden.

Ja, med Nikons HSS-kapabla bixtar kan man använda kortare slutartiden än synktiden genom att blixten istället lyser med en burst med flera korta blixtar under en längre tid.

Cristofer, googla "high speed sync" ihop med din kameramodell och Quantum blixtmodell så kanske du hittar om det finns någon lösning.

Ett kanske aningen mer okonventionellt tips är att använda en bättre kompaktkamera, om du har. Jag har gjort några jobb med Panasonic LX3 och Elinchrom Quadra, utlöst via en Elinchrom Skyport på 1/1000-1/1600.

Titta på PW:s Mini och Flex TTL. De passar till dina 800 blixtar. De synkar till "vilken slutartid som helst". Jag kör med dessa till Canons motsvarighet 580 blixtarna. Du sätter sändaren på High Speed och sedan är det bara till att köra på.

I princip är det som om blixten satt på ditt kamerahus. Du har tillgång till de olika syncsätten samt E-TTL om du vill ha det. Har du flera blixtar, så kompletterar du med en AC3 och då kan du styra varje blixt individuellt via den.

http://www.pocketwizard.com/inspirations/tutorials/nikon_intro/

Har kollat på Sonys kompaktkamera Cybershot RX100. Den verkar riktigt bra förutom att den saknar blixtsko. Antar att det fallerar då?

Ett kanske aningen mer okonventionellt tips är att använda en bättre kompaktkamera, om du har. Jag har gjort några jobb med Panasonic LX3 och Elinchrom Quadra, utlöst via en Elinchrom Skyport på 1/1000-1/1600.

Tackar för tipset! Ska kolla in detta!

Titta på PW:s Mini och Flex TTL. De passar till dina 800 blixtar. De synkar till "vilken slutartid som helst". Jag kör med dessa till Canons motsvarighet 580 blixtarna. Du sätter sändaren på High Speed och sedan är det bara till att köra på.

I princip är det som om blixten satt på ditt kamerahus. Du har tillgång till de olika syncsätten samt E-TTL om du vill ha det. Har du flera blixtar, så kompletterar du med en AC3 och då kan du styra varje blixt individuellt via den.

http://www.pocketwizard.com/inspirations/tutorials/nikon_intro/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar