Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på resa till Italien!

Produkter
(logga in för att koppla)

joadoa

Aktiv medlem
Tjena lalla glada fotonördar :)

I mars ska jag till Sardinien så jag tänkte be om lite tips på ställen som man kan fota och vad man kan tänka sig behöva i utrustningsväg.

Min utrustning är:
*Canon Eos 400D
*18-55 kitobj.(Canon)
*50-250 IS (Canon)
*Väska Lowepro Offroad
*1st 1gigminneskort, 1st 2gigs kort och ett som är på 4 gig

+ Allt som ingick när jag köpte kameran.

Något som jag kan tänkas behöva kompletera med? Behövs båda objektiven?

Mvh/Joakim
 
Hej
Jag skall även jag dit, 17 mars drar jag.
Dock norra italien.

Kolla www.temaresor.se , jag skall dra på klassiska italien, gillar deras temaresor, åkte frankrike 2005

Du har för lite minne med.
Jag brukar räkna 1500 biler på en vecka minst.
HAr även en lös hårddisk enbart för backup o har den i resväskan o minnena i kameraväskan.
Komemr att ha ca 32GB minne med mig, 2GB kort samt 2st 8GB.

Jag tar med mig 5D, 24-105L IS/4 om jag hinner få gluggen, annars tar jag med 24-70 o 100-400 som jag normalt har med på resor.Att jag beställt 24-105 är av rena viktskäl, den är sämre, men har lägre vikt o längre zoom.
Dock kommer jag nog lämna 100-400 hemma, inte riktig säker.
Tar med ett 50/1.4 som reservobjektiv ifall nått händer.
 
fredrikru skrev:
Extra batteri
50/1,8 (om du vill ha billigt skarpt objektiv)...
Blixt

Nu är det ju så att jag är student med EXTREMT begränsad ekonomi, men ett nytt minneskort på 4gig och ett nytt batteri kanske jag kan fixa? Vart finns det att köpa en konvertter till deras elsystem så man kan ladda kameran på hotellet?
 
Hej
jag har rest massor och aldrig haft nytta av blixt, för där jag skulle behövt den har det varit förbjudet, och som upplättning är det ju begränsat om det är sol.

Ang adapter så lever jag i tron att din svenska kabel passar.

Roine
 
Hej Joakim! Jag var på Sardinien för tre år sedan och där finns många möjligheter till bra foton på ön. Du bör absolut åka på en dagsutflykt till Korsika. Då kommer du garanterat att få några fantastiska motiv att fånga!

Se till att du har ett extra batteri och minst ett extra minneskort med på resan!
 
Konverter

Jag har rest och även bott en del i Italien. På de flesta ställen passar inte våra kontakter, men det finns reseadaptrar att köpa i de flesta varuhus här i Sverige. De brukar finnas vid resväskorna.

Jag hittade en jättebra adapter i Italien som var anpassad enbart från de nya EU stickkontakterna till deras vägguttag. Liten och smidig.

Jag hoppas du får en jättefin resa
Buon viaggio
Annika
 
Jag har för mig att du kan använda vanliga svenska el-kabeln i Italien, om inte köp en billig adapter på clas Ohlsson eller liknande. Känn av hur din kamera klarar olika slutartider, ljus och så vidare. Strunta i blixt, den inbyggda räcker gott och väl som upplättnadsblixt med en sönderklippt halvtransparent plastdunk som difuser. Skaffa då hellre ett bra och lätt stativ och använd längre slutare då ljuset är för dåligt.Alla bilder kanske inte behöver fotas i högsta JPEG-upplösning eller i RAW på det sättet kan di spara lite utrymme. Har du tillgång till lap-top så ta med den och ladda ur minneskorten med jämna mellanrum.
 
Re: Konverter

Tackar
Värdefull info ju!

Roine


Romana skrev:
Jag har rest och även bott en del i Italien. På de flesta ställen passar inte våra kontakter, men det finns reseadaptrar att köpa i de flesta varuhus här i Sverige. De brukar finnas vid resväskorna.

Jag hittade en jättebra adapter i Italien som var anpassad enbart från de nya EU stickkontakterna till deras vägguttag. Liten och smidig.

Jag hoppas du får en jättefin resa
Buon viaggio
Annika
 
Nu e jag hemma

* 24-105L/4 funkade kanon på 5D
* Svenska sladdar passade samtliga hotell jag bodde på (4st)
* Rom, Siena, Florens, Venedig, Ravenna, Assis, Rom

* 2000 bilder blev det, dvs knappt 32GB

* En fotobok på 80 sidor blev det, http://www.roine.nu/bok19

Påsken var ju tidigt, så våren hadde inte vaknat ännu. Men landet har ju klar potential till bra foto.
 
Ladda över dina bilder på daglig basis, tex till laptop om du har. då räcker 1 minneskort.

satsa på än 50mm 1.4/1.8 istället, det har mkt glädje av.

sardinien e fint, var där förre sommaren.
 
Jag kom hem nu i veckan. Inge kul med vädret, regn och snö omvartannat :( Men en del bilder fotade jag. Jag köpte ett till 4gigs kort vilket jag klarade mig bra på. Blev väl ca 1000 bilder tagna. Nu är jag sugen på en 40d med l objektiv :)

Men det var verkligen kul att fota på en resa då jag aldrig gjort det förut!

Mvh/Joakim

Ps. Riktigt snygga bilder Roine! Ds.
 
Tackar

Ang backup, så har jag minne så det räcker samt en 60GB disk att kopiera backuppen till.
Den e sen praktisk att tanka ur så slipper jag tömma varje minneskort. Kör breezesys downloder som lägger bilderna i en katalog per datum.

Har disken på hotellet o minnen med mig på dagarna ifall att...

Vi hadde ruggit tur med vädret, regnade på natten utom sista dan, då regnade det på dan med, dock mulet alla dar utom i Venedig
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.