Kenneth har värdefulla synpunkter. Själv är jag som sagt helt utanför i sammanhanget, men av det jag sett på klubbar (och lärt om skärmar och profilering) framgår att profilering / kalibrering av projektorn är viktigt. I de fall jag kunnat se projektorbilden och styrande dators bild samtidigt har det ALDRIG hänt att de sett likadana ut. Färger, färgtemperatur, kontrast, ljushet har varit helt olika. OBS gäller alltså klubbar, inte professionella bildvisare, där är det annorlunda som ju också framgår av Kenneths svar.
Anpassning av bildens ljushet är mycket viktigt. Om man tagit en bild av en solbelyst fjäril, exponerat efter den och fått bakgrunden som låg i djup skugga att framstå som svart, är det inte kul att få sin bild visad med utbränd fjäril och full teckning bland löv och kvistar som skulle varit dolt i svart. Och omvänt, har man en mörk bild men med full teckning är det inte roligt om den visas som huvudsakligen svart med vissa ljusare streck här och var.
Jag förstår att det där är inte lätt att fixa, om man inte har en lokal som är speciellt inredd för bildvisning, och vem har det. Det blir ju inte lättare för er, som måste växla lokal. Jag förstår också att en perfekt bildvisning med projektor är närmast utopi, men det är ju bra om man lyckas komma en bit på vägen i alla fall. Så utrustning för profilering bör ingå i kalkylen.