Annons

Tips på program för batchning av filer.

Produkter
(logga in för att koppla)

Alternate

Aktiv medlem
Hej!

Jag behöver tips på program som kan ändra storlek samt skriva om filformatet på mina bilder. Allt detta kan självklart Photoshop göra, problemen kommer när jag vill göra det på 100+ filer samtidigt.

Jag har du Canons Digital Photo Professional, problemet där at att jag först måste välja alla stående bilder och göra om till 1024 som längsta sida, och sedan alla liggand eoch välja 1024 som längsta sida.

Jag har tidigare provat Lightroom, men trivdes int riktigt med bildsorterinen där (Jag gör det hellre själv, dessutom tog det en kortare evighet för mig att ladda in biblioteket)

Så, har ni några tips på program där man kan välja "längsta sida ska vara xxx pixlar" (som i Lightroom)
 
Jag har använt XnView för det ändamålet och det har funkat bra för mig, nu var det ett tag sen jag använde det så kan tyvärr inte ge dig någon support. Det har dock väldigt bra funktioner för batchning av bildbibliotek. Det är dessutom gratis och funkar till många plattformar, ta en kik in på http://www.xnview.com/ och se om det kan passa dig :)
 
Som du sa i första inlägget, Photoshop kan göra detta, med utmärkt resultat dessutom. Använd bara Image Processor i CS3. Kör du något tidigare kan du använda batch processing men då är det lite krångligare. I PS kan du dessutom lägga på lite skärpa så bilderna ser bra ut efter omskalningen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.