ANNONS
Annons

Tips på objektiv vid resa

Produkter
(logga in för att koppla)

Jessica S

Medlem
Jag ska resa runt i sydostasien i en månad och vill så klart gärna ha med min Canon 60D. Tyvärr måste jag begränsa min packning och har insett att jag endast kan ha med ett eller max två objektiv. Jag har själv funderat på ett vidvinkel och ett 50 mm eller 85 mm fast (1,8/1,4). Tycker ni jag tänker rätt eller har ni något annat förslag?
Hjälp mig... vill så gärna ha bästa bilderna med mig hem :)
Tack!!
/Jessica

Hej Jessica.

Jag skulle välja att ha med en normalzoom som går rätt långt ner i brännvid. Själv reser jag oftast med ett 16-85 eller ett 17-55 på min D7000, som har croppad sensor med faktor 1.5 (din har väl 1.6). För att komplettera med en ljusstark zoom tror jag att båda dina funderingar är bra. Med 85mm får du lite mer tele beroende på om du tar med en zoom som inte har så mycket tele. Bägge objektiven fungerar bra för porträtt tycker jag. Beror lite (eller mest) på vad du tänker dig att fota. Många har typ 18-200 zoom som reseobjektiv och är väldigt nöjda med det. Har själv aldrig provat.

/Mikael

Senast ändrad:
Hej!

På min senaste resa (Florida) hade jag endast ett 17-70 med mig och kände mig otroligt begränsad.
Fast vi besökte iofs Everglades och djurparker också. Så jag hade satsat på att ta med en zoom typ 18-200, man vet aldrig vad som dyker upp när man är ute på resa.

Ha en trevlig resa.

/Crille

Jag ska resa runt i sydostasien i en månad och vill så klart gärna ha med min Canon 60D. Tyvärr måste jag begränsa min packning och har insett att jag endast kan ha med ett eller max två objektiv. Jag har själv funderat på ett vidvinkel och ett 50 mm eller 85 mm fast (1,8/1,4). Tycker ni jag tänker rätt eller har ni något annat förslag?
Hjälp mig... vill så gärna ha bästa bilderna med mig hem :)
Tack!!
/Jessica

Har ett Sigma 18-200 med bildstabilisering på en 40D och jag tror inte det har varit av det senaste året ...
Borde bli en bra kombination även för dig.
Men Murphys lag gäller så ta med dig i alla fall ett extra objektiv på resa. Ett fast ljusstarkt 50mm kan vara ett bra komplement. Zooma gör man då med benen ...
Lägger med en länk: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=18-200osc

När jag är på rörlig fot vill jag resa med lätt packning så max 2 objektiv, av de jag har i väskan skulle mitt Tamron 17-50 f2,8 och mitt Tamron 28-300 få följa med på resan ihop med lilla monopoden som funkar både som stativ och "vandringsstav" och jag tvivlar på att jag skulle känna mig begränsad när det gäller fotomöjligheter pga brännvidder iaf.

beror lite på vad du ska fotografera för något men man kommer långt med en normalzoom o tex 70-200 f4 is. Det är bra att antingen ha en telezoom eller en 85 eller liknande till porträtt. Du skulle säkerligen klara dig rätt bra med typ en bra normalzoom som tamron 18-50 + en kort tele,telezoom. Nu kör jag visserligen ff men jag körde rätt mycket med 24-70 för den funkar till det mesta på ff.
När jag körde mellanformat så använde jag 3 fasta optik motsvarande 28mm, 50mm o 130 mm på full sensor. Det täckte in det mesta. Det viktigaste är att ha någon optik med tillräckligt vidvinkel för ibland vill man få med allt o kan helt enkelt inte flytta fötterna så mycket att det hjälper samt en optik med bra bokeh skärpedjup för porträtt mat etc. Mina bilder på hemsidan från vietnam är tagna med 3 fasta gluggar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar