Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på objektiv vid konsertfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Infinite

Medlem
Hej!

Detta är mitt första inlägg på denna underbara sida. Jag är väl en hyffsad nybörjare och jag håller på med en del foto på konserter osv. Jag äger en EOS350D, kitobjektivet och ett Sigma 55-200 F/4-5.6. De är enligt mig inte så jättebra för konsertfoto.

Därför skulle jag vilja ha tips på Canonoptik (eller annan fabrikör för del delen också) som passar bra för konsertfoto. Jag vet att det är en fördel med ljusstarka objektiv. Men jag vill ha lite mer tips om vilket objektiv som kan vara bra.

Jag kan tänka mig att lägga ut kring 4000 mer eller mindre.

Jag har sökt en del här på forumet och skaffat mig en liten uppfattning, men jag skapar denna tråd för att få lite tips.

Det vore grymt snällt att få lite tips som kan hjälpa mig in i fotografins underbara värld! =)

Tacksam för svar!

MVH
Mikael

EDIT: Jag hoppas att jag postade rätt. Döm inte ut mig om jag postat fel, hehe. Det var mitt första inlägg.

Som du säger så finns det redan en del trådar i ämnet.

Men vilken typ av konsert ska du fota?
Hur nära artisten kan du komma?

Om du kan komma nära såå är kanske ett 50/1,8 ett bra alternativ, ljusstarkt, skarp och mkt billigt (runt tusenlappen). Eller ett 50/1,4 som är bättre men dyrare (tre tusen ungefär)

Om du inte kan komma så nära så kanske ett 85/1,8 kan funka, det är också ljusstark och skarpt, inte lika billigt, men är ändå prisvärt, runt fyra tusen får man ge för ett sådant.

Måste du stå längre bort än så, kanske ett 70-200/2,8 är ett måste, rymms egentligen inte i din budget med har du tur å hittar ett beggat så behöver det inte bli så dyrt..

Annars finns också 100/2 för runt 4,5 tusen, men det objektivet har jag ingen riktig koll på..

Om du vill ha ett zoom objektiv har Tamron ett 28-75/2,8. Det är skarp och prisvärt, det kan bli ditt för runt fyra tusen..

Om det är riktiga konserter du skall plåta och du har tillgång till "diket" så kommer du ändå inte så nära att du får bra porträtt om du inte har 80-200/f2,8 eller liknande. Ljusstyrkan behöver du då det ofta bara finns mysbelysning upptänd och blixt ej är tillåten. Har plåtat konserter i 7 års tid och just 80-200/f2,8 är ett måste.

Hej Mikael.

Som Jon säger så kan ett 50/1,8 för en tusenlapp vara ett bra val.Men då måste du ha kunna komma ganska nära scenen och ha bra möjligheter att ta dej fram och runt där.Har man inte det (vilket man innte brukar ha) så tycker jag att fast optik är ganska oduglig vid konsertfoto.

Det beror givetvis på vilken typ av musik och vilken typ av konsert det är,men har man inte ackreditering och kan ta sej fram obehindrat så tycker jag att zoom-optik att föredra.Bland annat för att det är ganska bökigt att byta objektiv med allt folk som knuffas runt omkring.

Den typen av konserter som jag har plåtat har i princip varit omöjliga att plåta på ett vettigt sätt med fast optik.

Som Jon säger så är Tamron 28-75/2,8 ett bra val för ungefär 4000:- men så många andra skarpa och ljuskänsliga objektiv finns det nog inte i den prisklassen tyvärr.Men du kan ju titta på begagnat så klart och kanske göra ett klipp.Behöver du lite längre brännvidd så är t.ex. Sigma 70-200/2,8 ett bra alternativ men det är lite dyrare.

Du kan nog hitta ett begagnat Sigma 70-200/2.8 om du kan sträcka dig nån tusenlapp till i pris. Det är nog det bästa alternativet.
Jag har fotat lite på konserter, på ren hobbynivå, och ljusstyrka är helt klart bra att ha. Fick jag välja skulle jag ha en 70-200/2.8 eller liknande.
Kan man komma nära så funkar det ju bar tex 50/1.8 eller 85/1.8 som åxå föreslagits.

När jag plåtar konsert är 105/1,8 på filmhus mest använt. Det motsvaras väl närmast av nämnda 85/1,8 på 350d (lite snävare blir det ju...). Ibland kan en kraftig vidvinkel sitta på också. Normal är inte heller att förakta även om den kanske inte är så spännande. Jag plåtar ofta på lite mindre scener där man kan klämma sig långt fram, folkmusik och jazz. Alltså, det mesta med bra ljusstyrka kan användas med lite påhittighet. Men ett kort tele är bra att ha.

Jag plåtar uteslutande konserter med en Summicron 35'a och en 90'a . Ibland är det användbart med vidvinkel om du vill fånga hela konstellationen , ibland bra med tele för close-ups,.
Det har mest att göra med hur du vill göra din bilder , vad du själv har tänkt dig , det finns aldrig något rätt eller fel , inga ideal.
jag skulle satsa på typ en 50'a så har du en versatil brännvidd.
Mvh Ale

Jag är mycket nöjd med mitt Sigma 70-200 2,8. Men jag ska spara ihop till canon 70-200 2,8 IS eftersom det ska vara ÄNNU bättre, ven svindyrt. Ljusstyrkan har räddat mig många gånger. Försök hitta ett beg sådant. Eller kanske ett gammalt Canon 80-200 2,8. Ett sådant kan du med lite tur hitta för 4000:- Enda felet med den är att det inte finns reservdelar att köpa längre. L-Foto i Vansbro har ett beg liggande, men det kostar 6,500, och det är för dyrt, kanske går att pruta.
Den bifogade bilden är tagen med Sigmat i en kyrka på julkonsert nyss, dåligt ljus som fan, handhållet, 146mm brännvidd, f2,8 och ISO 3200.

Bilagor

• img_0190_filteredl.jpg
    img_0190_filteredl.jpg
    52.4 KB · Visningar: 494
Tack för alla fina svar =)
Jag har tagit stor lärdom av detta. Om ni har att dela med er av egna erfarenheter av objektiv vid konserter så är det okej!

jag fotar nästan enbart med mitt gamla 80-200/2.8. Jag skulle vilja ha IS, men jag tycker det är för dyrt. Det hade inte varit dumt med skakstabilisering i de nästa modellerna av Canons systemkameror

Två saker är nog viktigare än andra:

1) Hur nära du kan komma musikerna.
2) Ljuset i lokalen.

Jag har oftast fotat musik på Pipeline i Sundsvall och där har man förutsättning att komma riktigt nära. Däremot är ljuset ett problem eftersom det mesta sitter bakom musikerna och är riktat mot publiken.
När jag såg Peps hade jag fått låna ett 200mm som på min 20D blir typ 320mm. Så hamnade jag en halvmeter framför Peps så det blev till att skifta till 50mm.
Det blir oftast den för den är liten och behändig när man står i publiken och den har bra ljusvärde.

johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar