Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på objektiv till D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Caxxo

Avslutat medlemskap
Jag är amatörfotograf som har fått överta en D80 med två objektiv, är inte helt nöjd med dessa utan funderar på att köpa något annat.
Har ett Nikkor 18-55 och ett 70-300. Det lilla är bra vid närbilder och de andra är bra när man tar bilder på långt håll. Hamnar ibland i situationer när 18-55 är för litet 0ch 70-300 är för stort och man hinner inte byta. Tex när något kommer närmre.
Är inne på 18-200 eller 18-135. Vilket är mest allround så atty man inte behöver byta hela tiden?

18-200 är ju per definition mer allround än 18-135. har själv 18-200 och är rätt nöjd, inte bra på något (utom flexibilitet förståss) men inte heller dåligt på något.

Om man ser det ur perspektivet att slippa byta objektiv så mycket som möjligt så är ju 18-200:n bäst.
Nu vet jag inte vilken 70-300 du har, men risken är stor att du byter ner dig ett snäpp eller två (eller kanske mer om det är en av de bättre 70-300:eek:rna) i bildkvalitet om du byter till ett 18-200. Över typ 100mm blir bildkvaliten på 18-200:n snabbt sämre och man måste blända ner en hel del för att den ska prestera drägligt. Sen är det klart att en bild som inte är helt på topp vad gäller bildkvalitet är ju kanske bättre än ingen bild alls.
För att förtydliga så pratar jag om Nikons egen 18-200, som är den bästa 18-200:an för nikonfattning.