Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på objektiv till D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Caxxo

Avslutat medlemskap
Jag är amatörfotograf som har fått överta en D80 med två objektiv, är inte helt nöjd med dessa utan funderar på att köpa något annat.
Har ett Nikkor 18-55 och ett 70-300. Det lilla är bra vid närbilder och de andra är bra när man tar bilder på långt håll. Hamnar ibland i situationer när 18-55 är för litet 0ch 70-300 är för stort och man hinner inte byta. Tex när något kommer närmre.
Är inne på 18-200 eller 18-135. Vilket är mest allround så atty man inte behöver byta hela tiden?

18-200 är ju per definition mer allround än 18-135. har själv 18-200 och är rätt nöjd, inte bra på något (utom flexibilitet förståss) men inte heller dåligt på något.

Om man ser det ur perspektivet att slippa byta objektiv så mycket som möjligt så är ju 18-200:n bäst.
Nu vet jag inte vilken 70-300 du har, men risken är stor att du byter ner dig ett snäpp eller två (eller kanske mer om det är en av de bättre 70-300:eek:rna) i bildkvalitet om du byter till ett 18-200. Över typ 100mm blir bildkvaliten på 18-200:n snabbt sämre och man måste blända ner en hel del för att den ska prestera drägligt. Sen är det klart att en bild som inte är helt på topp vad gäller bildkvalitet är ju kanske bättre än ingen bild alls.
För att förtydliga så pratar jag om Nikons egen 18-200, som är den bästa 18-200:an för nikonfattning.

Nikon 18-135 är en utgången modell, men den kan ju finnas kvar hos enstaka handlare och på begagnatmarknaden, såklart. Den har ingen bildstabilisering, om du nu har det på något av dina andra objektiv, så att du är van vid det. Optiskt är den okej, men du kommer ju ändå bara knappt hälften så nära som med 300mm.

Tack för tipsen. Vet inte mycket om objektiven men på 70-300 står det 1:4-5,6. Lutar åt ett 18-200 då jag kan byta till 70-300 om jag skulle vilja. Skulle vilja ha både 18-55 och 70-300 i ett och samma objektiv då de är bra vid olika tillfällen.
Ska man hålla sig till Nikon original, som jag har nu, eller ta ett billigare sigma?
Har även en analog systemkamera med Sigma objektiv och där funkar inte alla funktioner, är det detsamma med digitalt?

Om du ska köpa en 18-200 tycker jag att du ska köpa Nikons, men det finns inget genrellt som säger att Nikon alltid är bättre.

Vad är det för funktioner som inte funkar med Sigma-objektiven och din gamla kamera?

Vad är det för funktioner som inte funkar med Sigma-objektiven och din gamla kamera?[/QUOTE]

Jag vet inte, är också en kamera som jag har övertagit men jag vet att det va något som inte stämde och därför var det viktigt att det var nikon till den digitala (Samma person har haft båda kamerona)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto