** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Tips på objektiv fjärilar o fåglar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Allting går med lite god vilja men blir kanske bara svårare än vad det behöver? På min bild har jag använt mitt 500/4 där närgränsen är 4,5 meter som bäst. Men å andra sidan så är risken att skrämma bort motivet väldigt litet (c;

Men ett 300/4 är inget dumt tips och då gärna med Canons egen 1,4 converter också i bakfickan till hjälp vid behov. Men klart att priset skenar iväg men....

//R

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1861234.htm?set=mp

Tele för fjärilar

Hej
Fin fjärilsbild! Stativ? Gissar att det totala skärpedjupet inte är många centimetrar. Ja ett 300 eller 400 får det bli. Just nu velar jag kring kameravalet.. Det samlade intrycket är väl snarare 50D eller 7D i stället för 550D. Ska avvakta några ev paketmöjligheter Tradera, Blocket, Ebay.

mvh o go'natt

Kenneth

Jag tycker också du kan titta på canons 100-400. Där har du möjlighet att fota allt utan att behöva byta objektiv eller sätta på konverter m.m. Fungerar bra till fjärilar, fåglar, vilda djur, hus- och tamdjur, landskap, porträtt m.m. Du kan stå en bra bit (1,8m) ifrån fjärilarna med 400mm och fota på frihand =)

Men om du ska fota mycket flygande fågel så är detta inte det bästa valet. Det lämpar sig heller inte till riktigt närgångna fjärilsbilder.

Som många skrivit så fungerar Canons 300mm+konverter mycket bra till detta då närgränsen inte påverkas av konverter. Så du kommer kunna fota i 420mm med en närgräns på 1,5m vilket är riktigt bra. Med 100-400mm blir det 400mm med 1,8m i närgräns.

Nej, jag använde inte stativ vilket jag för övrigt i princip aldrig gör oavsett vad jag fotar eller vilken utrustning jag använder. Har aldrig gillat begränsningen som ett stativ gör.

Håller med om 100-400 som är bra till mycket och med IS är det ännu lite bättre. Alltid bra med IS som en hjälpande hand och till lite längre brännvidder är det näst intill ett måste. Bilden på trollsländan tog jag just med ett 100-400mm och finns ytterligare några sländebilder till som är tagna med det och även med 300/4.

//R

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/117778.htm?set=mp

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar