Annons

Tips på objektiv för bra boudoir / sovrumsfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Motivet

Avslutat medlemskap
Behöver hjälp i objektivdjungeln!
Är en fotonoob som har en nikon d3200 och har mer och mer fastnat för som det lite finare kallas boudoir eller på svenska nakenfoto. Använder idag kitobjektivet (18-55mm) men det har ju helt klart sina begränsningar.. Jag behöver ett bättre objektiv. Ljuset är ju varken enkelt eller bra i den miljön och jag försöker arbeta så mkt som möjligt med naturliga ljuskällor, mest för att jag kan förlite om blixtfotografering och att jag vill hålla det enkelt, dvs lite utrustning. Brännvidderna jag använder mest är 18 till max 35 då det ofta är ganska ont om utrymme. Men skulle nog vilja kunna komma ner ännu mer. Men antar att ett rent vidvinkel kanske inte blir särskilt bra. Kan verkligen för lite och behöver all hjälp jag kan få. Vad rekommenderar ni? Budgeten ligger på upp till runt 4000:-. Köper gärna begagnat och behöver inte va det senaste. Tips?
 
Det korta och enda svaret är Nikon 35mm f/1.8 DX - billigt och jättebra! Mer vidvinkligt vill du helst inte ha.
 
Det korta och enda svaret är Nikon 35mm f/1.8 DX - billigt och jättebra! Mer vidvinkligt vill du helst inte ha.

Det håller jag inte med om. Definitionen av ett "normalobjektiv" är att brännvidden ska vara ungefär lika med diagonalen på sensorn, vilket på en DX-kamera blir ungefär 28 mm. Jag har haft 35 mm DX men jag sålde den eftersom brännvidden var helt fel, för kort för porträtt och för lång för normal. I stället skaffade jag en 28 mm f/1,8 och jag har inte ångrat mig en sekund.

Det som Uffe borde göra är att kolla vilken brännvidd han har använt på de foton han har tagit hittills och sedan skaffa ett fast objektiv med ungefär den brännvidden. Om det är 24, 35 eller 50 mm spelar inte så stor roll, bara den passar. Har man svårt att bestämma sig finns ju Sigma 18-35 mm f/1,8.
 
Det korta och enda svaret är Nikon 35mm f/1.8 DX - billigt och jättebra! Mer vidvinkligt vill du helst inte ha.

Bra brännvidd för TS ändamål. Jag kör 35mm på Fuji o med den optiken får jag snygg bokeh o nikon med sin 1,8 på sin 35 borde funka bra om man vill köra större bländare. Allt med för mycket vidvinkel ska man undvika när man fotar människor. Vill du vara elak kör vidvinkel o gå nära då får du inga fina porträttbilder eller naturligs proptioner överhuvud taget.
 
Allt med för mycket vidvinkel ska man undvika när man fotar människor. Vill du vara elak kör vidvinkel o gå nära då får du inga fina porträttbilder eller naturligs proptioner överhuvud taget.

Fast vill man ta boudoirbilder på män och framställa dem i oproportionerligt god dager kan vidvinkel kanske användas för att uppnå smickrande effekt? ;)
 
Visualisera först

Börja med att fundera hur bilderna skall gestaltas, funder sen vilka brännvidder som passar dinna ider. Det kanske är så att du redan har de redskap du behöver. Oftas klarar man sig långt med det man har. Sen är på att vissa brännvidder att visa inte passar en begränsning
 
Stor bländaröppning med kort skärpedjup och goda ljusegenskaper i ett dunkelt rum borde vara högsta prio. Vilken brännvidd man väljer hänger på hur och vad man vill avbilda.... detaljer eller hela kroppen/rummet
 
Varför inte ett sigma 18-35 1,8 art? Då får du mycket av de goda. Blir väl 27-52mm motsvarande fullformat. Om man nu inte vill låsa sig med ett fast objektiv dvs. Fast det blir å andra sidan rätt likt det du har om man bortser från skärpa och ljusegenskaper.
 
Själv hade jag nog köpt ett billigt studioset med 2 blixtar och softboxar. Då duger nog objektivet du har idag. Bara att öva så lär du dig. Du har nog fått nån fin bild innan dagen är slut.
En helt ny värd kommer öppnas med blixtar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.