Annons

Tips på normalzoom f2,8 för D40

Produkter
(logga in för att koppla)

tops

Medlem
Hej.
Har en D40 och behöver tips på en ljusstarkare glugg att ersätta stadardgluggen med. Den skall ha f2,8 över hela zoomomfånget (runt 17-55) och kosta ca 4000.
Jag har beställt en Sigma EX 18-50/2,8 DC HSM och det är egentligen den jag vill ha, men den finns inte i lager och det verkar ta för evigt att få hem den. Börjar tröttna på min fotohandlare som inte kan ge mig ett vettigt svar när den kommer. (Beställde i början på januari, skulle komma förra veckan men nu är leveransdatum okänt).

Problemet är att det inte verkar finnas nåt utbud i denna kategori som passar D40, då gluggen måste ha inbyggd focusmotor. Jag hittar bara Nikkor 17-55mm f/2.8G ED-IF AF-S DX men den kostar runt 13000 vilket är lite väl saftigt för min budget. Är det nån som har tips på nån annan? Har kikat lite på Tamron, men de verkar inte ha nån modell med inbyggd motor i de områden jag eftersöker.
 
Har inte sett några tester eller omdömen om tokinas 16-50/2.8. Men rent generellt har jag större förtroende för tokinas gluggar än för sigmas... Kanske värt att ta en titt?
Annars är väl tamron 17-50 erkänt bra(på FS iallafall)?
Mvh
Jerka

EDIT:
Sorry:Tänkte 40D och inte D40...har ingen koll på det där med fokusmotorn...Man kanske ska läsa HELA inlägget innan man svarar...hmmm
 
Tamron ska uppdatera sin 17-50 med inbyggd fokusmotor till Nikon, och det är ju inte fel. Däremot vet jag inte när den går att köpa.
 
Byt fotohandlare?

Jag har jobbat en del, sedan i början av året, med ett Sigma 18-50, 1:2.8 Macro på en D300. Jag är än så länge nöjd med mitt ex. Tecknar bra. Har inte behövt justera fokus i kameran. Visserligen bara gjort några enkla tester. Nu är det inget som du själv kan göra något åt på en D40.

Enda nackdelen hittills är att det är lätt att vara ivägen för fokusringen, längst fram, när det fokuserar. Är gärna där med fingrarna eftersom zoom-ringen på mitt 18-200 finns där. Den har dessutom inga yttre rörliga delar vid autofokus o. heller inte ngn zoom-lock, som finns på Sigman. Om jag enkelt kunde byta över den funktionen till mitt 18-200 där den bättre behövs :)

Jag fick vänta längre på huset än på optiken. Beställde kameran i nov/dec. Optiken först i slutet av dec. eftersom jag hade svårt att bestämma mig. Fick allt några dagar in på det nya året.

//rune
 
På min låda står det
SIGMA 18-50mm F2.8 EX DC MACRO

Vad jag förstår så är det sista ordet som är viktigast för dig, för då har det en inbyggd fokusmotor.
Det finns även en äldre optik med samma omfång och ljusstyrka.
Den gluggen är väl ungefär en tusenlapp billigare.
Gav 4.195.- för det med motor.

//rune
 
400 skrev:
På min låda står det
SIGMA 18-50mm F2.8 EX DC MACRO

Vad jag förstår så är det sista ordet som är viktigast för dig, för då har det en inbyggd fokusmotor.
Det finns även en äldre optik med samma omfång och ljusstyrka.
Den gluggen är väl ungefär en tusenlapp billigare.
Gav 4.195.- för det med motor.

//rune
Det står inget om motor i objektivnamnet du skrev. Det borde finnas med ett HSM där i så fall.
 
Kanske jag skall byta fotohandlare?

Zotamedu skrev:
Det står inget om motor i objektivnamnet du skrev. Det borde finnas med ett HSM där i så fall.

Borde stå HSM. Har köpt det, som varande det senaste med inbyggd motor.

Läste någonstans i detta forum att det fanns en äldre Sigma 18-50, 2.8 utan motor. Skillnaden skulle vara att den nya skulle ha tillägget Macro.

På måndag får min fotohandlare besök av mig. Där skall vi prova optiken på en D40. Tror inte att han medvetet lurat mig. Vi får se.....

//rune
 
Det finns TRE varianter av detta objektiv.

Sigma 18-50/2,8 DC
Sigma 18-50/2,8 DC Macro
Sigma 18-50/2,8 DC Macro HSM


Rune verkar ha den mellersta, som inte har inbyggd AF-motor.
 
Makten skrev:
Det finns TRE varianter av detta objektiv.

Sigma 18-50/2,8 DC
Sigma 18-50/2,8 DC Macro
Sigma 18-50/2,8 DC Macro HSM


Rune verkar ha den mellersta, som inte har inbyggd AF-motor.

Jag har ägt det första då jag körde det på D70. Tyckte det var lite mjukt, byttes sedan mot ett Nikon AF-S 17-35/2.8 vilket är ett av Nikons bästa zoom, som jag upplever det.

// Maxe
 
Hej.
Diskussionen beskriver väl mitt problem, nämligen det med focusmoptorn i objektivet istället för i huset. Alla verkar inte ha koll på hur det funkar, inte heller min fotohandlare. Det var därför saker bler fel från början (läs tråd http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=87170)
Tex trodde min fotohandlare att alla objektiv har focusmotor, när den i själva verket sitter i huset. Den du har Rune, är den som jag först köpte, som min handlare sa hade motor. Dock måste det stå HSM (samma objektiv fast med en inbyggd motor) för att focus skall funka på D40.
Och ja, skall byta handlare, men jag har redan betalt för ett sigma, och nu skall jag få det sigmat med HSM för samma pris, dvs jag spar ca 1000:-. Problemet är bara att det dröjer sån faslig tid.

Min förhoppning med mitt inlägg var att jag skulle kunna hitta ett annat objektiv som möter mina krav och som finns i lager. Då hade jag krävt mina pengar tillbaka och handlat nån annanstans. Det verkar inte finnas så jag får väl snällt vänta på att det dyker upp snart.

Ps. Rune jag är mycket nyfiken på hur det gick hos din fotohandlare, funkar ditt objektiv på D40?
 
Senast ändrad:
Varit för mkt att göra idag, som alla dagar.
Ringde honom kvart i sex, men då hade han hunnit gå.
Ny dag i morgon.
Vad gav du för ditt Sigma utan HSM?
Tror som du att han inte visste att det var utan inbyggd motor. Vi talade om att det skulle vara det.
Trodde, efter att ha läst i forumet, att det räckte med att det stod Macro på optiken. Vilket det tydligen inte gjort tidigare. Den jag läste kände tydligen inte till att den optiken nu fanns både m. o. utan motor.
Det vet jag nu!
På 300 ställer den fokus utan motor o. inte 17 tittade jag på objektivet efter uttag för "små vred". Hade en ny kamera med massor av knappar på :)

//rune
 
Låter som du percis som jag fick en handlare som inte kunde sina saker. Jag tor jag gav 3200 för mitt utan HSM, var förbi idag och fick det rätta, med HSM och fick lägga till 400 för det, en helt ok deal.
Men har du en D300 kvittar det väl för dig om den har motor, så länge du inte tänker använda den på den D40.
 
400 skrev:
Inbyggd motor=snabbare o. tystare?
Inte nödvändigtvis! Nu har jag ingen erfarenhet av just Sigma 18-50/2,8, men väl av exempevis Sigma 30/1,4 HSM. Och det var inte alls snabbt jämfört med traditionella Nikkor med "skruvmejseldrift" från kamerahuset. Jag tror att det beror på vilket kamerahus man använder gluggen på. Proffshusen har starkare fokusmotorer, så där bör AF gå snabbt även utan HSM. Min erfarenhet är i alla fall att HSM inte är alls lika snabbt som Nikons AF-S, men det skiljer säkert också mycket mellan olika objektiv. Ett Nikkor 35/2 AF fokuserar i alla fall snabbare än ett Sigma 30/1,4 HSM på Nikon D200. På ett D2-hus exempelvis så går det säkert ännu snabbare för 35:an.
Tamron 17-50/2,8 (som ju är mycket likt Sigma 18-50) fokuserar mycket snabbt på D200, men inte så snabbt på D50 till exempel, på grund av olika snabb fokusmotor i kamerahuset.

Slutsats? HSM behöver inte alls vara snabbare, men det beror på vilken kamera man använder. Tystare är det däremot garanterat.
 
Ok!
Då kanske jag skall nöja mig med det jag har.
Eftersom D300 väl borde ha en hyfsat snabb fokusmotor.
När det gäller ljudet så är kameran inte speciellt tyst för övrigt, så lite mer "morrande" gör inte så mkt.

//rune
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.