Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på nästa objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Addeanton

Ny medlem
Hejsan, jag äger en Canon 40D samt EF-S 18-55 IS-objektiv. Jag är nöjd med grejorna, men känner att jag skulle vilja ha ett något bättre objektiv då jag tycker att det t.ex. ansikten blir lite väl svarta då jag tar bilder i starkt solljud.

Jag ska om några månader på långresa i sydamerika/centralamerika och räknar då med med en hel del solljus vilket jag skulle vilja ha ett nytt objektiv till! (kommer att ta främst naturfoton, kanske en del surffoton samt porträtter). Har kikat lite på Sigmas Macroobjektiv 17-70, men tycker inte att åsikterna om det varit helt 100% (är tveksam på ifall uppgraderingen är "lönsam").

Vet inte hur priserna ligger i Brasilien / centralamerika för objektiv, någon som vet? Är också osäker på hur garantin gäller då den köpes utanför Europa...

Alla tips på objektiv är välkomna (även L-objektiv om de går att få till en rimlig slant i syd-/centralamerika)

Att ansikten blir lite väl svarta då du tar bilder i starkt solljus har inget med objektivet att göra, det har att göra med att du använder fel mät metod, eller inte tänkt på att en upplättnigsblixt hade löst problemet, du kanske borde lära dig grunderna först innan du slänger ut pengar i onödan.

/kent

Att ansikten blir lite väl svarta då du tar bilder i starkt solljus har inget med objektivet att göra, det har att göra med att du använder fel mät metod, eller inte tänkt på att en upplättnigsblixt hade löst problemet, du kanske borde lära dig grunderna först innan du slänger ut pengar i onödan.

/kent

Grunderna är det nog inget större fel på, att springa runt med någon "upplättningsblixt" i soliga länder känns ju inte direkt rätt... Vore trevligt med ett objektiv som kunde framhäva ansikterna lite ljusare och få en mer jämn ljusnivå på kortet.

Fick för mig att ett objektiv med större ljusinsläpp löser detta problem bättre än ett med lite ljusinsläpp..

Grunderna är det nog inget större fel på, att springa runt med någon "upplättningsblixt" i soliga länder känns ju inte direkt rätt...

Fick för mig att ett objektiv med större ljusinsläpp löser detta problem bättre än ett med lite ljusinsläpp..
Det är precis som Kent säger, att det är då det är helt rätt med upplättningsblixten.

Nä det här har du fått om bakfoten.
DU kommer att låta kameran ljusmäta lika fel oberoende vilket objektiv du sätter på kameran.

Grunderna är det nog inget större fel på, att springa runt med någon "upplättningsblixt" i soliga länder känns ju inte direkt rätt... Vore trevligt med ett objektiv som kunde framhäva ansikterna lite ljusare och få en mer jämn ljusnivå på kortet.

Som Kent precis sade, är det nog lite fel på grunderna.
Ansikten blir mörka i starkt soljus för att kameran vill få hela bilden jämt exponerad. Mät ljuset på ansiktet, och ansiktet blir bra medans det som var bra kommer bli för ljust. Eller så kan du använda exponeringskompensation.

Liknande problem får du om du fotar när det är mycket snö. Kamerans ljusmätare tror att det är för ljust, och snön blir grå. Omvänt blir helt svarta motiv gråaktiga.

Detta beror helt enkelt på att kameran mäter reflekterat ljus, som är en relativ mätmetod. Graden reflekterat ljus beror på material och ytegenskaper, inte bara på färgerna. Kameran är därför kalibrerad att tro att alla material är normalgrå, dvs 18% reflektion.
Mäter man infallande ljus vid motivet, kommer det alltid bli rätt.

Upplättningsblixt är ingen speciell blixt. Det är en benämning på en blixt som har som funktion att endast lätta upp ljuset, inte att lysa upp motivet. Går med alla blixtar.

Ljusstarkare optik släpper bara in mer ljus (kortare slutartid), de ändrar inget annat, förutom att skärpedjupet blir något kortare.

Min åsikt är att det är helt onödigt att köpa ett dyrt ljusstarkt objektiv om du ska fota i starkt solsken.
Köp då hellre ett lite dyrare normalljusstarkt objektiv som har bättre motljusegenskaper.

Du har för dig fel och rådet du fick ovan är korrekt - åtminstone baserat på den "fel" beskrvinging du givit. Lägg upp en exempelbild så kan du säkert få fler bra tips.

Mvh
Anders

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto